Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187381 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Ik kan niet wachten, als ik dit zo zie.http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php Vrijdag boven ons hoofden  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Nieuwe gfs binnen zuiden zware buien landinwaarts verpieter het noorden lichte/motregen

Weatherman

Citaat van: winter67 op wo 10 jun 2015 - 20:08
Nieuwe gfs binnen zuiden zware buien landinwaarts verpieter het noorden lichte/motregen
mooi ik laat mijn batterij op van mijn camera. En RTL weer had het ook over drukkend warm vrijdag.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Citaat van: ron12 op wo 10 jun 2015 - 20:00
Ik kan niet wachten, als ik dit zo zie.http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php Vrijdag boven ons hoofden  8)

Krijg jij geld per linkje dat je plaatst ofzo?  ;D ;) Ja mooi al die ploffers hoor!  ::)


Citaat van: Weatherman op wo 10 jun 2015 - 20:14
mooi ik laat mijn batterij op van mijn camera. En RTL weer had het ook over drukkend warm vrijdag.

Goed zo, better safe than sorry. Ik zet ook alles klaar. Sterker nog, ik laad de batterij altijd al op gelijk zodra hij leeg is, ook al ben ik klaar met fotograferen. Dan grijp je nooit 'mis'.  ;)

dondertje127

Met die timelapse sat24 beelden lijkt het net alsof we hier in Gelderland ook onweer hebben gehad, van grote afstand, maar helaas, niets van dat al en ook geen weerlicht.

LeMisérable

Staat er morgenavond nog wat te gebeuren toevallig? KNMI heeft het over regen na warmte, gaat dat nog wat opleveren?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Sven

Citaat van: LeMisérable op di 16 jun 2015 - 11:46
Staat er morgenavond nog wat te gebeuren toevallig? KNMI heeft het over regen na warmte, gaat dat nog wat opleveren?

BEWOLKING:
Boven land middelbare en hoge bewolking bij de hoogtetrog. Dit trekt vanmiddag weg. Daaronder ook CU/SC basis 2000-4000 vt. Modellen laten het vannacht opklaren. Morgen op nadering van het frontale systeem toenemende hogere bewolking. Bij het koufront gelaagde bewolking, mogelijk een embedded CB. Ook kans op ST

Misschien klapje onweer op het golvende koufront.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Kansje. Niet bijster interessant, maar toch even het vermelden waard wat mij betreft.

Rommelige kaarten voor morgen met een x-aantal fronten die over het algemeen in vrij uitgebluste vorm (hoogterug) ons land vanaf vannacht t/m morgenmiddag van west naar oost passeren. Aandachtsgebied moet een smalle warme sector zijn die morgenochtend het westen van het land intrekt. Het daaropvolgende (inactieve) KF ligt begin van de middag over W-NL en verlaat eind van de middag het oosten. Na passage KF verdwijnt de onweerskans vrijwel meteen.

Duidelijk zichtbaar zijn de in de warme sector en net langs het KF tijdelijk oplopende Td's en theta-w/-e's hetgeen icm oplopende temperaturen in de loop van de middag de onstabiliteit doet toenemen. Uiteindelijk tot enkele honderden joules tijdens de middag met een maximum eind van de middag over W-DU. Vrijwel alle modellen suggereren dat met het oostwaarts trekken van de warme sector tijdens de middag een paar onweersachtige onweersbuien langs en voor het KF de kop op kunnen steken. Timing van het geheel is nu zodanig dat met name E-NL 's middags met de grootste onweerskans aan de haal gaat. Maximale activiteit tijdens de namiddag langs de (noord)oostgrens en in W-DU.

Schokkende fenomenen hoeven we geenszins te verwachten met max 25kt aan diepe schering en een veelal unidirectioneel windprofiel. Matig geëlektrificeerde singlecels en lokaal een rommelige multicel lijkt de meest aannemelijke organisatiegraad. Wel vrij lage LCL's morgen, dus wellicht dat onder een sterke updraft iets van een funnel-like fenomeen of een mooie verlaging opdoemt. Wat kleine hagel (over het algemeen <1cm) en een paar windvlagen zijn mogelijk bij de meest intense exemplaren. Maar veel meer dan een 30-35kt aan gusts hoeven we niet te verwachten. Bovenstaande dus vooral over E-NL in de loop van de middag.

EAJ

Bedankt Marsel. Er liggen dus wat kansjes.

Joep

Enorme hoosbui hier en flinke onweersklap!

Marsel

Kleine maar pittige cel met behoorlijk intense echo over het oosten van Brabant momenteel. Piekte heel even naar de 100mm/h. Komende uren ook elders in het oosten en noordoosten tijdelijk toenemende kans op onweer.

Mariska

Citaat van: Marsel op zo 21 jun 2015 - 15:18
Kleine maar pittige cel met behoorlijk intense echo over het oosten van Brabant momenteel. Piekte heel even naar de 100mm/h. Komende uren ook elders in het oosten en noordoosten tijdelijk toenemende kans op onweer.

Die heb ik net gemist dus. Ik was net onderweg vanuit Apeldoorn waar het flink tekeer ging wat regen betreft. Daarna nog wel even de Strabrechtse Heide op geweest, maar dat was al na de bui. De heide zag er overigens uit alsof deze nog niet zo gek veel neerslag had gehad, alles was nog droog.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

In het zuiden van tijd tot tijd regen, elders enkele buien. Kleinschalige troggen en de dagelijkse gang zijn de voornaamste triggers. Convectiemodus: veelal multicell met kans op lijnvorming. CAPE waardes in het noordoosten 700-1000 J/kg, schering veelal gering (minder dan 25 kn). INDECS geeft in vrijwel grote delen van het land hoge onweerskansen (tussen 60-90%). Kans in het zuidoosten is klein omdat daar de bovenlucht minder koud is als gevolg van de boven België aanwezig zijnde barokliene zone. Harmonie geeft met name in het noord(oost)en enkele ontladingen te zien. Vannacht op passage van de occlusie buiige regen, morgen overdag nog enkele "losse" buien, met name verder landinwaarts als gevolg van dagelijkse gang. In de loop van de middag op steeds meer plaatsen droog.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Wilfred Janssen

In aanvulling op Jan: Hier een tweetal kaartjes met convectieve modus volgens GFS op basis van 0-6km DLS en MLCAPE

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

hj32

Dat was wel even weer een leuk onweersbuitje boven Groningen  :)
En dan ook nog zeggen dat er niks boven Groningen gaat  :P

Ries

Was idd lekker pittig onweersbuitje! Paar fikse cg's :)

matroesjka-world

En in Wolvega !! Ook zeer pittig !!  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

flyineddy

omgeving Emmen meld ook onweer, tussen 12:00 en 12:30.
Ook mooie wolken, ik zal later wat foto's plaatsen, als ik weer thuis ben.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Weerfreak 1337

Een klein uurtje geleden ook een eenklapsbuitje net ten noorden van mijn woonplaats. :) Ben benieuwd wat er nog komen gaat! :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op ma 22 jun 2015 - 15:01
Een klein uurtje geleden ook een eenklapsbuitje net ten noorden van mijn woonplaats. :) Ben benieuwd wat er nog komen gaat! :)

Geinig dat soort dingen. Je merkt duidelijk dat we het omslagpunt inmiddels gepasseerd zijn. Noordzee warmt langzaam op maar voldoende om met koude bovenluchten buien aan te zwengelen. Viel me hier gisteren ook al op. Voor het eerst dit jaar die 'herfstige' Cb's in polaire lucht. Laten we hopen dat we voor het eind van de zomer nog even een paar weken kunnen fikken zodat die Noordzee lekker opwarmt. Dan in september ijzige bovenluchten.....en we kunnen los :D.

Powered by EzPortal