Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187142 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.


Joep

deze stilte is waarschijnlijk niet voor de storm.....

Sven

Neerslag verwachting WRF voor vrijdag avond/nacht.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Edwin

Dat lijkt weer een paar druppels met een mm of 6 en een donderklap te worden hier :P
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Joep op wo 10 jun 2015 - 10:08
deze stilte is waarschijnlijk niet voor de storm.....

Even kort. Het kansentopic komt later vandaag.
Het is een situatie waarin nog wel eea mogelijk is maar triggers en schering niet sterk zijn. Afgelopen vrijdag was wat dat betreft een dag met meer potentie. Komende vrijdag moet de focus wederom liggen op de prefrontale convergentiezone, die komt op het juiste moment het zuidwesten binnen ten tijde van Tx.
Neerslagsignalen zijn niet uitbundig, diepe schering in ordergrootte van 20 max 30kt en SRH lijkt nauwelijks significant. Maar als het op die convergentiezone ploft kan het zomaar flink zijn met geïsoleerd hagel van 2-3cm, veel water in korte tijd (PW relatief hoog), flinke bliksemactiviteit en (zware) windstoten. Er is immers wel een flinke bulk onstabiliteit (1-2Kj/Kg) voorradig en het temperatuurverschil tussen een intense downdraft en de omgeving kan op het heetste moment van de dag nog wel eens flink oplopen met (zware) windstoten tot gevolg.
Met de geringe schering en niet al te scherpe forcering zou het dan wel een enigszins ongeorganiseerd geheel moeten blijven. Het KF lijkt daarbij minder actief te zijn en arriveert ergens eind van de avond en trekt tijdens de nacht naar zaterdag over het land. Daarop blijft een onweer mogelijk, maar het venijn lijkt er dan wel uit te zijn. Wat meer details volgen later vandaag in het kansen topic!

Joep

Dank Marsel voor deze duidelijke uiteenzetting

Edwin

Wellicht komt er nu eens een verrassing als er geen hoge verwachtingen zijn ipv andersom. Overigens was het gister een jaar geleden dat deze werden geplaatst op wetteronline: http://www.wetteronline.de/fotostrecken/2014-06-10-uw?part=single EN http://www.wetteronline.de/wetter-videos/2015-06-09-pf?cat=9&sort=date
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Hier even een los kaartje. Openingsdag van Pinkpop lijkt weer een groot feest te worden! Hagelverwachting (experimenteel en indien alle parameters samenhangend zijn) ligt ongeveer rond de 3-4 cm. Verder sluit ik me bij Marsel aan en blijf ook bij flinke neerslaghoeveelheden, hagel en kans op windstoten. Treksnelheid buien max 30 km/h

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GeneralDuke

Wat is dat toch he, Pinkpop en hagel...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Weatherman

wordt spannend zie ik wel, komt wel wat over hier heen, kijken hoe dat uit gaat pakken.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

SniperEye

Als ik e.e.a. goed begrijp is het zeer sterk afhankelijk van timing.

Joep

Onweerskansen vrijdagnacht op zaterdag


Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op wo 10 jun 2015 - 13:19
Onweerskansen vrijdagnacht op zaterdag

Opvallend weer westen en noorden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 10 jun 2015 - 13:26
Opvallend weer westen en noorden

Zal wel weer veranderen en vooral het oosten worden. (Nu hopen dat ik de weergoden zodanig tart dat het toch over Hoorn trekt!)

Kyutarius

Eerlijk gezegd hoop ik dat het oosten dit keer echt wat krijgt. Althans, hier bij mij in het oosten  ::)

Vorige keer, 5 juni, viel het mij wel zo zwaar tegen!
Ultieme natte droom: Onweer bij zware sneeuwval!

winter67

Het valt allemaal mee er valt amper regen, misschien enkele flitsen maar zware buien zijn helemaal niet aan de orde voor vrijdag, heel misschien kan er plaatselijk wel wat (zware) regen vallen maar er is totaal niet (veel) vocht in de atmosfeer daarnaast heb je een oostenwind geen wind van zee die de buien krachtiger maken, leuk dat de modellen zware buien aangeven maar toch is het maar 20% zeker dat zulke buien komen

lander20

positief blijven he  8)

potentiële energie is wel lager dan vorige week maar nog ruim voldoende voor flinke ploffers op de convergentie zone zoals Marsel al aangaf!
dynamische gezien is het ook minder dan afgelopen vrijdag maar al bij al weer een gewone zomerse situatie, vorige vrijdag 3/4 u lang onweer gehad met af en toe minder bliksem dan weer eens veel dan weer minder al bij al mooie avond :)

ik zit nog altijd te wachten tot we nog eens een perfecte situatie krijgen
cape 3500 met zeer hoge dynamiek (shear,srh) die goed overlapt met de pot onstabiliteit
met flinke forcering!
ik zou graag eens een tornado zien al mag die schade wel wegblijven

Gerard1995

Citaat van: winter67 op wo 10 jun 2015 - 17:29
Het valt allemaal mee er valt amper regen, misschien enkele flitsen maar zware buien zijn helemaal niet aan de orde voor vrijdag, heel misschien kan er plaatselijk wel wat (zware) regen vallen maar er is totaal niet (veel) vocht in de atmosfeer daarnaast heb je een oostenwind geen wind van zee die de buien krachtiger maken, leuk dat de modellen zware buien aangeven maar toch is het maar 20% zeker dat zulke buien komen

Waar haal jij die glazen bol vandaan dat je nu al exact lijk te weten wat er gebeuren gaat?! het lijkt mij juist weer een interesseante setting te worden, maar moet je geluk hebben om in de buurt van zo  n bui te zitten vanwege de lage treksnelheid;) maarrre mijn punt is.. wees een beetje positief zolang er nog niks zeker is:) maakt de dag een stuk aangenamer!!:)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

winter67

Citaat van: Gerard1995 op wo 10 jun 2015 - 18:13
Waar haal jij die glazen bol vandaan dat je nu al exact lijk te weten wat er gebeuren gaat?! het lijkt mij juist weer een interesseante setting te worden, maar moet je geluk hebben om in de buurt van zo  n bui te zitten vanwege de lage treksnelheid;) maarrre mijn punt is.. wees een beetje positief zolang er nog niks zeker is:) maakt de dag een stuk aangenamer!!:)
Ik heb jammer genoeg geen glazen bol maar het is gewoon realistisch dat erg geen zeer zware buien komen lokaal wel misschien zware buien maar hoe verder de buien het land in komen des te meer ze gaan verpieteren zal mij dan ook niks verbazen als het noorden en oosten het moeten doen met lichte regen. Maar is nog afwachten maar alles wijst erop dat het niet veel zou voorstellen. En door de lage treksnelheid verpieteren de buien snel

Unknown-user1778

zit met smart op je uiteenzetting te wachten Marsel. Vrijdag vrij, dus bij gunstige kaarten mijn eerste chase van het jaar  :o :D

Powered by EzPortal