Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187357 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op di 09 jun 2015 - 14:52
Laatste run GFS ziet er leuk uit :0

Niet alleen GFS, WRF heb ik net ook onder ogen gekregen :D
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De convergentielijn is ook weer aanwezig in Frankrijk voor aanstaande vrijdag. Convergentielijn, plaats waar twee verschillende luchtstromen bij elkaar komen waardoor een stijgende luchtbeweging ontstaat

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Ik ben benieuwd! Zo mag het van mij voortaan elke vrijdag wel gaan 8)

District

Dit X ben ik vrij van mijn werk. Dus laat maar komen.  :)

meteo veendam

Ziet er niet verkeerd uit laat maar komen zal ik maar zegen.

Wilfred Janssen

Hetgeen Marsel eerder vandaag al aangaf (prachtige uiteenzetting trouwens!), wordt ook ondersteund door WRF-ARW. Afgelopen ochtend heb ik het model eens laten draaien op 12km voor komende vrijdag 00UTC tot aan zaterdag 00UTC om eens te kijken wat het signaal ongeveer zou gaan worden.

In de uitvoer van WRF-ARW is mooi te zien hoe een surface low geleidelijk in de loop van vrijdag vanuit Frankrijk onze kant op komt (zie windkaarten). Aan de noordoostflank van dat surface low lijkt zich in WRF een thermische vore te vormen die de nodige low level convergence veroorzaakt in een west-oost-oriƫntatie. Langs deze convergentiezone laat het model de nodige buien ontstaan: als eerste in het zuidwesten van het land waarna er geleidelijk meer convectie landinwaarts zal initiƫren langs de genoemde convergentielijn.

Onderstaande kaarten laten de samenhang van de vore en de buien mooi zien. Met name het westen en noorden van Nederland lijken in deze run goed te zitten. Dit zal de komende runs ongetwijfeld nog gaan schuiven, maar het signaal van lokaal forse buien is zeker aanwezig!


Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Eric

Op de 4e kaart van WRF die Wilfred postte, zie toch een duidelijk signaal voor Zuid-Limburg, of niet? ???? Correct me If I'm wrong please...

Weatherman

We zullen het zien, vorige week vrijdag was er ook niks over te zeggen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jornonweer

Citaat van: Weatherman op di 09 jun 2015 - 18:15
We zullen het zien, vorige week vrijdag was er ook niks over te zeggen.
inderdaad, kan me herinneren dat de meeste kaarten aangaven dat het zuidoosten amper onweer of geen onweer kreeg, wel ik heb hier van 22.00 tot ongeveer half 1 tussen en onder de onweerswolken gezeten ????
Danger is real, fear is a choice.

Wilfred Janssen

Dan heb je afgelopen vrijdag niet goed naar de WRF-uitvoer gekeken. Dat model zat er namelijk de gehele dag perfect bovenop! Harmonie liet het al afweten door destijds de buienlijn op de Noordzee geheel te missen. Echter blijft het hoe dan ook modeluitvoer, dus alles moet met een korrel zout worden genomen, ook op de dag zelf nog ;)
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

MamaAs

'Met name het noorden en westen lijken goed in deze run te zitten'.
Kijk, dat zijn dingen die ik graag lees!
Nu maar hopen dat het er in blijft staan. Spannend!

Weatherman

Citaat van: Wilfred Janssen op di 09 jun 2015 - 18:55
Dan heb je afgelopen vrijdag niet goed naar de WRF-uitvoer gekeken. Dat model zat er namelijk de gehele dag perfect bovenop! Harmonie liet het al afweten door destijds de buienlijn op de Noordzee geheel te missen. Echter blijft het hoe dan ook modeluitvoer, dus alles moet met een korrel zout worden genomen, ook op de dag zelf nog ;)
Nou was afwisseling met westen en iets anders, kan me even niet herinneren, en is toch anders gelopen, en hier in Tilburg kregen we toch 1 a 2 flinke buien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Mooie updates weer allemaal!  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Weinig verschil ten opzichte van vanmorgen wat betreft de onstabiliteit in de GFS run, zelfs iets meer onstabiliteit te zien. Verder blijft alles ongewijzigd. In de recente run, wat betreft large hail berekeningen zitten we nog op 2-3cm. De rest zal de komende twee dagen meer duidelijkheid in komen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Zeker mooie updates, waardeer ik zeer. En de modellen zijn ook uitgekomen; Noord-Holland heeft ook z'n portie onweer gehad. Maar -ik weet niet wat het- Hoorn wordt heel vaak overgeslagen. Zo ook afgelopen vrijdag. Maar ik ben benieuwd hoe aankomende vrijdag zal verlopen.

PatrickM

Citaat van: Extremissimorum op di 09 jun 2015 - 21:11
Zeker mooie updates, waardeer ik zeer. En de modellen zijn ook uitgekomen; Noord-Holland heeft ook z'n portie onweer gehad. Maar -ik weet niet wat het- Hoorn wordt heel vaak overgeslagen. Zo ook afgelopen vrijdag. Maar ik ben benieuwd hoe aankomende vrijdag zal verlopen.

Same here.. We zaten precies in het gat waar geen onweer zat afgelopen vrijdag. Duimen op komende vrijdag, het wordt namelijk echt tijd voor een keer onweer. Het is immers al 9 juni... :-\

Joep


peter 76

Jan , Wilfred, Marsel toch is het knap dat jullie altijd er zoveel tijd insteken altijd TOP kaartjes goede uitleg, ook voor de nieuwelingen, nieuwsgierigen en andere weermaloten waaronder ik, ik sta ook altijd al te kwijlen bij een kaart die zeg 2000 Cape geeft, maar er is zoveel meer als die Cape of Cin Of lifted of wat dan ook!!, Mijn idee is zet eens een poll op voor een grote BBQ op een centrale plek, dan kan iedereen elkaar eens ontmoeten en bijleren over hetgeen jullie allemaal posten!! :)

Marsel

Citaat van: peter 76 op di 09 jun 2015 - 22:53
Jan , Wilfred, Marsel toch is het knap dat jullie altijd er zoveel tijd insteken altijd TOP kaartjes goede uitleg, ook voor de nieuwelingen, nieuwsgierigen en andere weermaloten waaronder ik, ik sta ook altijd al te kwijlen bij een kaart die zeg 2000 Cape geeft, maar er is zoveel meer als die Cape of Cin Of lifted of wat dan ook!!, Mijn idee is zet eens een poll op voor een grote BBQ op een centrale plek, dan kan iedereen elkaar eens ontmoeten en bijleren over hetgeen jullie allemaal posten!! :)

Goed plan, maar dan wel op een warme onweersdag ;).

Mikal

Oei :P Dan moet het wel nachtelijk onweer worden! :D

Powered by EzPortal