Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187309 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

martijn

Ik mag er weer een onweersdag bij tekenen 8)

Armand

Hier vrijwel de hele dag droog gebleven. Laat in de middag enkele forse windstoten met een spetterbuitje. Heb net 1 mm opgevangen. Morgen nieuwe kansen :)

flyineddy

Hier vanmiddag al een paar stevige (hoos)buien gehad met hagel, en net een lekkere onweersbui gehad.
Helaas zat ik op dat moment bij de kapper, en heb ik geen bliksems of flitsen gezien, maar wel heerlijk gerommel.  :)
Bliksems wat een gedonder.

vlerk

Tornado melding omgeving Deurne

Marsel

Citaat van: vlerk op di 19 mei 2015 - 20:34
Tornado melding omgeving Deurne

Cel viel mij ook al op.
Ineens die 'rechts uit de flank-beweging'. Radarbeeld gaf in ieder geval indicatie voor supercellulaire processen.
Hoosje moet zeer lokaal geweest zijn gezien de beelden. EF0 oid?

vlerk

Op weerdwoord staat een foto, lijkt op een 'korte' touchdown

zorba

Citaat van: Marsel op di 19 mei 2015 - 20:39
Cel viel mij ook al op.
Ineens die 'rechts uit de flank-beweging'. Radarbeeld gaf in ieder geval indicatie voor supercellulaire processen.
Hoosje moet zeer lokaal geweest zijn gezien de beelden. EF0 oid?

Radarbeeld van StormArchive erbij:

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Foto van tornado met bliksem,plaatsje is Liessel ten zuiden van Deurne
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: ron12 op di 19 mei 2015 - 21:27
Foto van tornado met bliksem,plaatsje is Liessel ten zuiden van Deurne

Eigen foto? Of heb je anders een bron(vermelding)?

Tam

"Een Orkaan"

altijd leuk.  ::) 8)

ron12

Citaat van: Tyshane op di 19 mei 2015 - 21:49
Eigen foto? Of heb je anders een bron(vermelding)?
Van omroep Brabant  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tyshane

Tijdens een fietstochtje van Epe naar Heerde nog een redelijke CB gespot, enorme kap, geen onweer nog, maar zal misschien oostelijker wel zo zijn geweest. Lichte mammatus en veel virga e.d. Beetje hagel ook. Mooie beelden, maar geen spektakel. In de verte dan wel een CB in optima forma, mooie incus erop, heerlijk! Wat dat betreft is het wel genieten de afgelopen dagen, ik kijk haast alleen maar naar boven.  :D


Citaat van: ron12 op di 19 mei 2015 - 22:24
Van omroep Brabant  ;)

Ok, thanx! :)

Unknown-user1778

Midden Limburg, trekrichting Nijmegen nu omgeving Echt lijkt wel een beginnende cel. Meen een aambeeld te zien en onweersachtige lucht
Ahoewel ik niet genoeg energie verwacht dat het tot iets uit kan groeien.

Tyshane

Citaat van: dennis089 op do 21 mei 2015 - 19:39
Midden Limburg, trekrichting Nijmegen nu omgeving Echt lijkt wel een beginnende cel. Meen een aambeeld te zien en onweersachtige lucht
Ahoewel ik niet genoeg energie verwacht dat het tot iets uit kan groeien.

Aan de radarbeelden te zien was er geen bui rond die tijd te zien in die regio en qua wolkenhoogte ook geen significante hoogtes, dus een incus op een cumulonimbus lijkt het niet geweest te zijn. Op zich vanmiddag en vroege avond wel mooie luchten en plaatselijk wel lekker donker en 'ruw'. Mooi om te zien altijd. :)

Unknown-user1778

hebben we eigenlijk nog steeds een 'leerhoek' waar je al deze termen nog eens kunt teruglezen? 'aambeeld' 'convective' etc etc etc? =) ik moet zeggen dat na elk seizoen alles toch een beetje verwaterd en het is altijd leuker om bij het lezen van de uiteenzettingen dingen te herkennen en zo makkelijk te kunnen schakelen in de informatie!  :)
en misschien voor de 'nieuwkomers is een herhaling daarnatoe ook handig.
(misschien zelfs een linkje hierna toe maken op de hoofdpagina bij de pluimen/kaarten/archive links)

Sven

Citaat van: dennis089 op do 21 mei 2015 - 22:08
hebben we eigenlijk nog steeds een 'leerhoek' waar je al deze termen nog eens kunt teruglezen? 'aambeeld' 'convective' etc etc etc? =) ik moet zeggen dat na elk seizoen alles toch een beetje verwaterd en het is altijd leuker om bij het lezen van de uiteenzettingen dingen te herkennen en zo makkelijk te kunnen schakelen in de informatie!  :)
en misschien voor de 'nieuwkomers is een herhaling daarnatoe ook handig.
(misschien zelfs een linkje hierna toe maken op de hoofdpagina bij de pluimen/kaarten/archive links)

Komt bekent voor, na een winterstop van 5 maanden is het weer even allemaal opfrissen. Maar zodra het seizoen los gaat en de onweerstopics komen, is het voor de leken snel opgefrist. Dan komen alle termen weer snel naar boven, en de meeste topic schrijvers leggen het ook goed uit.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: dennis089 op do 21 mei 2015 - 22:08
hebben we eigenlijk nog steeds een 'leerhoek' waar je al deze termen nog eens kunt teruglezen? 'aambeeld' 'convective' etc etc etc? =) ik moet zeggen dat na elk seizoen alles toch een beetje verwaterd en het is altijd leuker om bij het lezen van de uiteenzettingen dingen te herkennen en zo makkelijk te kunnen schakelen in de informatie!  :)
en misschien voor de 'nieuwkomers is een herhaling daarnatoe ook handig.
(misschien zelfs een linkje hierna toe maken op de hoofdpagina bij de pluimen/kaarten/archive links)

Als ik zo vrij mag zijn... ;) Ja die leerhoek is er (uiteraard) nog steeds: http://www.meteo-service.nl/index.php/board,13.0.html


Citaat van: Sven op do 21 mei 2015 - 23:06
Komt bekent voor, na een winterstop van 5 maanden is het weer even allemaal opfrissen. Maar zodra het seizoen los gaat en de onweerstopics komen, is het voor de leken snel opgefrist. Dan komen alle termen weer snel naar boven, en de meeste topic schrijvers leggen het ook goed uit.

Hierook herkenbaar hoor, maar je zit er zo weer in. En inderdaad, de onweerkansenplaatsers leggen het goed uit, dus alleen die intro van die topics zijn al zo van waarde deze goed door te lezen.  :)

Unknown-user1778

dit is de laatste druk kaart die ik kan zien van gfs.
is dit goed voor warm weer en onweerskansen?
het azorenhoog trekt de oceaan op en de weg lijkt dan 'vrij voor koude arctische lucht'? brr
of lees ik het helemaal fout?

Jan van Ooijen

Even virtueel genieten van de capekaarten voor begin juni







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal