Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187359 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lander20

Citaat van: Weerfreak op zo 17 mei 2015 - 14:25
25/26 mei 2009, die dag vergeet ik never nooit meer.  8)

dat was een mooie dag en nacht was dat inderdaad! hagel tot 12 cm in noord Frankrijk! tot 7 cm in belgie

een mcs vanuit Spanje dacht ik dat helemaal tot in west Duitsland had overleefd!
snachts een lijnvormig mcs etc...

het pinksterweekend staat nu bij in het geheugen dat mag zich allemaal nog wel eens herhalen 

Weerfreak 1337

Citaat van: lander20 op zo 17 mei 2015 - 17:33
dat was een mooie dag en nacht was dat inderdaad! hagel tot 12 cm in noord Frankrijk! tot 7 cm in belgie

een mcs vanuit Spanje dacht ik dat helemaal tot in west Duitsland had overleefd!
snachts een lijnvormig mcs etc...

het pinksterweekend staat nu bij in het geheugen dat mag zich allemaal nog wel eens herhalen

Hier de radarbeelden van de hele onweerssituatie :) [Droomt weg...]


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Unknown-user1778

Wat zou het heerlijk zijn als we nu weer een nieuwe mooie situatie op de kaarten mogen zien?
Is er zelfs op de lange termijn niks om naar uit te kijken en hopen? ^^

Marsel

Citaat van: dennis089 op ma 18 mei 2015 - 09:59
Wat zou het heerlijk zijn als we nu weer een nieuwe mooie situatie op de kaarten mogen zien?
Is er zelfs op de lange termijn niks om naar uit te kijken en hopen? ^^

Ik moet je teleurstellen.
Drukverdeling blijft voorlopig gruwelijk fout als we het vanuit onweerperspectief bekijken. Zolang dat %*$!& Azorenhoog z'n biezen niet pakt en wij dus aan de noordoostflank gepositioneerd blijven, zullen onweerssituaties met enig volume uitblijven. Tot ver voorbij +200h heb ik simpelweg geen kaart kunnen ontdekken die in dat opzicht in ons voordeel spreekt...

In dit tot op heden zeer laffe voorjaar wordt ons geduld dus nogmaals op de proef gesteld. >:(

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 18 mei 2015 - 10:37
Ik moet je teleurstellen.
Drukverdeling blijft voorlopig gruwelijk fout als we het vanuit onweerperspectief bekijken. Zolang dat %*$!& Azorenhoog z'n biezen niet pakt en wij dus aan de noordoostflank gepositioneerd blijven, zullen onweerssituaties met enig volume uitblijven. Tot ver voorbij +200h heb ik simpelweg geen kaart kunnen ontdekken die in dat opzicht in ons voordeel spreekt...

In dit tot op heden zeer laffe voorjaar wordt ons geduld dus nogmaals op de proef gesteld. >:(

Hopelijk wordt ons geduld uiteindelijk flink beloond..  :-X

Maar even zonder gekheid, het is wat betreft (zomer)warmte slecht gesteld de komende periode. Op de pluim zien we op de langere termijn wel de spreiding wat toenemen, met meer leden die de 20 graden voelen.. Maar onder een voornamelijk aanlandig windpatroon, en dan ook nog eens tussen west en noord, hoef je daarbij verder geen interessant weer  te verwachten..

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Ach bekijk het positief, al deze rotdagen zijn we al kwijt tegen de zomer.

Het onweer komt vanzelf wel ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op ma 18 mei 2015 - 12:49
Ach bekijk het positief, al deze rotdagen zijn we al kwijt tegen de zomer.

Het onweer komt vanzelf wel ;)

Een late winter is een goede winter... een laat onweersseizoen is een... goede?!  ;D Wie weet.. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Morgen kans(je) op onweer, in de middag en avond volgens de Belg zo juist wel. Dat gebied bij Ierland ligt morgen toch boven ons land. Daar zit nu onweer in http://www.sat24.com/de/eu
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op zo 17 mei 2015 - 21:37
Hier de radarbeelden van de hele onweerssituatie :) [Droomt weg...]

Heerlijk om weer te zien, 6 jaar geleden alweer, ik herinner het me als de dag van gisteren.  :o Zo'n situatie mag zich weer eens gaan voordoen, echt dat spectaculaire werk, want het valt allemaal wat tegen op zijn zachts gezegd momenteel. ;)


Citaat van: Marsel op ma 18 mei 2015 - 10:37
Ik moet je teleurstellen.
Drukverdeling blijft voorlopig gruwelijk fout als we het vanuit onweerperspectief bekijken. Zolang dat %*$!& Azorenhoog z'n biezen niet pakt en wij dus aan de noordoostflank gepositioneerd blijven, zullen onweerssituaties met enig volume uitblijven. Tot ver voorbij +200h heb ik simpelweg geen kaart kunnen ontdekken die in dat opzicht in ons voordeel spreekt...

In dit tot op heden zeer laffe voorjaar wordt ons geduld dus nogmaals op de proef gesteld. >:(

Dat klinkt niet positief nee, het blijft over het algemeen maar matigjes ja. Goed langzaamaan maar door richting zomer, kijken of dat wat gaat worden. ;)

Weerfreak 1337

Ik mag een onweersdag bijschrijven, wat een paar heerlijke klappers in een onverwacht buitje nu voor de kust!  :D 8)

Citaat van: Tyshane op ma 18 mei 2015 - 16:15
Heerlijk om weer te zien, 6 jaar geleden alweer, ik herinner het me als de dag van gisteren.  :o Zo'n situatie mag zich weer eens gaan voordoen, echt dat spectaculaire werk, want het valt allemaal wat tegen op zijn zachts gezegd momenteel. ;)




Als ik dat weer terugkijk, wil ik zo graag terug naar die dag om dat nog eens te beleven. Wat een spektakel toen! 8) Mag inderdaad snel weer gebeuren. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

EAJ

Heerenveen rond 04.30 een aantal behoorlijke ontladingen. Naar het oosten trekkend dooft het wat uit.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Overdag boven land oplevende buiigheid, met name op kustconvergentie en dagelijkse gang, waarbij de meest actieve door dagelijkse gang boven land gaan ontwikkelen in de late ochtend en middag. Onweerskansen zijn significant, zeker ook gezien het beeld van afgelopen nacht. INDECS en Harmonie zijn conform dit beeld. Capewaarden 400-700 J/kg, schering rond 25 kt, dit zorgt voor multicells. Woensdag koudere bovenluchten, maar veel minder schering. Dan singlecells. Harmonie laat dit ook duidelijk zien. De passerende 500 hPa trog kan voor wat forcering zorgen, maar de temperaturen lijken een fractie lager dan dinsdag. Het zwaartepunt van de buien ligt met name in Harmonie wat oostelijker dan voor vandaag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

supercells vandaag? zal wel niet toch. voelt zo koud buiten

Sven

Citaat van: dennis089 op di 19 mei 2015 - 09:32
supercells vandaag? zal wel niet toch. voelt zo koud buiten

Lol waar haal jij die supercells vandaan? Multicel en singlecel staat los van supercells. Single cell is een alleenstaande onweersbui, beter gezegd een pulse storm, omdat ze zichzelf binnen no time weer killen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op di 19 mei 2015 - 10:42
Lol waar haal jij die supercells vandaan? Multicel en singlecel staat los van supercells. Single cell is een alleenstaande onweersbui, beter gezegd een pulse storm, omdat ze zichzelf binnen no time weer killen.

Supercells zie ik zo snel ook niet ontstaan vandaag. Windprofiel wordt gekenmerkt door wederom een sterk unidirectioneel beeld waarbij de wind zeer geleidelijk toeneemt met de hoogte. Daardoor hebben we louter diepe schering tot onze beschikking: van 20-30kt in het WNW tot ruim 40kt in het OZO (door toedoen van de jet over DU). Stormrelatief is eea absoluut niet interessant.
Enige plek waar het dan misschien lukt om buien met tijdelijk afwijkend gedrag terug te vinden is vanmiddag over het OZO van de Benelux. Toch verwacht ik hier, buiten het feit om dat buien pittig met hagel, onweer en (zware) windstoten kunnen zijn, niet gek veel van.

Morgen valt met het passeren van de trog-as de stroming op hoogte steeds verder weg en zullen er de zwaarste buien in de loop van de dag vooral over C-/O-NL terugvinden.

Unknown-user1778

Citaat van: Sven op di 19 mei 2015 - 10:42
Lol waar haal jij die supercells vandaan? Multicel en singlecel staat los van supercells. Single cell is een alleenstaande onweersbui, beter gezegd een pulse storm, omdat ze zichzelf binnen no time weer killen.

ik las supercell ipv multicell in de guidance.. het saaie weer en geen vooruitzichten begint zijn tol te eisen  ::) :-[
dankje voor de 'moderatie' sven & marsel  ;D
en nu maar hopen dat de 'zomer' snel met gepaste reactie terugslaat op de huidige kou in heel europa.

ron12

Citaat van: TaL op ma 18 mei 2015 - 12:49
Ach bekijk het positief, al deze rotdagen zijn we al kwijt tegen de zomer.

Het onweer komt vanzelf wel ;)
Wachten tot de zomer hoeft niet, zo te zien http://www.sat24.com/de/eu .
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

De buien op zee beginnen mooi te activeren en ook de buien boven ZO-Engeland raken steeds verder de zee op. In het binnenland juist het omgekeerde verhaal en een langzame deactivatie de komende uren.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Komt een donder eend aan http://www.weer.nl/neerslagradar/nederland.html  ;) effe inzoomen op de noordzee
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Peter

Boven het midden van het land (Eemnes en het Gooi) ging het even goed los. Behoorlijk onweer, veel regen en hagel. En de nodige inslagen.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Powered by EzPortal