Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 187253 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen


Volgende week lijkt het mooi uit te zien als we alleen de cape bekijken, echter de andere parameters zien er niet zo goed uit. Zo is er 0 aan vocht te zien op de verschillende hoogtes

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Wanneer zullen we dit weer eens zien?

lander20

ja jan inderdaad gfs en ec laten dit ook zien in een redelijk mager neerslagsignaal en niet al te hoge theta e's (50-60), er is ook wel wat CIN aanwezig wat niet negatief hoeft te zijn zo kan het overdag lekker opwarmen en cape builden en kan de CIN dalen tegen de avond wat mogelijk heviger onweer uitlokt :) of we hebben een (sterke) trigger nodig.

dinsdag lijkt zeer zonnig te worden met enkel wat hoge wolken dus is goeie opwarming wel mogelijk :)

al bij al nog vroeg om er iets over te zeggen maar de kriebels zijn er nu wel!

ron12

Citaat van: Extremissimorum op do 07 mei 2015 - 11:33
Wanneer zullen we dit weer eens zien?
Viel echt tegen hoor, alleen zuid Limburg viel in de prijzenhttp://www.knmi.nl/klimatologie/onweer_09juni14.html En Duitsland kreeg toen de volle laag
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Volgende week herhaling van deze week, laat maar komen  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eric

Flink onweer hier in Heerlen!  :o

Unknown-user1778

Citaat van: ron12 op do 07 mei 2015 - 17:31
Viel echt tegen hoor, alleen zuid Limburg viel in de prijzen (knip)[/url]

klopt... en het was me een dagje! ik had vrij en was met de auto richting valkenburg gereden. helaas moest ik op een gegeven moment me chase staken door een grote afgebroken tak over de weg  :o :(
Verder kan ik alleen maar zeggen dat die keer de enige was dat zelfs ik 'amateur chasertje' me onveilig ging voelen in het noodweer. er was werkelijk niemand meer op de weg toen in zuid limburg. gelukkig ook maar want het was toen code rood  :o
wat vielen wij limburgers toen met de neus in de boter  :D op de naar de volgende knaller!

dat was me nog eens een knaltopic met 89 pagina's haha. ben het een beetje terug aan het kijken. zo spannend toen  :D

ron12

Maandag avond kans(je) op onweer volgens de Duitsers.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Xtrmwthr


lander20

wij zullen nog even moeten wachten op onweer maar Duitsland en polen krijgen vandaag hun deel en vooral morgen is het oosten van Frankrijk, Zwitserland en zuid Duitsland aan de beurt. estofex heeft al een forecast voor morgen voor die zone

http://estofex.org/

Armand

In Duitsland gaat het even goed tekeer! Hier is het koufront geruisloos overgetrokken, dat is daar wel even anders  :o

ron12

Mogelijk nieuwe tornado,s  in Duitsland ? http://www.wetteronline.de/wetterticker wel weer mooie foto,s uit Duitsland 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

pfff meerdere supercells in Duitsland, wat een machtige foto's van die locaties!
Danger is real, fear is a choice.

Unknown-user1778

veel plezier morgen Johann. niks mooier dan een flinke het liefst nachtelijk onweer in de bergen. die blijven zo lekker hangen.
over 3 weken ben ik ook 1 week in de alpen bij charmonix. onderzoeksproject naar bloedstolling op verschillende hoogtes (1000, 2000 en 4000mtr)

Johann

Citaat van: dennis089 op di 12 mei 2015 - 23:27
veel plezier morgen Johann. niks mooier dan een flinke het liefst nachtelijk onweer in de bergen. die blijven zo lekker hangen.
over 3 weken ben ik ook 1 week in de alpen bij charmonix. onderzoeksproject naar bloedstolling op verschillende hoogtes (1000, 2000 en 4000mtr)

Dank je, helaas pakken die onweders in de inner alpine gebieden altijd wat minder heftig uit. Maar wie weet, misschien pakken we nog wat mee. Interessanter wordt het pas donderdag -vrijdag! Graadje of 30 kouder dan ! :o

4seasons

Citaat van: Johann op di 12 mei 2015 - 23:51
Dank je, helaas pakken die onweders in de inner alpine gebieden altijd wat minder heftig uit. Maar wie weet, misschien pakken we nog wat mee.
Interessanter wordt het pas donderdag -vrijdag! Graadje of 30 kouder dan ! :o

Graadje of 30 kouder dan ::)

Terug naar de winter ?

Johann

Citaat van: 4seasons op di 12 mei 2015 - 23:56
Graadje of 30 kouder dan ::)

Terug naar de winter ?

Ja, helaas!  :(  Daar waar het nu het heetst is wordt het vrijdag-zaterdag het koudst. Sneeuw tot 1500 a 1000 meter en temperaturen tijdelijk maar net boven het vriespunt!

Marsel

Modellen laten komende woensdag al verschillende runs onder invloed van een langgolvige hoogtetrog (T500 rond -30C) weer onweerskansen boven de Benelux toe. Zoals klassiek diep in de polaire lucht en direct onder de as van de trog nauwelijks significante schering zoals het nu lijkt maar wel enkele honderden joules aan CAPE voorradig, overdag met name boven land. Onstabilitet reikt tot grofweg FL200 of iets daarboven en is relatief 'dun' maar voldoende aanwezig voor enkele onweersachtighe luchtsoortbuien mogelijk met kleine hagel. Ondanks dat de neerslagoutput doet vermoeden dat het vooral overdag boven land een 'zooitje ongeregeld' lijkt te zijn trekt overdag ook een zwakke grondtrog van W -> O over waarbij buien tijdelijk iets uitgesprokener kunnen zijn.Details volgen later.

EDIT: Dinsdag ook al onweerskansjes als op nadering van bovengenoemde hoogtetrog bovenluchten langzaam afkoelen.

Unknown-user1778

dat er maar snel iets mag gaan veranderen aan dit saaie 'koude' grijze weertype. herinner me een aantal jaar geleden een flinke onweersdag op 25 mei als ik me niet vergis  ::) dat waren nog eens tijden..

Weerfreak 1337

Citaat van: dennis089 op zo 17 mei 2015 - 13:26
dat er maar snel iets mag gaan veranderen aan dit saaie 'koude' grijze weertype. herinner me een aantal jaar geleden een flinke onweersdag op 25 mei als ik me niet vergis  ::) dat waren nog eens tijden..

25/26 mei 2009, die dag vergeet ik never nooit meer.  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal