Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 186786 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Onweersbuien in aanmaak

plaatje r de vries

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Joep op wo 16 sep 2015 - 13:34
Onweersbuien in aanmaak

plaatje r de vries

Bovenste gebied is warmtefront/occlusie, daar zit vooral veel regen op maar nauwelijks onweer, het onderste gebiedje op het koufront, wat nu zo'n beetje Parijs nadert moeten we in de gaten gaan houden voor onweer, begint nu ook behoorlik te activeren..

Alleen de trekrichting is mij iets te ver naar het oosten gericht, als dat zo blijft gaan we de boot missen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

TimK21

Onverwachte aangename verrassing dit zeg. Ik had al wel door dat het guur werd, maar dat het ook nog eens 'leuk' guur werd, kwam ik pas een halfuurtje geleden achter toen ik deze site maar weer eens bezocht. Zit hier in Nijmegen blijkbaar ook nog gunstig, dus hopelijk kloppen de verwachtingen redelijk, dan valt er nog wat te knetteren hier. Jammer dat het al grauw en grijs is, waardoor je weinig 'mooie' bliksem gaat krijgen.
Challenge accepted!

trudy

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 16 sep 2015 - 13:49
Bovenste gebied is warmtefront/occlusie, daar zit vooral veel regen op maar nauwelijks onweer, het onderste gebiedje op het koufront, wat nu zo'n beetje Parijs nadert moeten we in de gaten gaan houden voor onweer, begint nu ook behoorlik te activeren..

Alleen de trekrichting is mij iets te ver naar het oosten gericht, als dat zo blijft gaan we de boot missen.

Word ik stiekem wel blij van...de trekrichting
Maar ik weet t ...niks is zo veranderlijk als t weer...
Maar heb vanavond een feestje, en ik durf niet...Dus hoop ik maar dat alles Oostelijk langs trekt

Marsel

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 16 sep 2015 - 13:49
Bovenste gebied is warmtefront/occlusie, daar zit vooral veel regen op maar nauwelijks onweer, het onderste gebiedje op het koufront, wat nu zo'n beetje Parijs nadert moeten we in de gaten gaan houden voor onweer, begint nu ook behoorlik te activeren..

Alleen de trekrichting is mij iets te ver naar het oosten gericht, als dat zo blijft gaan we de boot missen.

Klopt. Hieronder de waarnemingen en satpic van 12z met uit de losse pols de fronten. KF duidelijk zichtbaar overigens in flink verval van Td. De Franse buien van nu trekken inderdaad via ESE-BE en Lux richting W-DU. De verwachting is dat ook verder westelijk langs het KF de activiteit langzaam toeneemt de komende uren om dan begin van de avond NL te passeren. De vraag is overigens of we het gat nog kunnen dichten voor die tijd...én of we de modeloutput van nu nog wel goed kunnen gebruiken aangezien veel rekenbreinen al redelijk op een dwaalspoor zitten vwb positie en timing van de convectie......

martijn

een beste bui een Frankrijk :o

Joep

Citaat van: Marsel op wo 16 sep 2015 - 14:38
De verwachting is dat ook verder westelijk langs het KF de activiteit langzaam toeneemt de komende uren om dan begin van de avond NL te passeren.

Het is nu dus nog onbekend waar het koufront binnen komt?

Joep

Zeer zware onweersbui ten noordwesten van Dijon met ruim 350 ontladingen per minuut!



edit, deze bui gaat NL niet bereiken denk ik

Joep

In Rotterdam staan de straten blank.

foto via G. van Dijk

Armand

Velen spreken erover dat de neerslag vanuit het zuiden komt opzetten, als je deze theorie samenpakt met de actuele buien dan maak het oosten van Nederland toch best een goede kans. Het is en blijven buien dus de onzeker blijft groot. Wil het in de rest van NL ook nog tot onweer komen dan zal er ten hoogte van de zwarte lijn nog wat moeten ontstaan.

Lightningmaps komt trouwens met +400 ontladingen in dat gebied  :o

Marsel

Citaat van: Joep op wo 16 sep 2015 - 15:37
Het is nu dus nog onbekend waar het koufront binnen komt?

Nee. Het KF komt sowieso door vanuit SW-NL gedurende de eerste helft van de avond en ligt nu SE-NW georienteerd over S-BE/NNW-FR. De vraag is alleen even hoe de coverage van buien is langs het systeem de komende uren.
De zware onweersbuien van nu over FR trekken via ESE-BE en LUX richting WSW-DU en zullen naar alle waarschijnlijkheid nog wat noordwestwaarts uitbouwen om dan ook deels ESE-NL mee te pakken.

Ander aandachtspunt is de activatie over de westelijke helft van de Benelux en de Noordzee die de komende avond door verschilende modellen wordt berekend. Als dat gaat gebeuren, hetgeen me aannemelijk lijkt gezien de forcering de komende uren boven onze omgeving toeneemt, hebben we de 'splitsing' van activiteit langs het KF zoals eerder aangegeven te pakken.

TimK21

Toch lijkt me nu het zwaartepunt te ver oostelijk te liggen om nog het oosten van Nederland mee te pakken. Net ten westen van die zware buien in België nu gebeurt namelijk weinig.
Challenge accepted!

jornonweer

Danger is real, fear is a choice.

Armand

Hier net een stevige plensbui met enkele donders. Komt nog meer aan en het wordt net wel of net niet

TimK21

Gaat allemaal veel te snel. Wordt hem dus toch niet, helaas. Iets te snel hoop gekregen.
Challenge accepted!

Armand

Hoogtepunt trekt net oostelijk langs. In het westen probeert de zon al door te komen. Wel een paar flinke donders hoorbaar. Meer helaas niet.

Eric

Citaat van: Armand op wo 16 sep 2015 - 17:58
Hoogtepunt trekt net oostelijk langs. In het westen probeert de zon al door te komen. Wel een paar flinke donders hoorbaar. Meer helaas niet.
Gaat voor de verandering allemaal nét niet gebeuren.......

Armand

Citaat van: Eric op wo 16 sep 2015 - 18:03
Gaat voor de verandering allemaal nét niet gebeuren.......


Zwakt ook flink af. Nog wel wat mooie CC's kunnen zien. Misschien wel het beste moment van het seizoen en dat zegt al meteen genoeg :P

Helaas, in augustus was dit misschien wat anders afgelopen met gunsterige omstandigheden. Het is niet anders, waarschijnlijk wel echt de laatste 'serieuze' kans.

EDIT: Lightningmaps laat dit ook goed zien, eerst 400+ ontladingen bij die bui die nu boven LUX/Ardennen zit, nu net geen 100. Wel een mooie CG ook nog gezien. Zoals wij in Limburg zeggen: Ut zunneke kump alweer oet. (de zon komt alweer tevoorschijn) 8)

Eric

Citaat van: Armand op wo 16 sep 2015 - 18:06
Zwakt ook flink af. Nog wel wat mooie CC's kunnen zien. Misschien wel het beste moment van het seizoen en dat zegt al meteen genoeg :P

Helaas, in augustus was dit misschien wat anders afgelopen met gunsterige omstandigheden. Het is niet anders, waarschijnlijk wel echt de laatste 'serieuze' kans.

EDIT: Lightningmaps laat dit ook goed zien, eerst 400+ ontladingen bij die bui die nu boven LUX/Ardennen zit, nu net geen 100. Wel een mooie CG ook nog gezien. Zoals wij in Limburg zeggen: Ut zunneke kump alweer oet. (de zon komt alweer tevoorschijn) 8)
Precies!! Wordt weer mooie foto's maken van achterkant van de bui! Vooral als het "zunneke" er nog even bij komt "kieken" !!

Armand

Citaat van: Eric op wo 16 sep 2015 - 18:12
Precies!! Wordt weer mooie foto's maken van achterkant van de bui! Vooral als het "zunneke" er nog even bij komt "kieken" !!

Zou echt een fantastische droomfoto zijn: Een regenboog met een CC erdoorheen!  ::)

Powered by EzPortal