Onweerskansen seizoen 2015

Topic gezien door 186569 bezoekers
Gestart door Marsel, za 31 jan 2015 - 10:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjanbruggink

En een mooie sterke echo in de Achterhoek.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op ma 23 feb 2015 - 15:50
En een mooie sterke echo in de Achterhoek.

Bijzondere vorm inderdaad, viel me net ook op. Sterke updraft en dito neerslagkern aan de stroomopwaartse kant van het geheel. Typische 'afwijkende' vorm voor het huidige scheringplaatje.  :) Zal vast mooie foto's opleveren aangezien de omgeving relatief schoon is van dikke restbewolking.

ron12

Grote steden vormen onweersbuien,http://www.bit.ly/1Lqbulp Leuk om te weten ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco uit Hangar 5

Heerhugowaard meldt Onweersklapper... mooie knetter al zeg ik het zelf, de flits niet kunnen waarnemen.. ook hagel en flinke windstoten nu.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jelte

Terschelling ook 1 fikse knal een tijdje geleden. Niet veel, maar het was wel een mooie...

jornonweer

en weeral onweer! zo gaat ie goed, kan al 3 onweersdagen opschrijven  ;D
Danger is real, fear is a choice.

lander20

hier ook net enkele flitsen ook gehad in noorden van BE zo worden we stilaan warm gemaakt voor het seizoen :)

Jan van Ooijen

A level 1 was issued for parts of UK, Belgium, Netherlands, Germany, Czech Republic, Austria, Slovakia and Poland mainly for severe convective wind gusts and tornadoes.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Harmonie laat in de vroege ochtend buien over het zuiden trekken; andere modellen doen dit niet. Er zitten actueel al we wat buien boven Belgie. Op de troggen buien, schering 0-3 km 20-25 kn, Cape rond de 200 J. Single cell, multicell in lijn mogelijk. Ook dan kans op onweer en korrelhagel of natte sneeuw. Het CAD vergelijkbaar met die van afgelopen nacht: multicell bij weinig CAPE en schering 25 kn. Een (klein) aandachtspunt is de neerslagsoort komende nacht. Harmonie komt met een signaal voor sneeuw voor het noordoosten. Tijdseries komen met temperaturen van 1 tot 2 graden, natte bol net boven nul, freezinglevel rond 1000 a 1200 voet.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Over de level 2 stond niets geschreven bij Estofex. Of ik heb met mijn slaperige ogen er overheen gelezen.

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 02 mrt 2015 - 07:59
Over de level 2 stond niets geschreven bij Estofex. Of ik heb met mijn slaperige ogen er overheen gelezen.

Staat een kleine passage halverwege ongeveer.
In het lvl2 gebied op uitgebreidere schaal intense uitschieters (>25 m/s).

Het is wel even opletten straks nabij de kortgolvige hoogtetrog. Het systeem heeft een vrij intens PVA maximum aan de voorzijde.
Flinke grootschalige optilling, een paar honderd joule aan CAPE en diepe schering die vooral richting het zuiden vrij vlot piekt tot rond 40kt. Verder naar het noorden aanmerkelijk minder schering.

Voor ons land levert dat tijdens de middag op nadering van de genoemde hoogtetrog een enigszins gefragmenteerde buienlijn vanuit het westen op. In principe geldt hoe verder zuidelijk hoe beter georganiseerd (opgelijnd) het eea zal zijn.
Naast af en toe onweer (vooral over S-, C- en ENE-NL) en hagel tot rond 1cm zullen het vooral windstoten zijn die het voornaamste 'gevaar' vormen. Een paar gusts tot grofweg 80km/h zijn lokaal goed mogelijk, vooral in opgelijnde elementen. Deze laatsten dan vooral over BE en het zuiden van NL, daar waar men richting de jet de hoogste diepe schering op kan tekenen.

Wilfred Janssen

De grotere hoeveelheid diepe shear is ook mooi in progtemps terug te vinden. De laag mat potentieel beschikbare energie is niet heel diep, maar lapse rates zijn behoorlijk steil te noemen. Daarnaast zullen de buien ook aardig hard lopen met snelheden ruim boven de 20m/s, een gevolg hiervan is ook terug te zien in de parameter van de convectieve windstoten volgens de Ivens-methode. Aan andere methoden met onder andere waterload wordt nog gewerkt!

Daarnaast zijn in deze progtemp de shear gegeven in m/s en de SRH in m2/s2.  De progtemps zijn voor de prikpunten Volkel en De Bilt. Voor de shear in Kts dus even ter benadering de gegeven waarden in m/s met 2 vermenigvuldigen.


Wilfred Janssen

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op ma 02 mrt 2015 - 10:09
De grotere hoeveelheid diepe shear is ook mooi in progtemps terug te vinden. De laag mat potentieel beschikbare energie is niet heel diep, maar lapse rates zijn behoorlijk steil te noemen. Daarnaast zullen de buien ook aardig hard lopen met snelheden ruim boven de 20m/s, een gevolg hiervan is ook terug te zien in de parameter van de convectieve windstoten volgens de Ivens-methode. Aan andere methoden met onder andere waterload wordt nog gewerkt!
Daarnaast zijn in deze progtemp de shear gegeven in m/s en de SRH in m2/s2.  De progtemps zijn voor de prikpunten Volkel en De Bilt. Voor de shear in Kts dus even ter benadering de gegeven waarden in m/s met 2 vermenigvuldigen.
Wilfred Janssen

Nette weergave Wilfred! Heeft behoorlijk wat werk in gezeten?
Valt wel mee met die lapse rates lijkt me, die paar honderd joule aan CAPE over 5-6km uitgesmeerd kun je eigenlijk geen stijle lapse rate noemen.

Mooi ook zichtbaar is het unidirectionele karakter van het windprofiel met vrij rechte hodogrammen tot gevolg.
SRH is in deze situatie dan ook de grote afwezige. Toch over BE en het zuiden van NL even opletten. Met die forse diepe schering aldaar zou een enkele losse cel (al dan niet ingebed in de gefragmenteerde lijn) tijdelijk wat afwijkende eigenschapen kunnen bevatten. Langdurige en uitgesproken low topped Sc's lijken me daarentegen geen issue.

Wilfred Janssen

Dank! En inderdaad, aardig wat werk (script van zo'n kleine 2000 regels). Deze progtemps komen in deze vorm nog voor de zomer op een website te staan, en vrij toegankelijk voor iedereen en voor vele datapunten in Europa!

De CAPE is inderdaad niet bepaald 'vet' te noemen, ook geen klein dekseltje op de pan die het eea wat tegenhoudt de komende uren (gevolg: de lucht begint nu al vol te lopen met allemaal CU). Echter is vooral op de progtemps voor 15UTC te zien dat wanneer de maximum temperatuur wordt gehaald er ineens (veel) meer SB-CAPE in de berekeningen zit. Maar met de lucht die nu al dichtsmeert kan dit scenario ook afgeschreven worden.  Het is wel even afwachten vanmiddag wat betreft de lossen buien: gezien de vrij lineaire hodogram kan het letterlijk alle kanten op :P Qua SRH valt het inderdaad wel mee voor vandaag, ik heb even een paar kaartjes geplot voor de SREH voor de rightmoving thunderstorms (Bunkers et. all methode):

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Invloed van kortgolvige hoogtetrog duidelijk zichtbaar inmiddels. Flink wat onweer boven BE, ook elders naar het noorden toe komende uren langzaam toenemende activiteit.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op ma 02 mrt 2015 - 13:30
Invloed van kortgolvige hoogtetrog duidelijk zichtbaar inmiddels. Flink wat onweer boven BE, ook elders naar het noorden toe komende uren langzaam toenemende activiteit.

Inderdaad, ook in west Nederland zijn er actueel een aantal ontladingen waargenomen.


Marsel

Behoorlijke hagelbui zojuist. Onweersloos, dat wel, maar het ging even goed hard!

Armand

Hier net een bui, met voornamelijk hagel. 4 donders kunnen waarnemen, waarvan ik 1 CC gezien heb. Bij de andere 3 zag ik het wel flitsen, maar zag ik niet waar het vandaan kwam. Op het laatste net ook wat natte sneeuw ertussen. Temperatuur is gezakt naar 3.0 graden

Marsel

Vanmiddag onder de updraft van één van de achteropkomende  losse buien gestaan nadat de belangrijkste buien onder invloed van de hoogtetrog waren gepasseerd. Staartje trok precies over. Een waar spektakel om die grote witte hagelbollen (1cm gemiddeld) naar beneden te zien vallen uit die solide kolkende wolkenbasis. Duidelijk de winterse variant overigens, maar de stenen waren flink groot.

david_meyer25


Powered by EzPortal