Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274030 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Caps

Citaat van: Extremissimorum op wo 04 feb 2015 - 20:48
Kijk daar begint het al. Het weer kan niet voorspeld worden. De natuur blijft haar eigen gang gaan.

Hier alleen maar regen gehad met een enkele natte, verdwaalde vlok.

Nog steeds niet, al twee jaar niet, een sneeuwdek van meer dan 1 cm gezien hier...

De ruimte is iets waar we veel minder van weten dan van het weer, waarom kan je een apparaat wel miljoenen km laten reizen, en hooguit 8 uur van te voren buien voorspellen kan niet, en ja de natuur is onvoorspelbaar, maar niet onmogelijk

Weerfreak 1337

Citaat van: Caps op wo 04 feb 2015 - 21:06
De ruimte is iets waar we veel minder van weten dan van het weer, waarom kan je een apparaat wel miljoenen km laten reizen, en hooguit 8 uur van te voren buien voorspellen kan niet, en ja de natuur is onvoorspelbaar, maar niet onmogelijk

Dat zijn twee totaal verschillende onderwerpen, slaat nergens op deze vergelijking, sorry.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

grizzrh

Citaat van: Caps op wo 04 feb 2015 - 21:06
De ruimte is iets waar we veel minder van weten dan van het weer, waarom kan je een apparaat wel miljoenen km laten reizen, en hooguit 8 uur van te voren buien voorspellen kan niet, en ja de natuur is onvoorspelbaar, maar niet onmogelijk

Weet je waar we nog minder over weten ? De zee... Booooh
Kunnen ook niet tot het diepste punt van de zee reizen...
Doenrade, Limburg

Caps

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 21:05
Inderdaad, mensen denken maar dat het allemaal zo makkelijk gaat. Dat is het totaal niet ;)
----
@Caps
Ten eerste: Wat probeerde ik nou uit te leggen aan het woord "buien"... juist. Lezen zou van pas komen.

Ten tweede: het weer wordt niet VOORSPELD via een glazen bol, maar VERWACHT aan de hand van COMPUTERBEREKENINGEN die weer beoordeeld worden door een meteoroloog. Vervolgens verwacht hij het weer op een bepaalde manier, waar uiteraard naast gezeten kan worden. >>>> Uiteindelijk gaat het weer nog altijd zijn eigen weg en is de weercomputer niet hetgeen wat het weer bestuurt.  ;)

Dus ja, dan kan je zeker zeggen dat iemand er flink naast heeft gezeten, maar je kunt hem/haar dat never nooit kwalijk nemen. Het is simpelweg misschien wel het meest grillige natuurverschijnsel dat er is! Bovendien zijn verwachtingen in 9 van de 10 gevallen altijd goed door de huidige technieken! Er wordt slechts enkel gekeken naar de dagen waarop het een keer mis gaat. Je wilt niet weten hoeveel vooruitgang er is geboekt in de afgelopen decennia. We hebben nu beschikking over bijvoorbeeld het EPS-Systeem, of terwijl de pluim.

Oh en over een zonnige dag en onweer.. als je nog een tijdje op dit forum blijft en een beetje meeleert in het weer, snap je waarom het op een zeer onstabiele dag toch nog niet tot noodweer(lees: zwaar onweer) kan komen. Het zogenaamde dekseltje op de hete pan.

Kleine factoren kunnen van zeer groot belang zijn voor ons kikkerlandje.  ;)

Totaal niet mee eens, en je hoeft me niet gelijk neer te zetten als een kind die niet helemaal begrijpt wat er bedoeld wordt, maar soms is gewoon intuïtie de oplossing inplaats al die geautomatiseerde weerberekeningen

martijn

Buien sterven al wat af volgens mij

Joep

Er passeren twee troggen over het land waar buien op ontstaan



winter 1979

Lantaarnpaalstaren is en blijft toch een leuke hobby
Hoe extremer hoe beter

GeneralDuke

Citaat van: Caps op wo 04 feb 2015 - 21:06
De ruimte is iets waar we veel minder van weten dan van het weer, waarom kan je een apparaat wel miljoenen km laten reizen, en hooguit 8 uur van te voren buien voorspellen kan niet, en ja de natuur is onvoorspelbaar, maar niet onmogelijk

Een sonde perfect van de aarde naar Pluto sturen is - kort door de bocht - een koud kunstje. Je weet waar de aarde is, je weet waar Pluto is. Je weet hoe hard ze welke kant op bewegen en je kunt de TomTom er op instellen (nogmaals, dit is erg kort door de bocht, het blijft onwijs gaaf dat het lukt).

Het weer is anders. In het weer heb je veel te maken met fluctuaties en turbulentie. Als er iets wiskundig niet fatsoenlijk op te lossen is, is het wel turbulentie. Je kunt aannames doen, versimpelingen, en die combineren in modellen die grofweg schetsen wat er gaat gebeuren. Helaas kan daaruit dan weer een afwijking komen van een bui in die Utrecht valt hoewel die in Rotterdam voorspeld was. Weersvoorspellingen omvatten zo ontzettend veel data en mogelijkheden die ieder deeltje kan afgaan, dat is gewoon niet te bevatten.

Het zou me niets verbazen als het weer iets blijft dat nooit perfect voorspeld kan worden, simpelweg omdat de mogelijkheden té divers zijn.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Weerfreak 1337

Citaat van: Caps op wo 04 feb 2015 - 21:14
Totaal niet mee eens, en je hoeft me niet gelijk neer te zetten als een kind die niet helemaal begrijpt wat er bedoeld wordt, maar soms is gewoon intuïtie de oplossing inplaats al die geautomatiseerde weerberekeningen

Ach, dat neerzetten als een klein kind gaat het helemaal niet om als je dat denkt. Dit is gewoon een zware discussie, zoals het hoort hier :P

Waar ben je het eigenlijk niet mee eens? Met het geheel, of een bepaald stukje wat ik daar zei, is me niet helemaal duidelijk.

Voor de rest, als je op intuïtie af wilt gaan, ga je gang, doe ik eigenlijk vrijwel altijd. ;)

Maar ik gebruik ook de moderne computerberekeningen als rode draad aan de verwachtingen. Maar ook om bijvoorbeeld achteraf te beoordelen wat er "mis" ging, waardoor de verwachtte buien toch uitbleven.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op wo 04 feb 2015 - 21:42
Een sonde perfect van de aarde naar Pluto sturen is - kort door de bocht - een koud kunstje. Je weet waar de aarde is, je weet waar Pluto is. Je weet hoe hard ze welke kant op bewegen en je kunt de TomTom er op instellen (nogmaals, dit is erg kort door de bocht, het blijft onwijs gaaf dat het lukt).

Het weer is anders. In het weer heb je veel te maken met fluctuaties en turbulentie. Als er iets wiskundig niet fatsoenlijk op te lossen is, is het wel turbulentie (bron: mijn masterstudie natuurkunde). Je kunt aannames doen, versimpelingen, en die combineren in modellen die grofweg schetsen wat er gaat gebeuren. Helaas kan daaruit dan weer een afwijking komen van een bui in die Utrecht valt hoewel die in Rotterdam voorspeld was. Weersvoorspellingen omvatten zo ontzettend veel data en mogelijkheden die ieder deeltje kan afgaan, dat is gewoon niet te bevatten.

Het zou me niets verbazen als het weer iets blijft dat nooit perfect voorspeld kan worden, simpelweg omdat de mogelijkheden té divers zijn.

Amen! En daarom zijn het verwachtingen.
Ruimtereizen zijn berekeningen, het weer is geen berekening, maar natuur.

OT: zijn er nog wel sneeuwkansen voor NWNL? Afgelopen 24 uur zijn deze drastisch afgenomem namelijk....

Joep

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 21:46
Ach, dat neerzetten als een klein kind gaat het helemaal niet om als je dat denkt. Dit is gewoon een zware discussie, zoals het hoort hier :P

Waar ben je het eigenlijk niet mee eens? Met het geheel, of een bepaald stukje wat ik daar zei, is me niet helemaal duidelijk.

Voor de rest, als je op intuïtie af wilt gaan, ga je gang, doe ik eigenlijk vrijwel altijd. ;)

Maar ik gebruik ook de moderne computerberekeningen als rode draad aan de verwachtingen. Maar ook om bijvoorbeeld achteraf te beoordelen wat er "mis" ging, waardoor de verwachtte buien toch uitbleven.
vani mij mag deze discussie privé of in de chat zullen we ons nu concentreren op de sneeuwbuien vannacht :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op wo 04 feb 2015 - 21:51
Amen! En daarom zijn het verwachtingen.
Ruimtereizen zijn berekeningen, het weer is geen berekening, maar natuur.

OT: zijn er nog wel sneeuwkansen voor NWNL? Afgelopen 24 uur zijn deze drastisch afgenomem namelijk....

Momenteel zijn een aantal (natte) sneeuwbuien actief of in vorming boven zee. :)

@ Joep, ook prima. Velen van ons zijn op de chat te bereiken en iedereen is natuurlijk welkom.

Chat: http://www.meteo-service.nl/index.php/index.php?page=chat

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

boxer

Is de wens de vader van de gedachte................laat ze maar lekker op het utrechtse afkomen :P

GeneralDuke

Nieuwe EC. De kans op een ijsdag morgen lijkt nog wel aanwezig, maar het zal erom spannen. Vrijdag idem. De nachtvorst van zondag op maandag is vrijwel verdwenen, maar ik interpreteer de lange termijn als een weermodel dat niet echt weet of het gaat vriezen of dooien ;D We zien wel.

Voor nu: lekker genieten van de koude nachten die komen, en maar afwachten welke van de 10 richtingen het op gaat zaterdagmiddag!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

jonkheer

Fikse sneeuwval in Leeuwarden. Er begint al een flinke laag te vormen.

Eendagseend

Toch weer enkele korrelsneeuwbuien gehad. Dat terwijl vanaf gisteren de zon alleen maar zou schijnen op vorige vooruitzichten. In Presikhaaf (hooguit anderhalf tot 2 km verderop van waar ik woon) smolt het na eventjes wit te worden weg, maar in Velp waren nog best veel plekken wit toen ik rond 17.45 uur thuis kwam. Nu zijn de witte plekken waar het ook deels gesmolten was spekglad geworden.

Het was lastig om erachter te komen wat het verschil is tussen korrelsneeuw en korrelhagel, maar na zoeken, lezen en hoe het eruit zien/neer horen komen via filmpjes weet ik nu het verschil. Het bleek dus korrelsneeuw.

Ik zie dat er nog meer aan komt vanuit het Noorden? Toch best onverwacht vergeleken met de heldere dagen en nachten (op een enkele bui na) die verwacht werden. Toch weer blij verrast :)

Edit: 2 troggen zelfs ineens? Wat een super blijde verwachting wiehiiew :D
Zag dat er al zelfs onweer op zat.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Amijeee

Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen, maar Leeuwarden kleurt volledig wit!  :D

Joep

Lijkt alsof er een buienlijn  ontstaat ?

cekstuffertz

Pluim van vanavond is er nog niet (weet iemand waarom?), maar toch vind ik de pluim van vanochtend nog niet eens alles afschrijven. Controle gaat voor nachtvorst en gemiddelde en mediaan lijken weer naar beneden te gaan.....

GeneralDuke

Pff zie die sneeuw bij Cambuur vs Vitesse. Bizar gewoon :-\
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Powered by EzPortal