Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274336 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 04 feb 2015 - 14:22
Mooie plaatjes hoor uit Drachten!
Zeer vergelijkbaar met het uiterst lokale 'sneeuwincident' van afgelopen maandagochtend in het westen van Brabant. Ook toen een paar goed getimede buien met kortdurend een luchtige sneeuwlaag van 5-7cm tot gevolg. Raar wakker worden als je de avond ervoor met kletterende regen en hagel naar bed bent gegaan.... ;D

Voor hen die het raar vinden dat het niet in de verwachtingen werd opgenomen....ik zeg één woord: buien. De rest mogen jullie zelf invullen. :-\

Dat probeer ik zovaak duidelijk te maken.. Maar ik snap de frustraties :P Zo wilde het vandaag opnieuw niet vlotten met de winterse buien in mijn regio. Of de buien losten net voor passage op, of ze trokken langs in straten/straatachtige vormen. Typisch buien, en je kan er niks aan doen.


Door dit soort weertypes ontstaan vaak de negatieve reacties tegenover weerberichten. De "normale burger" heeft geen idee wat het verschil tussen regen(lees: neerslaggebied / stratiforme neerslag) of buien is en verwacht dat er bij hen neerslag valt als er in de weerberichten staat dat er buien worden verwacht. Gebeurt dit niet (dus de meeste, of alle buien trekken langs) wordt het weerbericht als fout gezien en krijgt het KNMI en de overige weerdiensten een snauw en een grauw.

Zo klaagde twee jaar geleden een strandtenthouder uit Hoek van Holland een weerdienst aan vanwege het foute "voorspellen" (*kuch* ;D) van het weer. Er was namelijk verwacht dat er onweersbuien over het land zouden trekken. Deze onweersbuien trokken niet over de westelijke kustregio's, maar elders over het land.
Door de massale paniek over noodweer kwam niemand naar het strand, en had meneer de hele dag geen klanten.

Aangezien het weer blijkbaar ons leven zo erg beïnvloed in Nederland, lijkt mij het verstandig om meer kennis over het weer onder de bevolking te brengen. Dat voorkomt dit soort rare capriolen. Het is immers het meest besproken gespreksonderwerp in ons land.
En wat hoor je dan vaak: "ach... ze kunnen het weer voor morgen nog niet eens "voorspellen" (KUCH)." Of: "Ze zeiden dat er >>>!! buien !!<<< zouden komen, maar de zon schijnt volop!"

Ik kan mensen maar één tip geven, en dat is: installeer een neerslagradar app (Buienradar, Weerplaza, "Weer & Zo"). Moet je buitenactiviteiten doen... kijk dan regelmatig.

Edit: ik zal nog even kijken of ik het artikel van de strandtenthouder kan vinden.

Edit2: Dit is het enige artikel wat ik er nog over kon vinden:

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/14877_schadeclaims_tegen_slechte_weermannen/

En er is nog vaker over gediscussieerd: (met immers een mooie uitspraak van Helga van Leur)

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/recreatiesector-woedend-over-weersvoorspellingen


"Ik stel voor alle klagende organisaties eens een cursus meteorologie en weerberichten maken te laten volgen. Hopelijk krijgen ze dan meer inzicht en begrip."

- Helga van Leur -


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter67

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 17:02
Dat probeer ik zovaak duidelijk te maken.. Maar ik snap de frustraties :P Zo wilde het vandaag opnieuw niet vlotten met de winterse buien in mijn regio. Of de buien losten net voor passage op, of ze trokken langs in straten/straatachtige vormen. Typisch buien, en je kan er niks aan doen.

Door dit soort weertypes ontstaan vaak de negatieve reacties tegenover weerberichten. De "normale burger" heeft geen idee wat het verschil tussen regen(lees: neerslaggebied / stratiforme neerslag) of buien is en verwacht dat er bij hen neerslag valt als er in de weerberichten staat dat er buien worden verwacht. Gebeurt dit niet (dus de meeste, of alle buien trekken langs) wordt het weerbericht als fout gezien en krijgt het KNMI en de overige weerdiensten een snauw en een grauw.

Zo klaagde twee jaar geleden een strandtenthouder uit Hoek van Holland een weerdienst aan vanwege het foute "voorspellen" (*kuch* ;D) van het weer. Er was namelijk verwacht dat er onweersbuien over het land zouden trekken. Deze onweersbuien trokken niet over de westelijke kustregio's, maar elders over het land.
Door de massale paniek over noodweer kwam niemand naar het strand, en had meneer de hele dag geen klanten.

Aangezien het weer blijkbaar ons leven zo erg beïnvloed in Nederland, lijkt mij het verstandig om meer kennis over het weer onder de bevolking te brengen. Dat voorkomt dit soort rare capriolen. Het is immers het meest besproken gespreksonderwerp in ons land.
En wat hoor je dan vaak: "ach... ze kunnen het weer voor morgen nog niet eens "voorspellen" (KUCH)." Of: "Ze zeiden dat er >>>!! buien !!<<< zouden komen, maar de zon schijnt volop!"

Ik kan mensen maar één tip geven, en dat is: installeer een neerslagradar app (Buienradar, Weerplaza, "Weer & Zo"). Moet je buitenactiviteiten doen... kijk dan regelmatig.

Edit: ik zal nog even kijken of ik het artikel van de strandtenthouder kan vinden.
Daarom bestaat er ook buienalarm :P

Weerfreak 1337

Citaat van: winter67 op wo 04 feb 2015 - 17:10
Daarom bestaat er ook buienalarm :P

Maar dan heb je de volgende discussie...

Buienalarm geeft signalen af voor radarverwachtingen. Ga maar eens naar buienradar en klik op 2 uur vooruit. De neerslag wordt niet zwaarder of lichter, veranderd niet van koers en/of van vorm.

Buienalarm zegt: *piep* *piep* *piep* Neerslag verwacht om 14:40 5mm

Ondertussen in de atmosfeer: buitje begint op te lossen of trekt langs.

Reactie van de persoon: wat een k*tapp!  ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

benjamin112

Zo er komt me een rolwolk aan....

Het lukt me trouwens niet om foto's te uploaden.

Edit: Thundersnow :D

pietjelol

Vanmorgen een piep klein sneeuwbuitje gehad. Daarna een paar regen buitjes nu kraakhelder en de temp daalt hard. Vermoed ook niet dat er vanavond/vannacht nog wat komt.
Of is er toch nog een verassing?

Bacci

Citaat van: pietjelol op wo 04 feb 2015 - 17:32
Vanmorgen een piep klein sneeuwbuitje gehad. Daarna een paar regen buitjes nu kraakhelder en de temp daalt hard. Vermoed ook niet dat er vanavond/vannacht nog wat komt.
Of is er toch nog een verassing?

Nouja er komt nog het een en ander aan vanuit het noorden, dus wie weet  ;)

benjamin112

En zo ligt er binnen een paar minuutjes een laagje sneeuw.

xzaz

Citaat van: Weerfreak op wo 04 feb 2015 - 17:02
"Ik stel voor alle klagende organisaties eens een cursus meteorologie en weerberichten maken te laten volgen. Hopelijk krijgen ze dan meer inzicht en begrip."

- Helga van Leur -
Dit is natuurlijk een kul argument.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Wij hebben hier op dit moment iets van hagel en sneeuw! lijkt wel zachte hagel poeder, net sneeuw maar ook weer niet ook weer geen hagel maar het valt wel in de vorm van hagel.. en het is nu ook spekglad!
seizoen 2018/2019

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

BrieffiesWF

Voor ieder die zich in het oosten des lands bevindt: als ik Buienradar mag geloven wordt het voor jullie nog een leuke avond! Vooral voor de nivofielen onder ons dan... Veel plezier alvast!

Weatherman

Citaat van: BrieffiesWF op wo 04 feb 2015 - 18:43
Voor ieder die zich in het oosten des lands bevindt: als ik Buienradar mag geloven wordt het voor jullie nog een leuke avond! Vooral voor de nivofielen onder ons dan... Veel plezier alvast!
voor hier ook dat je weet.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

pietjelol

Even iets anders fenomenale volle maan buiten. Zeker de moeite waard om even te bekijken. 

Weatherboy

Citaat van: DSDLimburg op wo 04 feb 2015 - 18:39
Wij hebben hier op dit moment iets van hagel en sneeuw! lijkt wel zachte hagel poeder, net sneeuw maar ook weer niet ook weer geen hagel maar het valt wel in de vorm van hagel.. en het is nu ook spekglad!

Dat heet nou korrelsneeuw ;)

Stephanie

In het noorden komen de nieuwe buitjes alweer binnen.

Oxize

Laat maar komen (overijssel/twente)!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

sneeuw040

sneeuwbuitje komt nu ongeveer over ben benieuwd zal wel leuk zijn als er wat valt vooral omdat de temperatuur  de komende 2 dagen niet veel boven nul uit zal komen :)

benjamin112

Toch nog zn 2 cm hier. Niet verwacht vanmiddag.

Bacci

Citaat van: sneeuw040 op wo 04 feb 2015 - 19:18
sneeuwbuitje komt nu ongeveer over ben benieuwd zal wel leuk zijn als er wat valt vooral omdat de temperatuur  de komende 2 dagen niet veel boven nul uit zal komen :)

Heey inderdaad ook, daar had ik nog niet aan gedacht, kom maar op met die sneeuw dan!  ;D

Powered by EzPortal