Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274144 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marcellang

Citaat van: Rayonhoofd op di 03 feb 2015 - 14:18
2.000 km naar het zuiden lig je met je poepert op het "strand" van Algerije..............
En dan lekker in zo'n illegaal internet cafétje fishen naar het noorden toe  ;D
Edit;matige sneeuwbui  :-* zie radar voorbij de Ems ten oosten van Emmen (DL)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

X-treme

Het is weer wit hier, maar nu van de hagel  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Caps

Citaat van: Rayonhoofd op di 03 feb 2015 - 14:18
2.000 km naar het zuiden lig je met je poepert op het "strand" van Algerije..............

Nou, prima klimaatje toch

Nopie

Citaat van: Edwin op di 03 feb 2015 - 14:05
Eensch --> Huidige winter stelt niets voor

Deprimerend stukje, vooral de laatste alinea ''steeds minder vorst'' wordt je niet vrolijk van.

X-treme

Natte sneeuwval nu.

Edit: nu weer hagel.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Vincent

Komt een goed donker wolkenpartij aan hier.  :P

Henk1976

Citaat van: albalinda op di 03 feb 2015 - 14:24
En dan lekker in zo'n illegaal internet cafétje fishen naar het noorden toe  ;D
Edit;matige sneeuwbui  :-* zie radar voorbij de Ems ten oosten van Emmen (DL)
Mazzelkont. Komt trouwens meer aan vanuit NO! Inclusief een temperatuurdaling volgens Jannes Wiersema uit Roodeschool. :)

Edit: inmiddels ook sneeuw in NO Groningen

X-treme

Net onderweg naar de supermarkt hagelstenen van 1,5 tot 2 cm echt niet overdreven!  :o
Ging zelf bijna rechtdoor in de bocht (ik reed 20 km/h).
Het was het laatste stukje van de bui.

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Patrick91

Pit pit pit,
Het is hier in Vroomshoop (Overijssel) weer helemaal wit!

winter67

Zit ik net op mijn fiets. Kijk ik ff naar buienalarm komt er over 5 minuten zeer zware neerslag.  :-\

Marcellang

Citaat van: Henk1976 op di 03 feb 2015 - 15:42
Mazzelkont. Komt trouwens meer aan vanuit NO! Inclusief een temperatuurdaling volgens Jannes Wiersema uit Roodeschool. :)

Edit: inmiddels ook sneeuw in NO Groningen
Mooi Henk,ja mazzel hebben we zeker weer,tis weer een stukkie witter hier  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

gaz753

In de bossen bij Bergen op Zoom ligt nog altijd tot 10cm sneeuw.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 03 feb 2015 - 12:57
500-1000km oostelijker is wat mij betreft aantrekkelijker. Landklimaat met korte tussenseizoenen (lente en herfst) en zeer uitgesproken hoofdseizoenen. Dat betekent dus koude winters met sneeuw en vorst en warme/hete zomers met regelmatig een ferme onweerssituatie.

Om even terug te haken op dit in het algemeen:

We mogen nog blij zijn dat we in Nederland wonen waar het nu ligt als het gaat om onweer. Wij hebben namelijk op een willekeurige plek (als je daar het hele jaar zou blijven staan) ongeveer 28 tot 30 onweersdagen.. Toch wel één van de meest onweersrijke plekken van Europa dus, aangezien het meest onweersrijke gebied(Kroatië, Karinthië) rond de 35 tot hoogstens 40 dagen gemiddeld zit. Dit is slechts een klein deel van Europa, en we zien in een groot deel van "continentaal" Europa de onweersdagen op een magere 15 tot 20 dagen zitten.

Aan de andere kant is het zo, dat als er daar eenmaal onweer is, dat het ook meestal zwaar onweer is. In Nederland hebben we meer de losse of clusterende buien met slechts een aantal keren per jaar een groot onweerscomplex en/of een paar opvallende supercellen.
Helemaal niet slecht voor ons landje dus. ;) Al zijn we het denk ik allebei eens over dat het natuurlijk veel zwaarder en vaker mag :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

martijn

Hoe staat het er eigenlijk voor met de sneeuwbuien voor woensdag nacht donderdag ochtend?

Marsel

Citaat van: Weerfreak op di 03 feb 2015 - 19:29
Om even terug te haken op dit in het algemeen:

We mogen nog blij zijn dat we in Nederland wonen waar het nu ligt als het gaat om onweer. Wij hebben namelijk op een willekeurige plek (als je daar het hele jaar zou blijven staan) ongeveer 28 tot 30 onweersdagen.. Toch wel één van de meest onweersrijke plekken van Europa dus, aangezien het meest onweersrijke gebied(Kroatië, Karinthië) rond de 35 tot hoogstens 40 dagen gemiddeld zit. Dit is slechts een klein deel van Europa, en we zien in een groot deel van "continentaal" Europa de onweersdagen op een magere 15 tot 20 dagen zitten.

Aan de andere kant is het zo, dat als er daar eenmaal onweer is, dat het ook meestal zwaar onweer is. In Nederland hebben we meer de losse of clusterende buien met slechts een aantal keren per jaar een groot onweerscomplex en/of een paar opvallende supercellen.
Helemaal niet slecht voor ons landje dus. ;) Al zijn we het denk ik allebei eens over dat het natuurlijk veel zwaarder en vaker mag :D

I fully agree. Dank voor het statistieken ;).
Maar het ging me in dit geval niet zozeer om louter het onweer. Maar meer de duidelijkheid die een landklimaat in vele opzichten verschaft (hete zomers met name, heerlijk!)
Ik zou gemakklijk met de helft minder onweersdagen genoegen nemen als het dan de keren dát het onweert gewoon goed knalt. Dat laatste is inderdaad, zoals je terecht aangeeft, boven het vast land van Europa vaak beter geregeld dan hier in het 'Europese kustgebied'.
Bovendien, vaak is de afkoeling die daarna volgt boven landelijke gebieden zodanig dat het ook na de omslag nog gewoon heerlijk toeven is. Hier scheelt het vaak een jas.

Rayonhoofd

Hoera ! Het vriest alweer in Nederland !  :-\
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Vincent

Sneeuwkansen voor de Westelijke helft blijven zowel bij Hirlam als GFS aanwezig.  8)

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 03 feb 2015 - 19:55
I fully agree. Dank voor het statistieken ;).
Maar het ging me in dit geval niet zozeer om louter het onweer. Maar meer de duidelijkheid die een landklimaat in vele opzichten verschaft (hete zomers met name, heerlijk!)
Ik zou gemakklijk met de helft minder onweersdagen genoegen nemen als het dan de keren dát het onweert gewoon goed knalt. Dat laatste is inderdaad, zoals je terecht aangeeft, boven het vast land van Europa vaak beter geregeld dan hier in het 'Europese kustgebied'.
Bovendien, vaak is de afkoeling die daarna volgt boven landelijke gebieden zodanig dat het ook na de omslag nog gewoon heerlijk toeven is. Hier scheelt het vaak een jas.

Helemaal mee eens :P In Nederland heb je vaak zowiezo minstens 1 dag koelte erna (Meestal wat langer :P). Maargoed, laten we hopen op een knetterend en warm onweersseizoen. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Volgende week warmer via het noord westen  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Zynex

Van onweer word ik niet echt wild ofzo, maakt me niks uit of het gaat onweren of niet.
Flinke kou daarentegen hou ik wel van. of meters sneeuw, en daarvoor woon ik hier helaas verkeerd.
Ik ga ook zeker ooit emigreren naar Noorwegen/Zweden/Zwitserland/Oostenrijk.

Powered by EzPortal