Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274020 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Marsel op ma 02 feb 2015 - 19:28
Wishfull thinking?  ;)

Wat wishfull thinking?!
Ik citeer nog even...
Daarnaast al eerder opgemeerkt dat 30% van de leden voor een kouder (hoog) weertype gaan...

Citaat
//Duidelijk is allen de grote spreiding binnen de bandbreedte van de ensembles "pluim". Op deze termijn valt er nog weinig zinnigs te zeggen over volgende week. Nieuw WLA Atlantische Oceaan met volgende blokkade en HT Europa (meridionaal) acht ik net zo goed mogelijk als een meer zonaal stromingspatroon. Eerst maar eens de komende dagen afwachten, gewoon lekker winters. Overigens blijft het in grote delen van Europa ook met het meer zonale patroon gewoon winters (koud)! Voor Nederland gewoon nog alles open en zelfs een inversie winterweer type met schaatsijs is een reeele optie!
//

SniperEye

@Johann

Statistisch gezien zijn die kansen in de minderheid ;) Toch ben ik wel van mening dat 30% voldoende kans is om rekening te houden met dit scenario. Daarentegen zie ik in de pluim al enkele dagen op rij "verzachting" vanaf komend weekend waarbij toch steeds meer leden voor temperaturen overdag boven 0, en in de nacht op of onder het vriespunt.

Jan van Ooijen

Exacte kopie van de voorgaande run: Het Europees weermodel komt aanstaande donderdag wederom met aardige sneeuwbuien. De grote vraag is en blijft of de twee meter temperatuur het niet vakkundig om zeep gaat helpen. Momenteel geeft de operationele run een temperatuur aan van +1 graad. Dauwpunten en temperaturen op hoogte zijn meer dan goed! -10 op 1500 meter en dauwpunten van -4



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jonkheer

wat de voorspellingen ook zijn. Het is in Leeuwarden licht wit bedekt, met een heldere hemel. Een prachtig winters tafereeltje.

X-treme

Volgens mij heeft het hier vannacht geregend.
Er zat een dikke laag ijs op de auto's de stoep was spiegelglad.
Ik kreeg de deur van me auto bijna niet open, ben 15 min bezig geweest om hem ijsvrij te maken  :o

Edit: Ambulances rijden af en aan hier.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 03 feb 2015 - 07:51
Exacte kopie van de voorgaande run: Het Europees weermodel komt aanstaande donderdag wederom met aardige sneeuwbuien. De grote vraag is en blijft of de twee meter temperatuur het niet vakkundig om zeep gaat helpen. Momenteel geeft de operationele run een temperatuur aan van +1 graad. Dauwpunten en temperaturen op hoogte zijn meer dan goed! -10 op 1500 meter en dauwpunten van -4

Dat zal wel meevallen als Tmax +1 is. Een mooi sneeuwdek en daarna weer terug de diepvries in. Verder wat Johann zegt. :P

Jan van Ooijen

Citaat van: Reutel op di 03 feb 2015 - 08:23
Dat zal wel meevallen als Tmax +1 is. Een mooi sneeuwdek en daarna weer terug de diepvries in. Verder wat Johann zegt. :P

Kust 2-3 graden en die diepvries (-4) is maar 1 dag. Operationele run gaat voor hogere temperaturen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Gisterenavond RTL 4 Weerbericht;
In de loop van de avond en nacht uitsterven van de sneeuwbuien boven land vanwege de  afnemende voeding vanuit zee en wat denk je gisteren overdag droog hier  ???,maar juist vannacht Schnee, weer een mooi wit tapijtje hier  8) ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Remy

Hier is het ook weer wit er ligt sneeuw en korrelhagel.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Brisk

Arnhem: regen, grijs, waterkoud, niks wit en geen autoruiten krabben...bah niks aan...
Let is snow, let it snow, let it snow!

karst

Citaat van: Brisk op di 03 feb 2015 - 09:22
Arnhem: regen, grijs, waterkoud, niks wit en geen autoruiten krabben...bah niks aan...
Dordrecht net natte sneeuw, regen, ook waterkoud

Joep

oper slecht vanmorgen zoals Jan al vertelde

plaatje Jan Visser


Ploeps

De auto's waren vanmorgen in Vorden wit door de sneeuw maar niet aangevroren. Op de weg naar Arnhem geen problemen, afgezien van een file voor Velperbroek (waardoor is me nog steeds een raadsel). Hier in Arnhem idd miezerig en grijs, geen weer waar je op zit te wachten  :(
Liefhebber van weer-uitersten.

DSDLimburg

pluim zuidoost, gaan we na zondag iets hogere temperaturen krijgen ook hier in het zuiden, of kwakkelen we nog een weekje door tot de carnaval zo als gfs aangeeft?
seizoen 2018/2019

xzaz

Het wil maar niet echt winteren hé  :-[
De winter is nog niet eens begonnen!

Edwin

Die 30% is volgens mij inmiddels bijna 100%. Nouja, dan is het tijdens carnaval iig niet zo koud, dat vind ik ook niet erg :)
Never Stop Exploring

vlerk

Ik hou van de winter maar laat het weekend van 14 februari maar niet koud zijn, zo rond de 10 graden en droog is perfect voor Carnaval! :-)

Extremissimorum

Voor het noordwesten van Nederland is er een aanzienlijke kans dat alle neerslag die donderdag zou kunnen vallen in de vorm van bevroren neerslag gaat vallen. Dat kan alleen maar positief uitpakken, zou je zeggen. Vooral als je rekening gaat houden met neerslagsafkoeling.

Dit kan nog interessant worden. Pluim op KT (en daar kijk ik naar, MT en LT zijn overbodig) is wederom afgekoeld, dus accumulatie sluit ik niet uit voor de kustgebieden. Temeer omdat de meeste neerslag in de ochtend lijkt te vallen, wanneer het het koudst is.

Hector Pascal

Grappig is dat MT en LT overbodig zijn als deze niet gunstig zijn...
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Johann op di 03 feb 2015 - 00:43
Wat wishfull thinking?!
Ik citeer nog even...
Daarnaast al eerder opgemeerkt dat 30% van de leden voor een kouder (hoog) weertype gaan...
Citaat  *knip*

Uiteraard heb je de minderheid van het ensemble welke een kouder weertype laat zien terecht geduid. De vraag is alleen hoe waardevol die 30% was/is. Daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Immers, zoals SniperEye correct opmerkt, is de verzachting na het komende weekend al verschillende runs vrij eenduidig.

Onderstaande pluim van EC00 laat de hoeveelheid koude leden zelfs nog een fractie minder groot worden.
De kans dat we naar een synoptische situatie met een UK hoog (Barlett) en een afgevlakte NW stroming evolueren is imho vele malen groter dan dat de blokkade kantelt, doorschuift en het hoog zich aan de grond boven Scandinavië vestigt.

Overigens betreur ik de latere evolutie naar wellicht een Eurohoog enigszins (EC en GFS laten dit zien). Immers, dit had ik graag een week of 4 later gezien om een zeer voorspoedige en warme start van het voorjaar veilig te stellen.

Powered by EzPortal