Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274111 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: SniperEye op ma 02 feb 2015 - 19:50
Johann betoogt slechts één van de vele opties n.a.v. dat Jan de winter in zekere mate afschreef. Ik wil niet voor Johann spreken, echter interpreteer ik zijn woorden op deze wijze.

Persoonlijk geloof ik nauwelijks in een 'verscherping' van deze net-niet winter. De kans dat het veel besproken hoog op een voor ons ongunstige locatie terecht  komt is simeplweg vele malen groter. Zie pluimen.

Marcellang

Citaat van: winter67 op ma 02 feb 2015 - 20:01
Hoe is ec?
Gfs gaat voor kwakkelweer opvallend is dat het in Scandinavië zeer warm is maar 0 graden..
Citaat van: SniperEye op ma 02 feb 2015 - 19:50
Johann betoogt slechts één van de vele opties n.a.v. dat Jan de winter in zekere mate afschreef. Ik wil niet voor Johann spreken, echter interpreteer ik zijn woorden op deze wijze.
Ik ook, het blijft een verwachting hé  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marcellang

Citaat van: Marsel op ma 02 feb 2015 - 20:02
Persoonlijk geloof ik nauwelijks in een 'verscherping van deze net-niet winter. De kans dat het veel besproken hoog op een voor ons ongunstige locatie terecht  komt is simeplweg vele malen groter. Zie pluimen.
Dat is prima Marsel,zeker aan de hand van de pluimen  :) ;)
Het blijft een weersverwachting, die zo vele malen meer niet juist uitkomt dan wel,dus waarom niet andersom  ;) 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt aanstaande donderdag wederom met aardige sneeuwbuien. De grote vraag is en blijft of de twee meter temperatuur het niet vakkundig om zeep gaat helpen. Momenteel geeft de operationele run een temperatuur aan van +1 graad. Dauwpunten en temperaturen op hoogte zijn meer dan goed! -10 op 1500 meter en dauwpunten van -4









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: albalinda op ma 02 feb 2015 - 20:06
Dat is prima Marsel,zeker aan de hand van de pluimen  :) ;)
Het blijft een weersverwachting, die zo vele malen meer niet juist uitkomt dan wel,dus waarom niet andersom  ;) 8)

Niet zo schelden in de kerk he  ;). Heb jij echt het idee dat weersverwachtingen vaker niet uitkomen dan wel? In de praktijk vind ik dat wel meevallen. Ja, LT en de details, daar loopt het nogal eens stroef. Maar dat is inherent aan het vak. Valt over de grote linie volgens mij best mee verder.

winter67

Ligt het aan mij of is ec beter dan gfs voor het weekend?
Hoog lijkt meer ten westen van uk te liggen

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 02 feb 2015 - 20:08
Het Europees weermodel komt aanstaande donderdag wederom met aardige sneeuwbuien. De grote vraag is en blijft of de twee meter temperatuur het niet vakkundig om zeep gaat helpen. Momenteel geeft de operationele run een temperatuur aan van +1 graad. Dauwpunten en temperaturen op hoogte zijn meer dan goed! -10 op 1500 meter en dauwpunten van -4


Moet 2x een uur fietsen die dag. Dat zou genieten worden dan.  ;D

vossejongk

Citaat van: winter67 op ma 02 feb 2015 - 20:17
Ligt het aan mij of is ec beter dan gfs voor het weekend?
Hoog lijkt meer ten westen van uk te liggen en een uitloper van het Siberisch hoog naar Duitsland?


Zolang die vissenkom voor de deur een temp van +5 heeft zal het bar weinig uit maken.. noordwestenwind dus hele land in de + misschien het zuidoosten net niet..

klik

Marcellang

Citaat van: Marsel op ma 02 feb 2015 - 20:15
Niet zo schelden in de kerk he  ;). Heb jij echt het idee dat weersverwachtingen vaker niet uitkomen dan wel? In de praktijk vind ik dat wel meevallen. Ja, LT en de details, daar loopt het nogal eens stroef. Maar dat is inherent aan het vak. Valt over de grote linie volgens mij best mee verder.
Hahaha dat idee heb ik idd, en ik praat over deels MT en LT en details .
Kan mijn belevenis natuurlijk zijn,maar hou wel van een verassing natuurlijk  :D
Mooie kaarten Jan  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

pietjelol

hmm gaat weer goed glad worden regen bij temperatuur van rond de nul graden.......
Al me tal afgelopen dagen niet echt winters te noemen. En als er een sneeuwdekje lag dan kwam er wel weer regen achterna.

Energizer85

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 02 feb 2015 - 20:08
Het Europees weermodel komt aanstaande donderdag wederom met aardige sneeuwbuien. (Knip)


Apart... dit heeft EC toch niet eerder voorzien...? Ik dacht juist aan droge dagen na woensdag.. er is dus wel wat veranderd...

winter

Klopt ECMWF is redelijk op korte termijn winters, daarna tijdelijke wind uit het westen om vervolgens waarschijnlijk terug te keren naar hetzelfde beeld van wat we nu hebben (posities drukgebieden lijken hetzelfde te komen liggen net als op dit moment).
UKMO doet precies wat ECMWF doet of ECMWF doet precies wat UKMO doet :P  Al gaat UKMO tot maar 144h

GFS laat ook de mogelijkheid op zeer lange termijn zien op betere ligging van de drukgebieden. De modellen hebben zoals wat Johann heeft gezegd veel moeite met wat de atmosfeer van plan is in kaarten te brengen.

GEM is dramatisch, maar veel potentie! Zoals wat deze run laat zien gaat het hartje winter worden in de Balkan/Turkije met temperaturen mogelijk tot -20 graden Celsius! (stuur dat maar hier naar toe :) )
Als de gebieden wat beter ligging wie weet een enorme groenlandblokkade mogelijk? Misschien iemand die kan vertellen of dat mogelijk is, denk zelf van wel of zie ik het verkeerd?

glenn

Voor belgie lijkt ec donderdag de buien te laten clusteren tot een sneeuwzone of zie ik dit fout?

Joep


Weatherman

Citaat van: Joep op ma 02 feb 2015 - 21:16
Wrf model voor as donderdag
Heel wat anders dat jan zijn kaartjes
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Extremissimorum

Citaat van: Joep op ma 02 feb 2015 - 21:16
Wrf model voor as donderdag

Kijk, kijk! Dat ziet er leuk uit voor het westen 's lands!

matroesjka-world

Citaat van: Extremissimorum op ma 02 feb 2015 - 21:27
Kijk, kijk! Dat ziet er leuk uit voor het westen 's lands!


Je gelooft toch zeker zelf niet dat uit dat kleine gebiedje iets van neerslag valt?  ???
tegen de tijd dat het donderdag is, is dat gebiedje al lang verpieterd  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

Ook vandaag weer een grote variatie binnen ons kleine land. Ik zag vanmiddag op weerforum weerwoord een fotoreportage van een vrachtwagenchauffeur die foto's had gemaakt van zijn rit Rotterdam-Antwerpen-Rotterdam. En daarin een grote afwisseling van groene gebieden en gebieden die volledig winters waren door sneeuwval.
Maar toch overheerst ook bij mij het gevoel van kansen die niet benut worden, zoals ik gisteren schetste in dit geval dus beduidend minder sneeuw ondanks de koude bovenluchten door de effecten van het te warme zeewater.

Een en ander leidt vanzelf tot een gevoel van somberheid onder winterliefhebbers, met name omdat vorige winter totaal niets aan winterweer gaf in het overgrote deel van het land. De somberheid zet zich op veel weerforums om een steeds hardnekkiger verlangen naar de lente.
Maar dat zit er voorlopig niet in, verre van zelfs, want wellicht zitten we nu toch, ongemerkt, in de fase waarin het langdurig te zachte weer eindelijk eens vervangen gaat worden door perioden met hoofdzakelijk kouder weer dan normaal. Het lijkt me dat alleen al statistisch gezien er een keer een einde moet komen aan de huidige fase die al anderhalf jaar duurt en overwegend veel te zacht weer heeft gegeven. Dit moet vanzelf weer gevolgd gaan worden door een langdurige periode met veel normaler/te koud weer.

En te koud voor de tijd van het jaar, dat blijft het voorlopig zonder dat de geboden kansen echt benut gaan worden. Want kansen komen er, kijken we naar de eerste 3 geplaatste kaarten dan zien we qua patroon veel winterpotentie met hogedruk ten noorden en lagedruk in de buurt van Genua, da's bijna klassiek. Maar klassiek in deze en vorige winter is ook het bijna permanent aanwezig zijn van de polaire vortex boven en ten westen van Groenland. Dat zien we ook op alle geplaatste kaarten terug, en dit gegeven verhindert daadwerkelijk en langdurig noordelijk uitpunten van de westelijke hogedruk. Daarom ook geeft een groot deel van de Uitvoer geen winters vervolg aan de kou die komend weekend vanuit het noorden komt ingestroomd, waarin de Hpa 850 temperaturen opnieuw tijdelijk richting de -10 C gaan.

Geen echte langdurige kou dus waarschijnlijk de komende 10 dagen, maar ook geen zachte temperaturen.
Het huidige wisselvallige, vooral in de kustgebieden, en vrij koude weer houdt tot en met woensdag aan.

Donderdag en vrijdag meest droge en koude winterdagen, met NO aanvoer, en in de nacht en ochtend lichte tot matige vorst en overdag -1/+2 C.

Het weekend geeft waarschijnlijk nog droog winterweer op zaterdag, met overdag wel iets hogere waarden mn in het noorden. Op zondag neemt dan in de loop van de dag de kans op winterse buien weer toe, als de koude bovenlucht vanuit het noorden komt ingestroomd.

Voor volgende week is de onzekerheid qua patroon groot. Volgens een deel van de Uitvoer blijven we ook dan onder invloed van hogedruk meest droog en ook vrij koud, met aanhoudende nachtelijke vorstkansen. Een ander deel van de Uitvoer, zie bv 4e kaart van EC oper 12z, laat hogedruk weer meer westwaarts positie nemen en opnieuw koude lagedruk richting het Noordzeegebied trekken met opnieuw waterkoud en wisselvallig weer tot gevolg.

Mvg, Ronald de Wildt



     

Joep

Minder verzachting in komend weekend

simonelgersma


Powered by EzPortal