Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274313 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DSDLimburg

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 02 feb 2015 - 09:40
EC lijkt me duidelijk helaas
Ja voor de eerst komende dagen ja, daarna duidelijk lente weer? ???
seizoen 2018/2019

Marcellang

Citaat van: Johann op ma 02 feb 2015 - 09:53
Voor Nederland gewoon nog alles open en zelfs een inversie winterweer type met schaatsijs is een reeele optie!
Ik geef het nog een kleine 4 weken de tijd en dan kap ik ermee  8) ;D
Citaat van: Extremissimorum op ma 02 feb 2015 - 09:59
Zo, hehe, eindelijk een zinnige mededeling. Inderdaad eerst deze week afwachten met dalende temperaturen, daarna is het 50/50, en onzinnig om nu iets over re zeggen!
So be it, niet meer en niet minder  :)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

gaz753

Sneeuwbuien met mooie grote vlokken, het blijft ook even liggen, op beschutte plaatsen een paar cm.

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 02 feb 2015 - 10:21
Gisteren was GFS super en nu staat er niets meer op en wordt het niet getoond. EC lijkt mooi (maar schijn bedriegt) en dan wordt er geen aandacht gegeven aan GFS. Als we de pluim zien dan kunnen we aan de hand van gemiddelde onze conclusies trekken. Alle "kan, mits en maar" hebben we niets aan

Precies, en dat heeft dus alles te maken met de grote onzekerheid! (positie hoog)

Eveline

Spijkenisse ook weer natte sneeuw/hagel/regen....

Marsel

Zowaar een sneeuwdek hier..... :o Sta er een beetje van te kijken eigenlijk. Dik 3cm, bijna 4cm hier te Woensdrecht. Aan de structuur van het dek te zien zijn het halve papieren zakdoekjes geweest....verrassing wat mij betreft voor hier. Dooit nu wel als een malle trouwens.

EDIT: Wederom matige tot zware sneeuwval nu. Dikke vlokken ook weer. ;D
EDIT2: 5cm inmiddels

karst

, Dordt wordt iedere keer behoorlijk donker, merendeel regen wat er valt, zo nu en dan een paar verdwaalde natte sneeuwvlokken  :(

Der RoX

Hagel...dat is wel het trefwoord deze winter. Maar weinig meegemaakt dat er bijna dagelijks hagel valt...

WiNtEr!!11!1!@

Rayonhoofd

Ik ben het met Johann eens. In de laatste GFS transformeert het Bartlett High op termijn naar een Eurohoog, maar in de uitvoer van gistermorgen (06 GFS) zag je een ontwikkeling naar een Scandihoog en in de GFS 12 GFS van gisteren bleef het een standvastig Bartlett.

Voorlopig dus geen eenduidigheid in de modeluitvoeren, maar een strakke WC laten geen van allen (nog) zien. De laatsts meteorologische wintermaand is net begonnen, in de zomer schrijven we een hittegolf voor de rest van de zomer begin augustus toch ook nog niet af ?
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 02 feb 2015 - 10:21
Gisteren was GFS super en nu staat er niets meer op en wordt het niet getoond. EC lijkt mooi (maar schijn bedriegt) en dan wordt er geen aandacht gegeven aan GFS. Als we de pluim zien dan kunnen we aan de hand van gemiddelde onze conclusies trekken. Alle "kan, mits en maar" hebben we niets aan

Er wordt hier nog wel eens aan wishfull thinking gedaan door deze of gene...
Tja, en dan krijg je een klap in je gezicht als blijkt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat zij wordt opgediend. Ach, nog een week of 2-3 en dan is het winterspel weer gespeeld, neemt de zon het over en kunnen we weer even op adem komen.

winter67

Gfs 06z geen veranderingen laagjes heersen..
Wel dat weekend een o en no stroming maar koud word het niet?
En toen kwam er een vorstperiode :)
Met een oostelijke stroming van Siberië.

stratocumulus

Citaat van: winter67 op ma 02 feb 2015 - 11:44
Gfs 06z geen veranderingen laagjes heersen..
Wel dat weekend een o en no stroming maar koud word het niet?
En toen kwam er een vorstperiode :)
Met een oostelijke stroming van Siberië.

bah, laatste kaart weststroming.....kwakkelvorstje lijkt het op, tijdens opklaringen. meer niet, bij die kaart....correct me if I'm wrong.

grizzrh

Temp 2m op gfs ziet er genoeg winters uit... dan wel zonder winterse buien
Doenrade, Limburg

Ploeps

Ik heb het idee dat het vandaag omgekeerde wereld is wat winterse neerslag betreft. Hier in Arnhem hadden we net een aardige bui, daar zaten wat natte flatsen bij maar het merendeel was regen. In een aantal reacties las ik dat er meer naar het westen zelfs een sneeuwdekje van een paar cm gevorm was. Waardoor komt het nu dat het hier regent en bij wijze van spreken hemelsbreed 50 km verderop er sneeuw valt?

Edit: Bovenstaande vroeg ik mij af omdat de temperatuur hier tijdens de bui met 2 graden daalde naar 1 graad boven nul en toch had het geen effect op de neerslagsoort. Zijn de temperatuursverschillen in de bovenlucht dan vandaag zo groot? Of wordt de neerslagsoort bepaald door andere factoren? Ik ben wel een weerfreak maar geen weerman, zelfs geen amateur  ;)
Liefhebber van weer-uitersten.

Weatherman

Zowaar paar flinke sneeuwbuien gehad in de ochtend, veel en veel meer dan ik verwacht had.
Na de sneeuw was alles wel elke keer weer weg

Foto's volgen
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Ploeps op ma 02 feb 2015 - 12:44
Ik heb het idee dat het vandaag omgekeerde wereld is wat winterse neerslag betreft. Hier in Arnhem hadden we net een aardige bui, daar zaten wat natte flatsen bij maar het merendeel was regen. In een aantal reacties las ik dat er meer naar het westen zelfs een sneeuwdekje van een paar cm gevorm was. Waardoor komt het nu dat het hier regent en bij wijze van spreken hemelsbreed 50 km verderop er sneeuw valt?

Edit: Bovenstaande vroeg ik mij af omdat de temperatuur hier tijdens de bui met 2 graden daalde naar 1 graad boven nul en toch had het geen effect op de neerslagsoort. Zijn de temperatuursverschillen in de bovenlucht dan vandaag zo groot? Of wordt de neerslagsoort bepaald door andere factoren? Ik ben wel een weerfreak maar geen weerman, zelfs geen amateur  ;)

Je hebt voor een deel gelijk hoor. Immers, de koudste en droogste luchtmassa (zie T850 en theta-e/-w850) is inderdaad richting het zuidwesten aanwezig. Daar ligt echter ook de schaduw van Engeland dus bijna niemand heeft daar wat aan.
Echter, in de smalle overgangszone met lage theta's en toch een flinke fetch kun je dan een paar (natte) sneeuwbuien treffen.

Vergeet echter niet dat de accumulatie in het westen van Brabant en klein stukje BE eigenlijk een incident is. Gunstige timing (begin van de ochtend met weinig wind boven land en dus weinig Noordzee invloed) en een paar flinke buien achter elkaar (lange fetch) bleek voldoende. In het overgrote deel van NL én BE gaat het hetzelfde gaat als bij jou: korrelhagel, natte sneeuw en regen.

Het dooit hier nu ook als een malle.

Ploeps

OK, dank voor je antwoord Marsel.
Ik zag inderdaad vanmorgen dat in het midwesten van NL de regenbuien in (natte) sneeuw overgingen. Omdat we hier normaliter wat meer in de koude lucht zitten dan in het westen, verbaasde het mij een beetje dat het hier regende ipv sneeuwde. Maar je uitleg heeft het helemaal duidelijk gemaakt  :)
Liefhebber van weer-uitersten.

Weatherman

Foto's van vanmorgen  ;D
Ps. Komt een pittige bui aan zo te zien.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

benjamin112


Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal