Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 273978 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: Weatherman op zo 01 feb 2015 - 10:06
de temperatuur valt vies tegen hier, had het wel anders verwacht en gehoopt. begon gisteren avond goed, met vorst. Maar vanmorgen was er niks meer van te zien. en nu is het al 3 graden.
Nederland is best nog groot als het om weer gaat.
Hier is het gewoon winter bij net onder nul en smeltende sneeuw.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jens

Citaat van: Remy op zo 01 feb 2015 - 10:19
Nederland is best nog groot als het om weer gaat.
Hier is het gewoon winter bij net onder nul en smeltende sneeuw.
lol smeltende sneeuw bij temps onder 0 :o
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Remy

Citaat van: jens op zo 01 feb 2015 - 10:20
lol smeltende sneeuw bij temps onder 0 :o
Ja door het smelten bij wind trekt de temperatuur onder nul.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jens

Citaat van: Remy op zo 01 feb 2015 - 10:28
Ja door het smelten bij wind trekt de temperatuur onder nul.
maar dan smelt het toch niet meer ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Borislav

Borislav Lekic

winter67

Gfs ziet er nu wat beter uit voor de schaatsliefhebbers :)
Met weer no wind

Svanos

Citaat van: winter67 op zo 01 feb 2015 - 11:31
Gfs ziet er nu wat beter uit voor de schaatsliefhebbers :)
Met weer no wind
plaatje?
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus


Vozze

Citaat van: Johann op zo 01 feb 2015 - 12:00
Deze  ;) :P
:)

Als ik me niet vergis zien we hier toch een mooi Scandihoog?

Mrkos

Ben benieuwd of we nog kunnen gaan schaatsen deze winter... Lijkt wel beetje af te hangen aan eind volgende week...

winter67

Citaat van: Svanos op zo 01 feb 2015 - 11:39
plaatje?
Dit ziet er ook mooi uit heel Europa in de matige tot strenge vorst.
(Natuurlijk weet ik dat dit in de vroege ochtend is)

Johann

Citaat van: Mrkos op zo 01 feb 2015 - 12:09
Ben benieuwd of we nog kunnen gaan schaatsen deze winter... Lijkt wel beetje af te hangen aan eind volgende week...

De positie van het hoog (blokkade) zal doorslaggevend worden of dit al of niet gaat lukken. Zowel het ECMWF als ook het GFS zijn momenteel nog aan het stoeien met de preciese posities van de sturende drukgebieden.Wanneer we naar het algemene stromingspatroon kijken op het NH (Rossby golven) dan zijn daarvoor nog steeds heel mooie opties voor de winter inde LL.

GFS toont in de 06H run heel mooi welke potentie er aanwezig is. Mooie WLA met opbouw hogedruk richting Scandinavie waarbij de Rossby golf retrograd wordt met uiteindelijk een "high-over-low" situatie. Mocht dit gaan lukken dan kunnen de schaatsen uit het vet en evolueren we naar een veel kouder weertype (transportkou) waarbij de invloed van de Noordzee geen roet meer in het eten zal gooien. 

Marcellang

Citaat van: jens op zo 01 feb 2015 - 10:20
lol smeltende sneeuw bij temps onder 0 :o
Instraling  ;)
Waar kan ik intekenen Johann ?  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Bacci

Ben benieuwd wat de buien brengen vannacht en morgen. Iemand wat meer details hierover?

Ed74

Wat ik nou niet snap is dat er van oorsprong de luchtstroom nu arctisch is maar de temperaturen en neerslag volop regen. Waar normaal gesproken winterse neerslag zou vallen is het de afgelopen week voornamelijk regen geweest.

Is dit echt allemaal de oorzaak van de warme Noordzee??

Zie link voor luchtstroming:
http://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-350.55,67.03,3000

Johann

Citaat van: Bacci op zo 01 feb 2015 - 12:43
Ben benieuwd wat de buien brengen vannacht en morgen. Iemand wat meer details hierover?

Buien met toenemend winters karakter. Op trogpassage  (T500hPA -38° -40°) ook klap onweer goed mogelijk. In binnenland en met voorkeur voor zuidelijke provincies sneeuw!

Weatherman

Citaat van: Johann op zo 01 feb 2015 - 12:48
Buien met toenemend winters karakter. Op trogpassage  (T500hPA -38° -40°) ook klap onweer goed mogelijk. In binnenland en met voorkeur voor zuidelijke provincies sneeuw!
Oh, dat is nieuw daar had ik nog niks over gelezen  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Johann op zo 01 feb 2015 - 12:00
Deze  ;) :P

Bah Johann. Wat een vies koude kaart. Die GFS06 oper is voor nu wel een vrijwel alleenstaande optie in het ensemble.
'Gelukkig' voor mij persoonlijk. Transportkou is wat mij betreft een van de meest saaie vormen van winterweer. 
Komend weekend zal het maken of breken worden voor dit tot op heden vrij triestige wintertje.

winter67

GFS hele lange termijn geeft temperaturen overdag rond -2, wel jammer dat gfs er in z'n eentje voorstaat hopelijk draait ec nog bij.

Johann

Citaat van: Marsel op zo 01 feb 2015 - 13:23
Bah Johann. Wat een vies koude kaart. Die GFS06 oper is voor nu wel een vrijwel alleenstaande optie in het ensemble.
'Gelukkig' voor mij persoonlijk. Transportkou is wat mij betreft een van de meest saaie vormen van winterweer. 
Komend weekend zal het maken of breken worden voor dit tot op heden vrij triestige wintertje.

Ach ja....immerhin ECMWF ook 20% ruimte voor de koude NO variant. Zou wat wezen nietwaar ;-)

Powered by EzPortal