Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 273982 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Remy

Citaat van: Marlieke op vr 30 jan 2015 - 22:21
Al een mooi pakje sneeuw hier nu. Ook foto's gemaakt. Zal ze morgen of zondag hier plaatsen. En Oxize,  inmiddels bij jullie ook een mooi dekentje van sneeuw? ;D
Je zit op internet,dus plemp die foto's nu direct daar smeer je dit topic mee :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

DSDLimburg

Misschien nog even op de schaats achter een paar dagen hier in het zuidoosten?
seizoen 2018/2019

winter67

Piet blijft positief over winterweer volgende week :)

Zynex

Citaat van: winter67 op vr 30 jan 2015 - 22:56
Piet blijft positief over winterweer volgende week :)

Das niet best, grote kans dan dat het volgende week warm gaat worden...

winter67

Citaat van: Zynex op vr 30 jan 2015 - 22:59
Das niet best, grote kans dan dat het volgende week warm gaat worden...
Hoe zo?
Ik vind Piet juist goed als het om winterweer gaat.

TimK21

Update Gendringen; het is wit, maar natte drap, en niet veel. Nu valt er ook nog slechts een klein beetje natte sneeuw, mag  allemaal geen naam hebben.
Challenge accepted!

martijn

Gaat het vannacht eigenlijk vriezen anders zijn de wegen morgen ijsbanen hier

Remy

Citaat van: winter67 op vr 30 jan 2015 - 23:02
Hoe zo?
Ik vind Piet juist goed als het om winterweer gaat.
Ik druk op F-5 hier en post foto's,verder lees ik hier het weer voor mijn regio en dat is op de korte termijn meestal correct,net als nu.De weer praatjes op TV kijk ik alleen als er hier een link staat maar ze zitten allemaal regelmatig er wel naast.
Als iemand er statistiek van heeft hoe correct de weerpraatjes zijn zou dat wel leuk zijn om hier te zien :)


CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Oxize

Temp schiet nu ook lekker onder de nul vanwege het sneeuwdekje. Maar eens kijken of het er morgenvroeg nog ligt.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

winter67

Laat maar ik neem me woorden terug Piet denkt woensdag 0 en -6

Mrkos


Marlieke

Citaat van: Remy op vr 30 jan 2015 - 22:41
Je zit op internet,dus plemp die foto's nu direct daar smeer je dit topic mee :)

Dat is helaas niet mogelijk. Ik zit op Internet met mijn smartphone. De foto's heb ik gemaakt met mijn spiegelreflexcamera. En het duurt een eeuwigheid voor ik onze oude laptop opgestart heb en er de foto's opgezet heb. Dus daarom morgen of overmorgen.  ;)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Martin1976

Citaat van: Remy op vr 30 jan 2015 - 22:41
Je zit op internet,dus plemp die foto's nu direct daar smeer je dit topic mee :)

hoi ik heb ook een foto, maar hoe voeg ik die toe?? ben het vergeten. Zie wel het icoontje "foto toevoegen", maar hoe verder?
Groet'n uut Hengelo!!

winter67


Martin1976

Hier in Hengelo Ov. ongeveer een half uur geleden!!
Groet'n uut Hengelo!!

X-treme

Om 17:45 vertrokken naar Utrecht.
De hele weg tot Utrecht aan toe matige tot zware sneeuwval gehad.
We reden meestal rond de 50 soms nog langzamer.
Had niet verwacht dit vandaag mee te maken  ;D
Helaas bij de terugreis alles weg  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Remy

Citaat van: Marlieke op vr 30 jan 2015 - 23:54


Dat is helaas niet mogelijk. Ik zit op Internet met mijn smartphone. De foto's heb ik gemaakt met mijn spiegelreflexcamera. En het duurt een eeuwigheid voor ik onze oude laptop opgestart heb en er de foto's opgezet heb. Dus daarom morgen of overmorgen.  ;)
Ik maak foto's met mijn foon maar die begint nu irritant te doen. Dus plemp ik ook weer wat spiegelreflex foto's hier,zeker als het lastige belichting is is een foon niet  geschikt.
Misschien bedoel je dat je dat uploaden met jou abbo incl dure telefoon niet kan of te duur is... Is maar een gokje maar helaas meestal waar.
* Remy heeft nagenoeg oneindig online en een eigen telefoon.Zonder telefoon is een abbo stukken goedkoper.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TVahl

Dronten, vrijdag om 21:00 uur ongeveer 4cm sneeuw.

Joep

In grote lijnen verandert er t/m het weekeinde van 7-8 februari niet veel in het stromingspatroon. Het blijft overwegend iets te koud met tweede helft volgende week lokaal matige vorst.

Grote delen van Europa hebben thans te maken met lucht van polaire of arctische origine. Ook op het Iberisch schiereiland wordt de warme subtropenlucht inmiddels de wacht aangezegd. Vrijdagmiddag werden in een winderige sfeer, aan de voorzijde van een koufront, regionaal zowaar zomerse maxima geregistreerd. In de provincie Murcia noteerde Alhama de Murcia 25,8 en Torre-Pacheco 25,9º.

In grote lijnen worden t/m het weekeinde van 7-8 februari geen belangrijke veranderingen verwacht in het heersende stromingspatroon boven de Euro-Atlantische regio. De spil van het omvangrijke hoogtelaag bevindt zich boven Noord-Europa en een brede trog strekt zich tot boven de mediterrane regio uit. Het systeem is vooral op grote hoogte gevuld met zeer koude lucht (500 hPa circa -35º). Op leefniveau is het, in het Noordzeegebied, gematigd koud. In Nederland komen de middagtemperaturen tot woensdag uit op maximaal 4 tot 5 graden en in de nacht en ochtend vriest het enkele graden.

Tijdens de tweede helft van volgende week gaat de temperatuur enkele graden zakken. Op donderdag en vrijdag haakt het kwik af bij +1 en rond zonsopkomst kan het plaatselijk matig vriezen. De lagere temperaturen hangen samen met een zich over de Noordzee naar Scandinavië uitbreidende uitloper van het Atlantische hogedrukgebied. Daardoor gaat de wind uit het noorden tot noordoosten waaien.
Ook de stabilisering van de atmosfeer speelt een rol. Zondag en maandag zijn de (winterse) neerslagkansen nog vrij groot. Daarna valt er voornamelijk nog een enkele winterse bui. Of het op de lange termijn nog kouder gaat worden (vorst overdag) is onzeker. Slechts een minderheid van de aan het ECMWF gelieerde oplossingen (30 procent) zinspeelt op een meer winters scenario.

Tijdens de afgelopen nacht heeft het hoofdzakelijk in het oosten van het land nog gesneeuwd. In het westen/noordwesten ging de intensieve sneeuw gisteravond (mooie grote vlokken) rap over in regen en werd het op straat een bende.
Vandaag kan er hoofdzakelijk in de kustprovincies een enkele bui vallen. In de rest van het land blijft het overwegend droog met naast bewolking ook zonneschijn. In Zeeland neemt vanmiddag echter de kans op enige regen toe. Verder eerst nog plaatselijk lichte vorst (De Bilt -2,5º); vanmiddag maxima tot 4-5 graden.
Frontale restanten van de langs de Engelse oostkust naar het zuiden koersende en opvullende voormalige hoofddepressie (afgelopen nacht nog 968 hPa bij de Noorse kust) veroorzaken de komende nacht in vooral het zuidwesten en westen enige (winterse) neerslag. Zondag overdag ook elders (mot)regen en vooral landinwaarts (natte) sneeuw. De wind gaat in de loop van de dag uit het westen tot noordwesten waaien.

Jan Visser


Joep

Beoordeling lange termijn
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van maandag 02 februari tot zaterdag 14 februari

Synoptische ontwikkeling

Aan het begin van de periode bevindt er grote hoogtetrog boven onze omgeving, met daarin een afgesnoerd laag boven Scandinavie. De straalstroom ligt ver ten zuiden van ons land en we bevinden ons dan ook in de polaire lucht. Tot en met donderdag verandert er weinig in dit patroon. Aan het eind van de rug bouwt een hoogterug zich op vanaf de Atlantische Oceaan richting Scandinavie. Deze trekt in op zaterdag zuidwaarts over ons land, gevolgd door een klein hoogtelaag wat vanaf Scandinavie richting de Middellandse Zee trekt, waarna een nieuwe hoogterug ten noorden van ons land komt te liggen. Aan de grond uit zich dit de eerste dagen in lage druk boven Scandinavie en een noordelijk/noordwestelijke stroming in onze omgeving. Aan het eind van de week wordt de stroming dan meer noordoostelijk, om vervolgens in de tweede helft van het volgende weekend tijdelijk weer meer noordelijk te worden.

Modelbeoordeling en onzekerheden

Tot in het volgende weekend zit de geschetste synoptische situatie vrij eenduidig in de EPS. Wel zijn er uiteraard detailverschillen, maar tot die tijd bevinden we ons in de koude lucht. Daarbij valt er van tijd tot tijd neerslag, waarbij de kans op winterse vormen van neerslag landinwaarts duidelijk aanwezig is. Aan zee is de kans winterse neerslag kleiner vanwege de aanlandige wind. De temperaturen liggen in grootste deel van de EPS-leden 's nachts iets onder nul, overdag enkele graden boven nul, waarbij het later in de week iets kouder lijkt te worden, met de meer noordoostelijke wind. De neerslaghoeveelheden zijn beperkt. In de tweede helft van de EPS-periode neemt spreiding in de members toe. Een groter deel van de members (70%) gaat naar een meer westelijke stroming, een kleiner deel (30%) houdt hoge druk te noorden van ons met een koude noordoostelijke stroming. Hierbij is een deel van de members met de westelijke stroming nog koud, doordat de stroming meer noordwest is en een deel ook zachter.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Licht winters weer, met overdag temperaturen enkele graden boven nul, 's nachts iets eronder. Af en toe een winterse bui.

Samenvatting EPS-periode:
Onzekere verwachting, met een een grotere kans (70%) op een wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven normaal en een kleinere kans (30%) op een koud weertype met maxima onder nul.

knmi

Powered by EzPortal