Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274006 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 29 jan 2015 - 15:47
Ja, loopt allemaal mooi volgens plan.
Goed om te zien hoe de invloed van de naderende hoogtetrog zich inmiddels laat gelden. Buien ontstaan niet meer vlak voor de westkust maar inmiddels al wat verder westelijk, teken dat bovenluchten afkoelen en forcering toeneemt vanuit het westen. Ook wordt er steeds vaker onweer gemeld.

De bewuste hoogtetrog ligt overigens as we speak over SE-UK om vervolgens eind van de middag de Noordzee op te trekken. Gedurende de avond is de Benelux dus volledig onder invloed van dit systeem. T500 zakt daarbij op veel plekken weg naar -38C terwijl theta-E/-W laag genoeg wordt voor een grote (droge) sneeuwfractie. Daarbij speelt ook de op z'n retour zijnde dagelijkse gang in het voordeel van regionale 'witwording' de komende 5-10h.

De satpics laten duidelijk enkele pittige buienclusters nabij de hoogtetrog zien, zelfs met onweer ver boven land (UK). Kan met die warme plas water voor de deur nog wel eens een roerige avond worden vermoed ik zo :D.

Dat noem ik nou een blijmakend bericht. ;D Ik ben zeer benieuwd in ieder geval.

Bij de laatste paar buien moet ik zeggen dat er steeds meer natte sneeuw tussen de neerslag voorkomt(al is dat nu nog te verwaarlozen). Dus dat bevestigt 100% je verhaal. :)

Ook is er duidelijk meer onstabiliteit in de lucht op te merken. Zo bleef het eerst bij geïsoleerde stapelwolken waar een aantal felle buien uit voortkwamen, zo is nu de hele lucht bezaaid (vooral boven zee) met (Towering)Cu van formaat! :D Onder ijskappen van andere buien natuurlijk beduidend minder convectie, dus stel je niet een hele zomerse horizon vol bollende stapelwolken voor natuurlijk :P. Al met al ziet het er interessant uit.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep


Marsel

Citaat van: Jelle op do 29 jan 2015 - 15:52
Tja... Toch lijkt het bijna precies op wat de weerkaarten ons voorschotelden. Wat heb ik hier in Zwolle gehad vandaag.... Een max-temperatuur van 3,2C vannacht. Actueel dicht daarbij met 2,8C... Verder al 9 buien, waarvan 2 met hagel en 6 met sneeuw. Slechts 1 had alleen regen met natte flatsen. Best wel tevreden. Daarbij kan je ook wel nagaan dat de grond nog te warm is. Zoals ik al meerdere malen heb aangegeven.

Volledig mee eens. Kaarten zijn de afgelopen 3-4 dagen op kleine details na nauwelijks veranderd, voor vandaag althans. Klopt ook allemaal best goed. Zelfs het initiatiepunt boven de Noordzee waar Cu dus Cb wordt was in sommige runs bijna spot on!

Enne, @ Caps
Dat lake-effect speelt de hele dag al! ;). Bovendien zijn lokale sneeuw-/hageldekjes gevormd en gaat dat vanavond op veel meer plekken gebeuren. Ik snap de ophef niet zo?

Ploeps

Onweer in Arnhem met ca. 10 ontladingen en zo'n kwartier lang flinke hagel. Hier ligt nu een laagje van ca. 1 cm hagel. Ook lastig voor het verkeer, zal wel een drukke avondspits worden...
Liefhebber van weer-uitersten.

Jelle

Citaat van: Marsel op do 29 jan 2015 - 15:56
Volledig mee eens. Kaarten zijn de afgelopen 3-4 dagen op kleine details na nauwelijks veranderd, voor vandaag althans. Klopt ook allemaal best goed. Zelfs het initiatiepunt boven de Noordzee waar Cu dus Cb wordt was in sommige runs bijna spot on!

Enne, @ Caps
Dat lake-effect speelt de hele dag al! ;). Bovendien zijn lokale sneeuw-/hageldekjes gevormd en gaat dat vanavond op veel meer plekken gebeuren. Ik snap de ophef niet zo?

Precies Marsel! Het gaat allemaal precies zoals verwacht! En vanavond worden die kansen nou eenmaal wat groter. Al verwacht ik geen sneeuwdek op grote schaal in het binnenland, toch kan het dan lokaal wel goed aanwitten!

Der RoX

Ik moet zo naar werk en vrees dat ik zo een paar hagelstenen ga koppen, want het wordt alweer donkergrijs hier :')
WiNtEr!!11!1!@

Eric

Citaat van: Armand op do 29 jan 2015 - 14:22
Vandaag nog niet veel aan de hand hier in Zuid-Limburg, twee kleine hagelbuitjes gehad, een in de vroege ochtend en een net na 12 uur. Helaas, maar dit was helemaal verwacht dus moeten ik niet gaan zeiken ;)

Vanavond/vannacht ook in Limburg (sneeuw)buien verwacht, ook de dagen erna is de sneeuwkans aanwezig.

Toch nog een (licht)winterse periode opkomst!
Als ik buienradar 24 bekijk, komt het helemaal goed!!

Henk1976

Citaat van: Jelle op do 29 jan 2015 - 15:59
Precies Marsel! Het gaat allemaal precies zoals verwacht! En vanavond worden die kansen nou eenmaal wat groter. Al verwacht ik geen sneeuwdek op grote schaal in het binnenland, toch kan het dan lokaal wel goed aanwitten!

Begint lekker vol te lopen met buien en nu maar hopen dat we in het NO een lekker pak sneeuw krijgen..... (ik wil morgen namelijk pogingen doen om naar mijn werk te komen :P :P :P)

Brisk

2 plaatjes uit Arnhem. Er zat ongeveer 5 minuten en veel onweer klappen tussen.
Let is snow, let it snow, let it snow!

cekstuffertz

Temperatuur hier in Amstelveen nu gedaald naar +1 graad. Bijna alle neerslag die nu valt is Hagel. Wachten op de sneeuw van vanavond.

Marco uit Hangar 5

Schiphol meldt hagel en (natte) sneeuw buien. brrr.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Eendagseend

Inderdaad. Toch iemand met een foto uit Arnhem :)
Ook in Arnhem Presikhaaf/Velp stevige hagel gehad net en kort en krachtig onweer, met ook onderwolkse CC's en enorme dreunen. Bijna een kopie (maar dan overdag) van 3 januari 2014 :)
De bliksemactiviteit was hier nog iets hoger dan in Zuid. Ging best vlot achter elkaar binnen elke minuut. Ik meende zelfs een keer een CG te zien maar weet het niet zeker.

Ook natte sneeuw viel vanmorgen gestaag naar beneden, en ook hebben we regen gehad en nu weer natte sneeuw. Kortom, we hebben vandaag van alles wat gehad, ook even nog de zon. Ik heb het trouwens nog nooit zo wit van de hagel gezien met eigen ogen, en net zo groot als op vertoonde foto's hierboven.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Straatje96

We zitten er dit keer in het Zuid-Oosten helaas flink ernaast ben ik bang.

Jelle

http://webcam.prvgld.nl/n319.html Hierop duidelijk te zien dat het al sneeuwt in het oosten! Zegmaar in die buientrein.

Svanos

Citaat van: cekstuffertz op do 29 jan 2015 - 16:07
Temperatuur hier in Amstelveen nu gedaald naar +1 graad. Bijna alle neerslag die nu valt is Hagel. Wachten op de sneeuw van vanavond.
Dan is het voor mij nu echt duidelijk dat ik toe ben aan een ander weerstation. Ik meet namelijk +2.6 graden.... Op 1.5 meter hoogte
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

cekstuffertz

Citaat van: Svanos op do 29 jan 2015 - 16:13
Dan is het voor mij nu echt duidelijk dat ik toe ben aan een ander weerstation. Ik meet namelijk +2.6 graden.... Op 1.5 meter hoogte

Hier toch echt +1,5. Wel op 10m

Extremissimorum

Het wordt hier nu heeuuul donker! Nog geen sneeuw mogen waarnemen echter.

Marsel

Als hulpmiddel ter visualisering van de situatie nu.

Allereerst, de airmass RGB van 12Z vanmiddag met isohypsen op 500hPa gecombineerd met PVA gebieden op datzelfde niveau. Zoals gebruikelijk klassiek vóór de hoogtetrog uit, met juist daar 'vette' buien.

Ten tweede situatie van 1600lt, in normaal VIS kanaal. In het rood de as van de hoogtetrog met, nogmaals, daar vooruit pittige sneeuw- en hagelbuien. Het mooie van de opklaringen boven W-BE is dat je het laatste uur ineens de hoeveelheid convectieve bewolking toe ziet nemen boven zee waar dat eerder niet gebeurde. Een duidelijk teken dat de hoogtetrog z'n invloed ook verder zuidwaarts begint uit te oefenen.

SniperEye

@Joep,

Wellicht bron vermelden bij de foto's die je post. Er zit één foto bij van Ramon die ook lid is van de club hier  ;)

Armand

Citaat van: Straatje96 op do 29 jan 2015 - 16:13
We zitten er dit keer in het Zuid-Oosten helaas flink ernaast ben ik bang.

Vanuit Engeland trekt er een buienlijn richting de Benelux. (goed te zien op sateliet) Deze moet nog (deels) over de Noordzee trekken en zal dus naar verwachting wat activeren en trekt daarna van west naar oost over het land. Ditmaal lijkt ook België en zuidoost Nederland, welke vandaag nauwelijks buien hebben gehad (muv ardennen), ook buien te krijgen.

Natuurlijk zijn en blijven het buien waardoor de regionale en vaak ook lokale verschillen erg groot kunnen zijn. Het blijft afwachten, temperatuur is in elk geval wel lekker aan het zakken, nu Tact 3.2 graden. Tmax 5.8

Powered by EzPortal