Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274254 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

En wederom een hagelbui. deze lijkt echter al behoorlijk intensiever als de vorige buien...
WiNtEr!!11!1!@

Akito

Niet behoorlijk dikke bui met kletsnatte vlokken en hagel..... toch iets van een wit landschapje....
Is toch leuk om te zien!

boxer

Die sloot tussen NL en de UK begint aardig wat buien te creƫren, is dat wat ons vanavond/vannacht
te wachten staat?

Jan van Ooijen

Citaat van: Joep op do 29 jan 2015 - 14:44
Jan misschien ben ik je voor maar je geeft op twitter aan dat (als alle berekeningen kloppen) er vanavond tegen 18.30 sneeuw zou kunnen vallen voor westelijk deel van het land.

Dat zou zeer goed nieuw zijn  :) Laten we het hopen, please let is snow!!!! :)

Die berekening heb ik gemaakt waarbij de neerslag (sneeuw) het eerste aan land zou komen, dat is noordwestelijk deel. Maar goed, afwachten helaas :( Ook ik kan het mis hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Zaandam nog immer geen sneeuw. Wel die hagelbui die ook in Amsterdam was gehad, met de nadruk op gehad. Alles weer rustig hier. Vermoed dat de sneeuw voor 18.00 uur niet komt.

Weerfreak 1337

Plotseling een opleving van buien boven zee, ook lijken ze actiever.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

MaikelNL

Apart weer vandaag! Nog geen 15minuten geleden zon, toen een regenbui en nu overgaand in grote sneeuwvlokken. Helaas veel te nat om te blijven liggen.

Lucas

west van Schotland (tussen Schotland en Ierland) ontwikkeld zich een lagedrukgebiedje dat mijn aandacht heeft......

Aanhoudende sneeuwval

Vincent

Af en toe gaat buiten even het licht uit en lijkt het wel schemerig.  :P

jasper-k

Zojuist twee onweersklappen tijdens een hagelbui in Amstelveen.

vivalavida

Renkum meldt ook onweer met hagels, sneeuw en regen.

Edit: behoorlijke klappen onweer zelfs

JustSmile

Eens!

Citaat van: Jan van Ooijen op do 29 jan 2015 - 13:54
Haha als je een beheerderstatus hebt wil dat nog niet zeggen dat je de baas bent. We zijn met zijn 4en ;) Maar zeg nu zelf, winter is toch schaatsen, sneeuw, temperaturen overdag onder 0 en in de nachten minimaal matige vorst

Joep


Scully

Zo, dat is lang geleden! Onweer in Westervoort.

Oxize

Hier een komen en gaan van droge sneeuw/natte sneeuw. Blijft nog niet echt liggen. Vanavond hopelijk wel.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marsel

Citaat van: Joep op do 29 jan 2015 - 15:35
Buienactiviteit neem toe

Citaat van: Weerfreak op do 29 jan 2015 - 15:02
Plotseling een opleving van buien boven zee, ook lijken ze actiever.  :)

Ja, loopt allemaal mooi volgens plan.
Goed om te zien hoe de invloed van de naderende hoogtetrog zich inmiddels laat gelden. Buien ontstaan niet meer vlak voor de westkust maar inmiddels al wat verder westelijk, teken dat bovenluchten afkoelen en forcering toeneemt vanuit het westen. Ook wordt er steeds vaker onweer gemeld.

De bewuste hoogtetrog ligt overigens as we speak over SE-UK om vervolgens eind van de middag de Noordzee op te trekken. Gedurende de avond is de Benelux dus volledig onder invloed van dit systeem. T500 zakt daarbij op veel plekken weg naar -38C terwijl theta-E/-W laag genoeg wordt voor een grote (droge) sneeuwfractie. Daarbij speelt ook de op z'n retour zijnde dagelijkse gang in het voordeel van regionale 'witwording' de komende 5-10h.

De satpics laten duidelijk enkele pittige buienclusters nabij de hoogtetrog zien, zelfs met onweer ver boven land (UK). Kan met die warme plas water voor de deur nog wel eens een roerige avond worden vermoed ik zo :D.


Nopie

Citaat van: Jan van Ooijen op do 29 jan 2015 - 13:54
Haha als je een beheerderstatus hebt wil dat nog niet zeggen dat je de baas bent. We zijn met zijn 4en ;) Maar zeg nu zelf, winter is toch schaatsen, sneeuw, temperaturen overdag onder 0 en in de nachten minimaal matige vorst

Helemaal mee eens, wat we nu hebben is een typische Hollandsche kwakkel winter met grootste kansen voor het oosten weggelegd niet echt winter te noemen. Wat de pluim liet zien eind Januari 2012 dat was pas winter waar we nu voorlopig alleen maar van kunnen dromen. Hopelijk gaat in Februari de pluim er ook zo uitzien.

Joep

Flinke onweersbuien in het land.

De A50 schijnt muurvast te staan door laag van paar cm hagel

foto via d de wild

boxer

Citaat van: Marsel op do 29 jan 2015 - 15:47
Ja, loopt allemaal mooi volgens plan.
Goed om te zien hoe de invloed van de naderende hoogtetrog zich inmiddels laat gelden. Buien ontstaan niet meer vlak voor de westkust maar inmiddels al wat verder westelijk, teken dat bovenluchten afkoelen en forcering toeneemt vanuit het westen. Ook wordt er steeds vaker onweer gemeld.

De bewuste hoogtetrog ligt overigens as we speak over SE-UK om vervolgens eind van de middag de Noordzee op te trekken. Gedurende de avond is de Benelux dus volledig onder invloed van dit systeem. T500 zakt daarbij op veel plekken weg naar -38C terwijl theta-E/-W laag genoeg wordt voor een grote (droge) sneeuwfractie. Daarbij speelt ook de op z'n retour zijnde dagelijkse gang in het voordeel van regionale 'witwording' de komende 5-10h.

De satpics laten duidelijk enkele pittige buienclusters nabij de hoogtetrog zien, zelfs met onweer ver boven land (UK). Kan met die warme plas water voor de deur nog wel eens een roerige avond worden vermoed ik zo :D.

Klinkt iig goed :D

Jelle

Citaat van: Caps op do 29 jan 2015 - 12:36
Eerst werd er gesuggereerd dat woensdagnacht/ochtend in de kustprovincies tussen de 1-3cm sneeuw kon vallen, tot nu toe is daar door het hele land nog geen sprake van geweest, en er werd gesproken over lake-effecten etc.

Edit: hier nu stevige hagelbui en onweer
Edit2: oh 2 minuten later schijnt de zon weer

Tja... Toch lijkt het bijna precies op wat de weerkaarten ons voorschotelden. Wat heb ik hier in Zwolle gehad vandaag.... Een max-temperatuur van 3,2C vannacht. Actueel dicht daarbij met 2,8C... Verder al 9 buien, waarvan 2 met hagel en 6 met sneeuw. Slechts 1 had alleen regen met natte flatsen. Best wel tevreden. Daarbij kan je ook wel nagaan dat de grond nog te warm is. Zoals ik al meerdere malen heb aangegeven.

Powered by EzPortal