Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 273981 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Dikke onweerskallen hier nu in Bodegraven.

Der RoX

Begint donker te worden en te waaien...

edit: hagel
WiNtEr!!11!1!@

Marsel

Citaat van: jens op do 29 jan 2015 - 11:20
Marsel om hoe laat verwacht jij buien hier in belgie want ik vind het huideige weer maar saai ::)

Zal me niets verbazen als tijdens de tweede middaghelft de winterse buien ook in BE vanuit het WZW langzaam wat beter vertegenwoordigd raken. Dit dus even los van de buien die nu vanuit FR al over het zuiden van BE trekken, dit beeld zal de rest van de dag nauwelijks wijzigen namelijk.
Die genoemde activatie zal in de loop van de namiddag dan vooral gekoppeld zijn aan het naderen van de belangrijkste hoogtetrog vanaf de UK. Kunnen dan ook meteen best pittige exemplaren tussen zitten.

Een vergelijkbaar verhaal gaat op voor NL, ook hier namelijk in de loop van de middag en vanavond wat intensiverende buiigheid vanuit het westen.

Joep

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een westelijke stroming voert maritiem polaire lucht aan die op grote hoogte tamelijk koud is. De temperatuur op 500 hPa ligt de komende periode tussen -35 en -40 C. In deze lucht ontstaan boven de relatief warme zee makkelijk buien die dan ons land binnentrekken. Kleinschalige troggen in het drukpatroon of in de bovenlucht zorgen voor meer geclusterde buien. Vanmiddag ontstaat een kortgolvige hoogtetrog boven de Britse Eilanden. Deze trekt over Engeland in onze richting en wordt in de avond nabij of over het westen van ons land verwacht waarna het in de nacht naar vrijdag verder oostwaarts trekt. Vrijdagavond nadert vanuit het westen een nieuwe trog.

MODELBEOORDELING:
Grootschalig lopen de modellen voor vandaag nauwelijks uiteen. Voor morgen is dat anders. Dan laat Harmonie een klein lagedrukgebied over ons land naar het zuidoosten trekken. Hirlam en EC doen dit niet. Vooralsnog worden deze laatste aangehouden maar er is dus wel enige onzekerheid. Grootste aandachtspunt deze periode is wel de neerslagsoort. Alle modellen geven tot eind van de dag vooral een regen en natte sneeuw signaal. De sneeuwaccumulatie die de modellen vanaf nu laten zien zijn wat overdreven hoewel het actueel wel al wit wordt na een bui. Komende avond en nacht wordt de kans groot dat de sneeuwfractie van de winterse buien groter wordt. Omdat de neerslag convectief van karakter is zien we in de modellen verschillen ontstaan in positionering van de neerslag. Het is daarom verstandig om hierin niet al teveel detail in de verwachtingen aan te brengen. Ander aandachtspunt is de gladheid. Die kan nu al lokaal voorkomen maar zal met name later vanavond en komende nacht op grotere schaal ontstaan als gevolg van de (natte) sneeuw maar mogelijk ook door bevriezing van natte weggedeelten.
Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam wordt vooralsnog aangehouden. De wind en windstoten nemen in kracht af.
BEWOLKING:
In de polaire lucht een cumuliform beeld met Cu/Cb. Met name nabij de trog geclusterde Cb's, toppen FL200-250. Verder komt vooral Harmonie met een ST signaal bij de buien voor vanmiddag/vanavond. Dit hangt waarschijnlijk samen met de toenemende vaste vorm van de neerslag. In de avond en nacht zien we het St signaal toenemen.
NEERSLAG:
Winterse buien (regen, korrelhagel en (natte) sneeuw). Af en toe is ook een onweersklap mogelijk. Nu en dan is de sneeuwfractie in de buien net voldoende om tot (kortdurende) geringe accumulatie te komen. In de avond neemt de buiigheid toe op nadering van de trog. Dan meer clustering en mogelijk ook intensievere buien waarbij de kans op hogere sneeuwfracties fort toeneemt. Dit kan komende nacht leiden tot enige accumulatie. Vrijdag overdag enkele geïsoleerde buien, die dan weer vooral regen en (natte) sneeuw opleveren.
ZICHT:
10+ km, in neerslag 3-8 km. In winterse neerslag rond 1500 m. Aandachtspunt zijn de zichten voor vrijdagnacht. De wind is sterk afgenomen en mocht het wat breder opklaren dan is lokaal mist niet uit te sluiten.
TEMPERATUUR:
Overdag Tx rond 3 graden, in een stevige bui dalend tot dicht bij vriespunt. Vrijdagnacht op veel plaatsen lichte vorst

KNMI

jens

Citaat van: Marsel op do 29 jan 2015 - 11:32
Zal me niets verbazen als tijdens de tweede middaghelft de winterse buien ook in BE vanuit het WZW langzaam wat beter vertegenwoordigd raken. Dit dus even los van de buien die nu vanuit FR al over het zuiden van BE trekken, dit beeld zal de rest van de dag nauwelijks wijzigen namelijk.
Die genoemde activatie zal in de loop van de namiddag dan vooral gekoppeld zijn aan het naderen van de belangrijkste hoogtetrog vanaf de UK. Kunnen dan ook meteen best pittige exemplaren tussen zitten.

Een vergelijkbaar verhaal gaat op voor NL, ook hier namelijk in de loop van de middag en vanavond wat intensiverende buiigheid vanuit het westen.
ok bedankt marsel voor deze heldere uitleg, ik hoop op wat vlokken, het moet zelfs niet blijven liggen ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Der RoX

Komen en gaan van mini hagelbuitjes nu...
WiNtEr!!11!1!@

Hector Pascal

Citaat van: DSDLimburg op do 29 jan 2015 - 11:13
? jij kijkt alleen naar de pijltjes naar onder geloof ik , maar uit welke hoek komen die pijltjes dan?
De wind komt gewoon niet uit oost, zoals jij aangaf...
Nul bestaat niet.

Zynex

Rustig herfst dagje hier. Geen neerslag alleen een grijze lucht met veel wind.

Marcellang

Citaat van: Zynex op do 29 jan 2015 - 11:53
Rustig herfst dagje hier. Geen neerslag alleen een grijze lucht met veel wind.
Herfstdagje  :D
Noem het dan idd maartse buien of zo  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Henk1976

Citaat van: albalinda op do 29 jan 2015 - 11:59
Herfstdagje  :D
Noem het dan idd maartse buien of zo  :P

Veel te mooi weer dit.... Kan niet wachten tot vanavond

GekkeLeo

Citaat van: Joep op do 29 jan 2015 - 11:27
Dikke onweerskallen hier nu in Bodegraven.
Dat was leuk wakker worden vanochtend :)


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0


Marcellang

Citaat van: Henk1976 op do 29 jan 2015 - 12:04
Veel te mooi weer dit.... Kan niet wachten tot vanavond
Idd Henk  :-* maar ik lees maar al te vaak dat men dit herfstweer noemt ?
Is dat omdat men meer wilt (en daarom baalt) of vindt men dat?
Dan heb ik een minder leuke mededeling voor deze mensen....tis toch echt winterweer voor ons kikkerlandje  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Caps

Citaat van: albalinda op do 29 jan 2015 - 12:14
Is dat omdat men meer wilt (en daarom baalt) of vindt men dat?

Dat is omdat de kaarten paar dagen terug er mooier uitzagen dat nu werkelijk het geval is

Rayonhoofd

Citaat van: Hector Pascal op do 29 jan 2015 - 11:52
De wind komt gewoon niet uit oost, zoals jij aangaf...
[/color]

Dat ligt er maar aan, als hij zich aan de zuidkant van de Alpen bevindt dan heeft hij volgens dit kaartje idd even een oostcomponent in de windrichting  ;D. Voor de Benelux blijft hij echter gewoon N-NW , ook volgens deze kaartjes.

Hier al TALRIJKE buien voorbij gekomen. Iedere keer natte sneeuw natuurlijk, maar het voelt vies winters aan buiten !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Weerfreak 1337

Citaat van: zorba op do 29 jan 2015 - 12:10
Hmmm, "windhoos"...... iemand radarbeelden?

https://twitter.com/timzh95/status/560752729598222336/photo/1


Ik woon er zelf... ik heb gister tijdens de koufrontspassage buiten gestaan op het balkon en heb daardoor alles gezien. Er was geen rotatie, maar de windstoten en de hagel waren enorm.
Ik ga uit van een zeer lokale valwind die wordt verward met een windhoos. ;)

Misschien dat Marsel hier wat meer over kan vertellen, aangezien die vaak over diepere informatie beschikt. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TimK21

Valt me op dat de buien in plaats van uit het noord(westen) komen, een erg ZW naar NO georienteerde trekrichting hebben... Da's toch niet goed ofwel?
Challenge accepted!

zorba

Citaat van: Weerfreak op do 29 jan 2015 - 12:22
https://twitter.com/timzh95/status/560752729598222336/photo/1


Ik woon er zelf... ik heb gister tijdens de koufrontspassage buiten gestaan op het balkon en heb daardoor alles gezien. Er was geen rotatie, maar de windstoten en de hagel waren enorm.
Ik ga uit van een zeer lokale valwind die wordt verward met een windhoos. ;)

Misschien dat Marsel hier wat meer over kan vertellen, aangezien die vaak over diepere informatie beschikt. :)

Ja dat lijkt me een stuk aannemelijker inderdaad... Media, zucht..
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal