Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274004 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Pluim ec zou ik zo willen omschrijven: stabiel kwakkelweer met potentie.

romanosneeuw

Meerssen (ZuidLimburg)
(natte) Motsneeuw ;D toch sws sneeuw gezien nu

Joep

Volgens johann op twitter morgen meeste kans op sneeuwdekje in noorden (Friesland) en midden van het land


Extremissimorum

Citaat van: Joep op wo 28 jan 2015 - 21:41
Ec sneeuwgifjes


Vrijdag ook in westen sneeuw

Editi weet niet of ik deze mag plaatsen van moderators hier maar bij gebrek aan...

Zie vrijdag geen sneeuw voor westen. Of je moet 's nachts bedoelen. Overdag echter gewoon regen.

Jelle

Citaat van: Extremissimorum op wo 28 jan 2015 - 21:40
Pluim ec zou ik zo willen omschrijven: stabiel kwakkelweer met potentie.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dat de oude pluim, toch??

Extremissimorum

Citaat van: Jelle op wo 28 jan 2015 - 21:49
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dat de oude pluim, toch??

Oeps, ja. Zie het. Hier is de nieuwe.
Deze zou ik hetzelfde willen beschrijven: stabiel gekwakkel, maar wel potenties. I.i.g. niet 10 graden +!

Energizer85

pluim is wel iets kouder... ook op LT

Jelle

Tja... Ook deze pluim houdt de potentie tot meer kou vast...! Zeer interessant deze ontwikkelingen! In ieder geval kwakkelweer, en dat voor een langere periode.

joboy52


winter67


Joep

Zo is met donderend geraas, vooral tijdens passage koufront in de middag, de koude lucht vanuit het westen ingestroomd.
En koud gaat het worden, eerst op hoogte later ook meer en meer aan de bodem. Op 5 km hoogte dalen de waarden van minus 23 vanmiddag naar ongeveer minus 40 morgenochtend. Hierdoor in de loop van de komende nacht steeds meer buien met een winters karakter bij temperaturen die dalen naar rond het vriespunt, aan de kust enkele graden boven nul.

Morgen overdag aanhoudende kans op winterse buien, met maxima rond de 3 C, maar tijdens buien dalend naar rond het vriespunt. Complicatie morgen zit 'm in de vorming van een trog die morgenavond vanuit het westen voor een meer geclusterde buienzone gaat zorgen, in deze buien hoofdzakelijk sneeuw en dan al algemeen de vorming van een sneeuwdek, hierbij minima rond het vriespunt maar in opklaringen tussen de buien en bij vorming sneeuwdek wellicht matige vorst.
Grote regionale verschillen de komende 24 uur dus al, en dat wordt alleen maar groter de dagen daarna.


Zien we de eerste 2 kaarten, die van vrijdag en zaterdag, dan zien we aparte lagdedruk-kernen die over of ten zuiden van ons land oostwaarts trekken. Kans op sneeuw is hierbij groot met maxima die bij aanhoudende sneeuwval ook overdag rond het vriespunt blijven.

Trend voor zondag/maandag, zie 3e kaart, wellicht een wat aantrekkende noordwestelijke aanvoer omdat het lagedruk gebied boven Scandinavie weersbepalend blijft en er volgens de Uitvoer die dgn geen apart lagedruk kernen zijn. De temperaturen lopen hierbij iets op, en vooral in de kustgebieden neemt de sneeuwkans af.

Trend voor dinsdag/woensdag, 4e kaart, waarschijnlijk trekt er deze dgn weer een kern van lagedruk ten westen van ons zuidwaarts waardoor de stevige NW aanvoer wordt onderbroken. Opnieuw lagere temperaturen en landelijk weer meer kans op sneeuw.

Trend voor 2e week februari: enorme spreiding in de Uitvoer voor deze periode, opvallend is dat de inzettende verzachting wel steeds meer naar achteren schuift (is volgens KNMI Guidance wellicht ook gevolg van klimatologie in Uitvoer) en dat de koude oplossingen aanwezig blijven met vooral GFS oper een aantal runs achter elkaar als voorbeeld hiervan. Maar ook de 5e kaart, EC oper 12z, laat voor die periode mogelijkheden voor nog kouder maar ook beduidend stabieler winterweer zien door uiteindelijke Scandi hogedruk blokkade.

Mvg, Ronald de Wildt


winter67


DSDLimburg

Citaat van: winter67 op wo 28 jan 2015 - 21:59
Zuid Oost pluim ZEER MOOI.
Ziet er inderdaad goed uit :) Mooie pluim met genoeg kansen op winterse neerslag. Met in de loop van de week een steeds meer noordelijke stroming op hoogte.
seizoen 2018/2019

pietjelol

Zelfs voor morgen is het niet kansloos voor het ontstaan van een sneeuw dekje

Joep

Sneeuwkaarten nieuwe run GFS

tevens hoeveelheid sneeuwval en berekend sneeuwdek


Borislav

Iemand ook sneeuwval en sneeuwdek kaarten van hirlam , harmornie enz ?
Borislav Lekic

Joep

Citaat van: Borislav op wo 28 jan 2015 - 22:50
Iemand ook sneeuwval en sneeuwdek kaarten van hirlam , harmornie enz ?
ja de Moderators/beheerders maar die horen of zien we helaas niet :)

Marcellang

Wat ik nog niet vaak meegemaakt heb is dat het met een temperatuur van + 2,5 graden, heldere hemel maar met een flinke doorstaande wind het toch weer begint op te vriezen op een hoogte van ca. 40 cm, ik heb nl een plastic tunneltje op die hoogte staan, haalde daar net het water vanaf,maar was alweer met een laagje ijs bevroren, apart !!!
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Piet Paulusma 4 of 5 graden morgen en talrijke buien regen, hagel, natte sneeuw met kans op gladheid

Powered by EzPortal