Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 274063 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

winter

Marsel gij had gelijk. Hoop wel dat we nog VEEL sneeuw krijgen :)
Complimenten dus!

jonkheer

Alleen het dauwpunt zakt, maar temperatuur wil niet echt dalen. Het is nu zelfs wat "warmer" dan gisteravond. We zullen zien.

Marsel

Citaat van: winter op wo 28 jan 2015 - 20:05
Marsel gij had gelijk. Hoop wel dat we nog VEEL sneeuw krijgen :)
Complimenten dus!

Dank u.
Het kon langs het front ook bijna niet anders met de opbouw van vanmiddag.
De voetbalwedstrijd waar overigens op de vorige pagina aan gerefereerd werd heeft met de postfrontale buien te maken gehad. Maar dat die winters konden zijn was al bekend.

Dit gezegd hebbende: alles met groot wederzijds respect naar jou toe voor je vastberadenheid.
Zo houden we een beetje leven in de brouwerij ;).

Energizer85

Citaat van: Marsel op wo 28 jan 2015 - 20:14
Dank u.
Het kon langs het front ook bijna niet anders met de opbouw van vanmiddag.
De voetbalwedstrijd waar overigens op de vorige pagina aan gerefereerd werd heeft met de postfrontale buien te maken gehad. Maar dat die winters konden zijn was al bekend.

Dit gezegd hebbende: alles met groot wederzijds respect naar jou toe voor je vastberadenheid.
Zo houden we een beetje leven in de brouwerij ;).

maar Marsel... mu je toch gelijk hebt... wat is jou visie over de komende 24 uur? ik zie dat GFS EC en HIRLAM en Harmonie best wel heel erg verschillen... tis een komen en gaan van troggen maar goed... ik daag je uit ;)

joboy52


wkeijzer

http://www.earthcam.com/usa/newyork/statueofliberty/?cam=liberty_harbor

Morgen hier ook zo'n mooie zonsopkomst?? Ik denk het niet.. Helaas? welnee, elk weer heeft z'n charme. Die harde wind met " vocht"dat langs je voorhoofd striemt tot je er hoofdpijn van krijgt..

We gaan wel een vlok of wat zien hier aan de kust,maar ik maak me geen illusies. Zo dat gezegd hebbende kan het alleen maar meevallen. Op de pluim van weerplaza voor deze regio is de spreiding nog steeds aanzienlijk te noemen, zelfs voor de komende 3 dagen is niks zeker!

Ps ik weet niet hoe lang de zonsopkomst nog zichtbaar is op de link..

hoffies

Twitter: @hoffnar2911

Joep


Joep

knmi volgt Hirlam en die zegt geen sneeuw en daarom dus geen waarschuwing voor gladheid morgen

pietjelol

De buien in Engeland vooralsnog alleen maar sneeuw. Ook zit er bij de buien nog wat frissere lucht. Overigs Dauwpunt is ook goed te noemen 0 tot -1

Joep

Na de passage van de fronten dringt vanavond op hoogte zeer koude lucht Nederland binnen. Op 500 hPa daalt de temperatuur in het noorden naar rond -40º. Daardoor op veel plaatsen al winters getinte buien. Tijdens felle winterse buien kan het glad worden. Er zijn echter ook opklaringen en het blijft flink waaien.
Donderdag valt er van tijd tot tijd een winterse bui, afgewisseld door zonneschijn. De thermometers houden het bij 3 tot 4 graden voor gezien (in buien enkele graden lager) en de zuidwestenwind is aan de kust krachtig en eerst nog hard.
Tegen en tijdens de avonduren neemt op de nadering van een kortgolvige (hoogte)trog de kans op clusterende sneeuwbuien toe. Het zou dan op veel plaatsen wit kunnen worden.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 28 januari 2015, 20 uur

Weatherman

Citaat van: Joep op wo 28 jan 2015 - 20:47
Tegen en tijdens de avonduren neemt op de nadering van een kortgolvige (hoogte)trog de kans op clusterende sneeuwbuien toe. Het zou dan op veel plaatsen wit kunnen worden.

Weerman Jan Visser, Purmerend, 28 januari 2015, 20 uur
Dat is mooi, had ik nog niet eerder gehoord  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep


TimK21

Moet zeggen dat ik toch erg weinig buien richting Nederland zie trekken. Wat heel kleine restjes nu her en der, daar achter heel lang niets.
Challenge accepted!

pietjelol

Citaat van: TimK21 op wo 28 jan 2015 - 21:00
Moet zeggen dat ik toch erg weinig buien richting Nederland zie trekken. Wat heel kleine restjes nu her en der, daar achter heel lang niets.
Geduld voor aankomende nacht meer buien. Buien boven engeland beginnen nu wel pittig samen te klonteren

jeffrey83

Mooi,  heb een afspraak staan voor vrijdag morgen...  Vanuit Middelburg 150 km Brabant in... Had hem bijna afgezegd.  Blij dat ik dat niet gedaan heb en gewoon gewacht. Zoals zovaak deze winter valt het wel weer mee.

Joep

Sneeuwkansen donderdag t/m dinsdag

jonkheer

Citaat van: TimK21 op wo 28 jan 2015 - 21:00
Moet zeggen dat ik toch erg weinig buien richting Nederland zie trekken. Wat heel kleine restjes nu her en der, daar achter heel lang niets.

Het ziet er karig uit. Net een bui gehad en dan zie je temperatuur fors dalen. Even wat natte vlokken en dat is het dan. Wil temperatuur flink gaan dalen dan lijkt een trein van buien nodig te zijn. Af en toe een bui is toch wat te weinig.

Marsel

Citaat van: Energizer85 op wo 28 jan 2015 - 20:16
maar Marsel... mu je toch gelijk hebt... wat is jou visie over de komende 24 uur? ik zie dat GFS EC en HIRLAM en Harmonie best wel heel erg verschillen... tis een komen en gaan van troggen maar goed... ik daag je uit ;)

Ik zal niet nog een weddenschap aangaan op één dag ;).

Maar ondanks de onderlinge verschillen moeten we in de loop van de komende nacht rekening houden met steeds verder zuidwaarts uitbreidende buiigheid waarbij de intensiteit langzaam omhoog gaat en daarbij ook de onweerskans voor de kustprovincies toeneemt. Dit dan als direct gevolg van verder afkoelende bovenluchten. Initieel zullen vannacht de meeste buien zich, op een paar geïsoleerde zuidelijke exemplaren na (zie nu), echter richten op de noordelijke helft van het land.

Buien steken vannacht dan waarschijnlijk vlak voor de westkust de kop op en trekken dan veelal tot grofweg het midden van het land het land op. In het NNW is de fetch sowieso al langer en daar zullen we dan ook de meeste buien tegenkomen, die overigens ook wat verder vanaf de kust ontstaan zijn.
Later in de nacht volgt dan een subtiele hoogtetrog waarbij buien wat verder landinwaarts kunnen trekken. Neerslagsoorten: korrelhagel, natte sneeuw en dieper landinwaarts ook sneeuw. Lokaal is het dan even wit.

Morgen wijzigt dat beeld niet echt heel erg veel. Hagel/-(natte)sneeuwbuien ontstaan boven de Noordzee en trekken van west naar oost, de zwaarste met soms onweer in het W&NW waarbij dieper landinwaarts de activiteit er voor deel uitgaat.

We moeten echter eigenlijk onze pijlen op morgen namiddag/-avond richten. Dan passeert namelijk een hoogtetrog en zijn enkele zwaardere winterse buien mogelijk door sterkere forcering en verder afkoelende bovenluchten. Vrijwel alle modellen suggereren deze evolutie. Dan waarschijnlijk regionaal (gezien de timing) gemakkelijker tijdelijk witte landschappen.



Energizer85

haha! Maar een weddenschap is niet op zijn plaats, omdat ik geen ander idee heb ! Ik ben blij met je heldere uiteenzetting! Thx!!

Powered by EzPortal