Winter discussietopic 2014/2015 deel 7

Topic gezien door 269947 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 28 jan 2015 - 08:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eendagseend

Het is afwachten. Afgelopen nacht trouwens weer dichtbij het vriespunt: 0.7 graden.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

MamaAs

Het wordt weer spannend!
Nog steeds in een randgebied waar of heel veel sneeuw kan vallen door de Noordzee, of helemaal niets  ???
Time will tell.

vdweste

En opnieuw hogedrukopbouw boven Scandinaviƫ over een week met een oostenwind en verscherping van kou tot gevolg, ik blijf het maar zeggen zolang het elke keer terugkomt.

ron12

Verwachte trek richting en tijd, waar het gebied kom te liggen rond 19.00 uur vanavond
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Rayonhoofd

Inderdaad ! Vrijwel alle relevante modellen (GFS, UKMO, EC e.a.) kiezen nog steeds zeer consistent voor een mooie winterse luchtdrukverdeling op MT en LT. Mocht het afgesnoerde laag (en "sub-laagjes) regelmatig neerslag gaan geven op het Europese continent dan wordt wrs een mooie koude plaklaag gevormd en kan de winter toch nog in het zadel gaan zitten op het einde van z'n "regeerperiode".

Alleen in de omgeving Amsterdam blijft het gedurende de gehele verwachtingsperiode zacht en licht wisselvallig................ ;D
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Koen-IJM

Eigen kaartje gemaakt van de verwachte sneeuwval   ::)
Gebaseerd op GFS/EC, historie en een beetje gevoel  :P

Weatherman

5-10 kan ik mee leven als het blijft liggen  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter67

Citaat van: Koen-IJM op wo 28 jan 2015 - 12:09
Eigen kaartje gemaakt van de verwachte sneeuwval   ::)
Gebaseerd op GFS/EC, historie en een beetje gevoel  :P
Huh? ???

X-treme

Om even in de stemming te komen een timelaps uit de usa van 2011

Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

MamaAs

Citaat van: winter67 op wo 28 jan 2015 - 12:28
Huh? ???

Weer die verdomde sneeuwvrije zone bij ons!! Grrrr!
Hoe is dat toch mogelijk?

Koen-IJM

Citaat van: winter67 op wo 28 jan 2015 - 12:28
Huh? ???

Heb ook gekeken naar de Tx he. Er zal misschien meer vallen maar dit is wat ik i.i.g. verwacht voor wat betreft het sneeuwdek vrijdagochtend. Vind GFS erg veel berekenen voor de kust. Neerslagafkoeling of niet ik moet het nog allemaal zien. Maar ik laat me natuurlijk ook verassen!  ;)

Henk1976

Citaat van: MamaAs op wo 28 jan 2015 - 12:32
Weer die verdomde sneeuwvrije zone bij ons!! Grrrr!
Hoe is dat toch mogelijk?

Staat vast een bordje met de tekst  "Verboden voor sneeuw"  :P

karst

Citaat van: MamaAs op wo 28 jan 2015 - 12:32
Weer die verdomde sneeuwvrije zone bij ons!! Grrrr!
Hoe is dat toch mogelijk?
jullie moeten toch geen sneeuw hebben maar ijs voor de tocht ;D

Extremissimorum

Citaat van: Koen-IJM op wo 28 jan 2015 - 12:36
Heb ook gekeken naar de Tx he. Er zal misschien meer vallen maar dit is wat ik i.i.g. verwacht voor wat betreft het sneeuwdek vrijdagochtend. Vind GFS erg veel berekenen voor de kust. Neerslagafkoeling of niet ik moet het nog allemaal zien. Maar ik laat me natuurlijk ook verrassen!  ;)

GFS berekent zo veel voor de kust omdat daar de buien naar verwachting het hevigst zullen zijn. Landinwaarts sterven de buien uit.
Daardoor is aan de kust een hogere sneeuwintensiteit, waardoor die kan blijven liggen, simpelweg omdat het zo hard sneeuwt. Heb dat zelf regelmatig mee mogen maken.

Citaat van: MamaAs op wo 28 jan 2015 - 12:32
Weer die verdomde sneeuwvrije zone bij ons!! Grrrr!
Hoe is dat toch mogelijk?

Zou het kaartje niet te sterk nemen. Het kan zo zijn dat het kaartje verkeerd getekend is, waardoor het als het ware denkt dat Workum in zee ligt!


Ik vind HARMONIE toch flink terughoudend met het berekenen van buien voor morgen. Is dat omdat de buien niet in te schatten zijn, en moeten we dit model dus nu niet gaan gebruiken voor de verwachting?

MamaAs

Citaat van: Henk1976 op wo 28 jan 2015 - 12:41
Staat vast een bordje met de tekst  "Verboden voor sneeuw"  :P

Hahaha ja ik ga NU naar het strand toe om dat bordje weg te halen.
En die tocht? Eerst sneeuw, dan afkoeling, dan ijs en dan het bordje 'verboden voor sneeuw' weer plaatsen  ;)

Koen, nou dan hoop ik dat maar.

winter

Temperaturen overal een graadje lager dan verwacht aan de kust zelfs 2 graden. Dit kan toch het verschil maken tussen (natte)sneeuw en regen. Wie weet zit GFS hier dan toch goed?
We zullen het binnen afzienbare tijd weten!

Koen-IJM

Citaat van: Extremissimorum op wo 28 jan 2015 - 12:50
GFS berekent zo veel voor de kust omdat daar de buien naar verwachting het hevigst zullen zijn. Landinwaarts sterven de buien uit.
Daardoor is aan de kust een hogere sneeuwintensiteit, waardoor die kan blijven liggen, simpelweg omdat het zo hard sneeuwt. Heb dat zelf regelmatig mee mogen maken.

Klopt ook wel. Maar moet nog zien wat er van over blijft met de aanlandige wind en toch wel hoge temps (ook 's nachts) in de kuststreken. Hoop natuurlijk dat ik er naast zit  ;D

karst

Citaat van: MamaAs op wo 28 jan 2015 - 12:55
Hahaha ja ik ga NU naar het strand toe om dat bordje weg te halen.
En die tocht? Eerst sneeuw, dan afkoeling, dan ijs en dan het bordje 'verboden voor sneeuw' weer plaatsen  ;)

Koen, nou dan hoop ik dat maar.
je hebt gelijk, laten we blijven hopen :D

Edwin

Citaat van: winter op wo 28 jan 2015 - 12:55
Temperaturen overal een graadje lager dan verwacht aan de kust zelfs 2 graden. Dit kan toch het verschil maken tussen (natte)sneeuw en regen. Wie weet zit GFS hier dan toch goed?
We zullen het binnen afzienbare tijd weten!

Al maakt dat ook niks uit. Of er nu natte sneeuw gaat vallen of regen, je hebt er niks an
Never Stop Exploring

karst

Voor die mensen die deze (kwakkel)winter maar niets vinden ;D

Powered by EzPortal