Stormkansen 8 tot 15 januari

Topic gezien door 56218 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 jan 2015 - 20:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jelte

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 07 jan 2015 - 10:29
100 km/h binnenland is echt wel zwaar ;) Daarnaast de Jet kan de windstoten nog wel wat verder op gaan schroeven. Zou me dan ook niets verbazen al komen er windstoten van 140 km/h voor

Misschien als een aantal omstandigheden samenvallen dat er nog wat interessants uit komt. Ik zou zeggen: succes in het binnenland dan maar, welkom in onze wereld...  ;)

riddler

Citaat van: Marsel op wo 07 jan 2015 - 12:17

EC heeft eenzelfde eigenschap als Hirlam: ze zijn beiden gebaseerd op het hydrostatisch evenwicht (evenwicht tussen enerzijds de neerwaarts gerichte zwaartekracht en anderzijds opwaartse kracht van hoge- naar lage druk).
Harmonie, GFS en WRF zijn dit niet of in mindere mate. Voordeel van deze laatste groep is dat ze juist daardoor goed aan verticale bewegingen en dus oa verticale uitwisseling kunnen rekenen, denk daarbij vooral aan convectie.
EC heeft met dit laatste moeite, of moet in een later stadium als gevolg van wat trucage (parametrisatie) via een omweg alsnog het eea uitrekenen.

Wat EC en Hirlam wel aardig kunnen (dat is in geval van stormen wel aardig) is het rekenen aan windstoten puur als gevolg van mechanische turbulentie. De zogenaamde TKE windstoten van Hirlam bijvoorbeeld scoort in winterse warme sectoren zonder aanwezigheid van (diepe) convectie regelmatig beter dan Harmonie.

Wat opvalt is wel dat er juist in die warme sector en net langs het KF op zaterdag erg veel wind op de midlevels komt te staan; op 850 al snel 50-70kt (!!), op 700 gemakkelijk >80kt. Enige uitwisseling zal in de goed doorgemengde onderste 3km zeker optreden waardoor je tot ver in het binnenland (zeer) zware windstoten mag verwachten ondanks dat de steady winden misschien lijken 'mee te vallen'.

Dank je wel voor deze heldere uiteenzetting !

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op wo 07 jan 2015 - 12:17
Knip!

Inderdaad een verhelderend verhaal.

Wel blijft het opvallend dat GFS nu ook weer voor vrijdag meer wind geeft en voor zaterdag vrijwel geen...

Ik moet het nog maar zien gebeuren. Eerst EC maar afwachten.

Arend

Karim heeft inmiddels ook aandacht besteed aan de verwachte harde wind(stoten), klikken op de link:

Twee stormen met orkaankracht op de weerkaarten
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel komt weer met een flinke neerslagintensiteit voor midden Nederland en Belgiƫ

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op wo 07 jan 2015 - 20:39
Dat zegt wetteronline ook:



Sensatie! Sorry dat ik het over mijn oude werkgever moet zeggen, maar een windkaart van 850 hPa plaatsen en dan zo schreeuwerig over komen gaat mij te ver
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Ok! Ik had nog niet verder gekeken, maar het is dus enigszins overdreven. Zal de wind zaterdag zaterdag heviger zijn boven Nederland dan vrijdag? Weet wel dat het de komende met enige regelmaat gaat regenen in Nederland, Belgie, Duitsland en noordzijde Alpen. Dat zal ongetwijfeld ook een hogere waterstand met zich meebrengen.
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Geen veranderingen ten opzichte van vanmorgen bij het Europees weermodel wat betreft de windstoten





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Ook vrijdag even in de gaten houden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marlieke

Helaas heb ik vandaag een begrafenis. Gezien de behoorlijke hoeveelheid regen neem ik graag een paraplu mee. Maar hoe zit het met de wind? Is het wel haalbaar om met een paraplu te lopen?
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Morgenochtend bij de occlusie veel wind, met in het Waddengebied kans op een zuidwesterstorm. Zware windstoten aan de kust en kustprovincies in de orde van 80-100 km/u met de hoogste uitschieters vlak aan zee (code geel). Morgen in de middag wordt het tijdelijk minder maar in de volgende warme sector nemen wind en uitschieters alweer toe en dit is de opmaat naar ook de zaterdag met veel wind.

Momenteel meest lichte (mot)regen. Bij de golf (momenteel bij ingang Kanaal) matige regenval en dit kan lokaal best veel regen opleveren, zeker in de zuidoostelijke helft met cumulatief 10-20 mm. Bij de occlusie niet al teveel neerslag, op nadering van het volgende warmtefront vrijdagavond van het (zuid)westen uit opnieuw perioden met regen. (Onweerssignaal bij stabiele opbouw in Harmonie wordt genegeerd)

Zaterdag
Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Ik hoop dat dit stormveld de kaarten flink door mekaar schut en winterweer weer eens een kans krijgt in NL

NewWeatherfan

100 km landinwaarts hmm het kind van de zee (maar verweesd in het binnenland) is weer aan het wakker worden. Zaterdag ff lekker hoofd leeg laten waaien

Jan van Ooijen

De windstoten zijn weer toegenomen in de recente run van het Europees weermodel



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

GFS is bijzonder stormachtig voor komende week. Misschien een idee om dit de naam van dit topic aan te passen en de stormkansen uit te breiden tot eind volgende week?

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 20:33
De windstoten zijn weer toegenomen in de recente run van het Europees weermodel

Toegenomen? Eerder afgenomen. Nog steeds niet heel bijzonder naar mijn idee. Wel in het binnenland meer wind, dat wel.

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op do 08 jan 2015 - 20:33
GFS is bijzonder stormachtig voor komende week. Misschien een idee om dit de naam van dit topic aan te passen en de stormkansen uit te breiden tot eind volgende week?

Na zaterdag kijken we verder. EC laat het minder stormachtig zien in de nieuwe week

CiteerToegenomen? Eerder afgenomen naar mijn idee. Nog steeds niet heel bijzonder naar mijn idee.

Windstoten tov vanmorgen weer toegenomen, 100 km/h voor binnenland is echt wel veel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 20:37
Windstoten tov vanmorgen weer toegenomen, 100 km/h voor binnenland is echt wel veel

Ja zie t nu. Is aardig hard. Maar voor de kust valt het mee. Het is daar nu niet 130 of zo.

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op do 08 jan 2015 - 20:38
Ja zie t nu. Is aardig hard. Maar voor de kust valt het mee. Het is daar nu niet 130 of zo.

Was net nog bezig om gifje te maken, door te uploaden komt er naam in te staan en zo is het makkelijker om gifjes te maken ;) Wat betreft de windstoten zal ik zaterdag niet raar van op kijken als de 120 gehaald wordt in de kustgebieden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 20:41
Was net nog bezig om gifje te maken, door te uploaden komt er naam in te staan en zo is het makkelijker om gifjes te maken ;) Wat betreft de windstoten zal ik zaterdag niet raar van op kijken als de 120 gehaald wordt in de kustgebieden

Ben benieuwd!
Misschien morgen al? Veel weerbureau's zijn meer met morgen dan met zaterdag bezig.

Powered by EzPortal