Noorderlicht reisje naar Tromso

Topic gezien door 5753 bezoekers
Gestart door Roan, di 30 dec 2014 - 16:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roan

Waar kun je beter het noorderlicht zien dan in Tromso, Noorwegen. Ik heb het geluk gehad dat ik het al 2x eerder heb mogen aanschouwen (2011 in IJsland en in 2012 in Fins lapland) en nu dus een reisje dus naar Tromso (de hoofdstad van het noorderlicht). In Tromso zelf heerst totale duisternis de hele dag, wat wel een hele vreemde gewaarwording is, alleen tussen half 11 en half 2 heb je enigzins een schemering. Maar goed het noorderlicht...
De activiteit op de zon is maar matig te noemen en ook het weer werkt totaal niet mee, veel sneeuw en bewolking. De Noorse website yr.no heeft het vaak bij het rechte eind qua voorspellingen in NL, maar voor Tromso bakken ze er niet veel van.. Gelukkig hebben we een huurauto zodat we niet vastzitten aan het lichtvervuilende Tromso zelf. De eerste nacht was het zo erg bewolkt dat we niks hebben kunnen zien, terwijl er wel wat actie was. De 2e nacht zou het in Tromso de hele avond en nacht sneeuwen, dus zijn we richting Skibotn gereden (110 km) wat 1 van de droogste plekjes van Noorwegen is. Had op google maps al een leuke spotplek gevonden om te gaan staan. Daar aangekomen is het nagenoeg ook bewolkt, maar gelukkig zagen we af en toe een ster.. Naarmate het wat helderder wordt zagen we ook vaag wat licht, yess daar is het!! Eerst nog wat vaag, maar even later wordt het helderder en zien we het ook heel erg lichtelijk bewegen, wat een fantastisch gevoel is dat toch (ondanks dat ik het dus al vaker heb gezien). Na een uur is de bewolking ook weer terug helaas.
De terugreis was werkelijk een hel, enorme sneeuwbuien en je zag 10 tot 15 meter voor je. Gelukkig met de tomtom aan konden we bochten zien aankomen, maar de reis terug duurde toch 2,5 uur. Veilig aangekomen terug om half 1 nog een overheerlijk (extreem duur) biertje gedronken. De foto's zijn wel ietwat te verzadigd door een ietwat te hoge iso, maar goed het gaat om het idee ;)




Volgende dag: Volgens de yr zou het in de avond wat opklaren en ook op spaceweather.com voorspelden ze een kp van 3, wat voor Tromso ruim voldoende is om noorderlicht te kunnen zien. Om 6 uur bij het hotel snel even wat gegeten en nu richting Ersfjordbotn, dit is meer richting het westen en dit is ook een plek waar je wel vaker aurora foto's zult hebben gezien, het ligt in een baai waar je aan weerszijden prachtige bergen hebt. Daar aangekomen is het idd wel redelijk helder, maar niks te zien in de lucht. Af en toe was er een kleine gloed te zien, maar met een kp van 1 wordt het niks. Totdat ineens de lucht helemaal open knalt, echt overal waar je keek was het groen, wit en paars.. Dansend noorderlicht, wow wow wow. We dachten dat wat we in Finland hadden gezien nooit geevenaard zou kunnen worden, maar dit kwam heel erg dicht in de buurt.. 'Helaas' was het meest mooie recht boven ons en richting het dorpje (dus de mooie pica's met de baai er op zijn er helaas niet), maar wat weer een show! De magnetometers in Kiruna schoten, voor de kenners, tot -500 en de kp schoot naar 5. Rond half 10 was de show ook klaar en we hebben nog een uurtje gewacht, maar het werd ook meer en meer bewolkt dus zijn we met een tevreden gevoel naar het hotel terug gereden.









En dat was het.. We zijn nu 2 dagen later, gisteren hele dag sneeuw, vandaag de hele dag regen, en morgen nog meer regen :( Maar we hebben het weer gezien en dat is echt een fantastisch gevoel!

Ik hoop dat jullie hebben genoten van de foto's :)


Jan van Ooijen

Prachtige foto's, jaloers hier
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter


mrhanky

Leuk verslag en mooie foto's!

Vraagje.
Wat kost zo'n reisje nou? Een collega van mij is vorig jaar ook naar Tromso geweest en die vertelde mij dat het niet heel erg makkelijk is om daar te komen. Uit mijn hoofd, je vliegt op een ander plaatsje en dan moet je nog een eind met de auto rijden.

2 vraag. Heb je nog een erg lichtsterke lens voor deze foto's gebruikt?

Roan

Citaat van: mrhanky op wo 31 dec 2014 - 11:41
Leuk verslag en mooie foto's!

Vraagje.
Wat kost zo'n reisje nou? Een collega van mij is vorig jaar ook naar Tromso geweest en die vertelde mij dat het niet heel erg makkelijk is om daar te komen. Uit mijn hoofd, je vliegt op een ander plaatsje en dan moet je nog een eind met de auto rijden.

2 vraag. Heb je nog een erg lichtsterke lens voor deze foto's gebruikt?
Vraag 1: het is juist heel erg gemakkelijk om hier te komen, je vliegt vanaf Amsterdam via Oslo in 4 uurtjes naar Tromso. De tickets waren rond de 375 euro, het hotel kost rond de 900 euro voor 6 dagen dat is dan incl ontbijt en lichte avondmaaltijd, en we hebben dus een huurauto voor 50E per dag..

Vraag 2:
Ik heb een Tokina 11-16mm f2.8, die is voor het noorderlicht echt perfect, super wide angle en lichtsterk..

matroesjka-world

Mooie foto's ! Ik hoop het over 2 weken te mogen aanschouwen, dan gaan we 5 dagen naar Lapland (Svanstein)  :)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Roan

Citaat van: matroesjka-world op wo 31 dec 2014 - 15:29
Mooie foto's ! Ik hoop het over 2 weken te mogen aanschouwen, dan gaan we 5 dagen naar Lapland (Svanstein)  :)
Dat gaat vast wel goed komen! Het ligt op dezelfde hoogte als Jokkmokk (heb het even opgezocht).. Daar zie je op de aurora cams vaak genoeg noorderlicht.
Is het je eerste keer dat je op noorderlichtjacht gaat?

matroesjka-world

Citaat van: Roan op do 08 jan 2015 - 12:22
Dat gaat vast wel goed komen! Het ligt op dezelfde hoogte als Jokkmokk (heb het even opgezocht).. Daar zie je op de aurora cams vaak genoeg noorderlicht.
Is het je eerste keer dat je op noorderlichtjacht gaat?


Ja, dit wordt de eerste keer, we gaan 5 dagen, waarvan 2 reisdagen, dus blijven er maar 3 volle dagen over  :-[
Een dagje met de husky's op pad, een dag met de sneeuwscooter en nog een dag met de rendieren.
En hopelijk tussendoor het noorderlicht te zien krijgen  :D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Mikal


Tyshane

Dic heb ik helaas gemist, prachtig man. Goeie hunt!  ;D Schitterende foto's.  ;)

Marcel

Supergaaf Roan,
Noorderlicht staat ook hoog op mijn verlanglijstje.

Bedankt weer voor het delen :D
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Marcellang

Wat een verschrikkelijke mooie platen zeg,WAUW  :-*
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Eric

Zeeeeer indrukwekkende foto's zeg, geweldig!! ??? :o

Michiel Wesselink


Roan

dank je wel voor alle complimentjes mensen :)

mauriceb


Powered by EzPortal