Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276128 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep

De overgang naar minder zacht aan het einde van de week is tamelijk bescheiden: uitgaande van de nieuwe run van het ECMWF.
Het ensemblegemiddelde toont (tot bijna eind januari!) een overgang naar normale temperaturen.
Geen serieus winterweer dus!

Jan Visser

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 11 jan 2015 - 09:38
EC laat nu wat winterse buien zien voor aankomende zaterdag, voor maandag is het geheel verdwenen.

Sneeuwkansen voor woensdag nemen ook toe. (ec00 & GFS06)

Citaat van: Joep op zo 11 jan 2015 - 11:10
De overgang naar minder zacht aan het einde van de week is tamelijk bescheiden: uitgaande van de nieuwe run van het ECMWF.
Het ensemblegemiddelde toont (tot bijna eind januari!) een overgang naar normale temperaturen.
Geen serieus winterweer dus!

Jan Visser

Waarom kijk Jan Visser nou alleen naar de oper?
Hij zou moeten weten dat oper maar één van de vele scenario's is.
Bovendien zou hij moeten weten dat er veel kan veranderen in korte tijd.

Joshoon

Nieuwe pluim heeft er ook nog niet echt zin in, alhoewel het wel kouder wordt en er wel redelijk wat leden voor vorst gaan.


Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op zo 11 jan 2015 - 11:11
Sneeuwkansen voor woensdag nemen ook toe. (ec00 & GFS06)



GFS is hopeloos, de 16 centimeter voor Eelde is weer van de kaart bij het Disneymodel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

De laatste drie/vier kaarten van GFS 06 zijn wel interessant. Al is dat wel heel erg ver weg.

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 11 jan 2015 - 11:52
GFS is hopeloos, de 16 centimeter voor Eelde is weer van de kaart bij het Disneymodel

Ja, maar ook GFS06 (naast EC00) komt met kleine sneeuwkansjes voor 14 januari. Vooral voor Noord Nederland.

Lothiriel

Je kan gewoon nog geen uitspraken doen over de dagen na de 19de, als je die pluimen ziet. Kan alle kanten uit zo te zien, van heel zacht tot heel koud.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Serge

Super ver weg, maar vanaf laatste week januari ziet de opbouw van koud er toch mooier uit, de straalstroom, opbouw van hogedruk en 850 temps beginnen mooi samen te vallen,...

Jan schrijven we af als stormachtig. Herfstweer ,.....
Waar is mijn cape

Floris!

Citaat van: Lothiriel op zo 11 jan 2015 - 15:21
Je kan gewoon nog geen uitspraken doen over de dagen na de 19de, als je die pluimen ziet. Kan alle kanten uit zo te zien, van heel zacht tot heel koud.
Ik wil heel graag optimistisch zijn, maar 'heel koud' lijkt me een beetje overdreven op basis van de pluim ;). Er zijn enkele leden die voor wat koudere oplossingen gaan, maar veel meer dan -5 gaan ze niet. Een of twee lijntjes gaan heel even onder de -5. Kortom: een kleine kans op enigszins nachtvorst, maar dat noem ik niet 'heel koud'. Tenzij je het vergelijkt met het weer van gisteren, dan is het extreme kou :P

Armand

NAO lijkt positief te blijfen. AO is twijfelgeval. Dus voorlopig is de kans op blokkade niet zo groot. Dus is de kans op winterweer ook niet zo groot tot de laatste week van januari zoals het er nu bij ligt. Wel, het wordt toch wat kouder zo richting 17 januari, maar geen winterweer. Eerder kwakkelweer of licht winters!

Weerfreak 1337

Op wat winterse buien en wat lichte nachtvorst na, blijft het voorlopig gewoon herfst. ;) Er zijn wel wat signalen dat de straalstroom  begint te slingeren, maar ook genoeg kaarten laten de westdrift weer in volle glorie herstellen.
Een tijd van onzekerheid is weer aangebroken; mogen we nu toch wel zeggen. :)

Laten we hopen dat dit niet het enige winterse plaatje wordt van de winter 2014/2015. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

GFS 12 blijft met kleine sneeuwkansjes komen voor de 14e voor Noord-Nederland. (Ook Zaandijk dus, Jerry)

Meer serieuze sneeuwkansen zijn er voor Oost-België. Rond de vijf cm.

Stormkansen voor de dag erna nog zeker aanwezig. Jan, heb jij nog kaarten van wetter3 die 3 uur ertussen hebben? Deze zouden het verloop van de storm nog beter kunnen laten zien.

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op zo 11 jan 2015 - 19:15


Stormkansen voor de dag erna nog zeker aanwezig. Jan, heb jij nog kaarten van wetter3 die 3 uur ertussen hebben? Deze zouden het verloop van de storm nog beter kunnen laten zien.

EC komt nu binnen, ook de 14de een minimaal sneeuwkansje.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Harry de Hond

Citaat van: Extremissimorum op zo 11 jan 2015 - 19:15
GFS 12 blijft met kleine sneeuwkansjes komen voor de 14e voor Noord-Nederland. (Ook Zaandijk dus, Jerry)

Zaandijk, Mn geboorte dorp.  :P
Aankomend weekend ga ik ff wandelen in Winterberg, daar lijkt wat verse sneeuw te gaan vallen. Heb ik toch nog wat sneeuw dit jaar. Hier in het Zaanse zal t niet veel worden, zoals meestal het geval is. We wonen hier niet goed. Het is niet anders.
Juist.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel laat weer sneeuw zien voor volgende week maandag, vanmorgen was het even van de kaarten af. Echter lijkt het wel of we van de kleine dingen moeten gaan genieten deze "winter". De winter is en blijft erg ver weg!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


EC oper 00z gaf niet veel van die potentie weer, en GFS opers zijn ook vandaag verre van goed uit winters oogpunt, al toont GFS 12z ens voor de continentale gebieden in ons land gewoon licht winters weer (sneeuwkans, vorst in de nacht en Tmax 2-3 C) vanaf eind van de week tot het eind van de 16-daagse.

Maar vooral EC oper 12z toont weer de mogelijkheden die er zijn tegen en vanaf volgend weekend, sowieso het licht winterse weerbeeld zoals boven geschetst, maar ook de potentie tot meer, met opkomende hogedruk ten noordoosten, de zuidelijke koers van lagedruk, de tot rust komende atmosfeer nabij New Foundland. drukstijgingen oost Amerika en tot slot, mede door al het voorgaande, het verplaatsen van koudepoel zélf.

Mogelijkheden liggen er, nu het benutten nog....maar EC 12z is de kansrijkste van de laatste dagen vind ik.

Mvg, Ronald de wildt

Jan van Ooijen

Benieuwd waar de meteogrammen mee komen, deze zijn alleen te zien voor donateurs op aanvraag in het volgende topic: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5459.0.html
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oxize

Zou je twente eens willen regelen voor me :)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Joep

Zou het dan toch vanaf volgend weekend......


Caps

Volgens mijn gevoel komt er geen winter meer, misschien op kleine vorst na, of misschien nog een verdwaald sneeuwnachtje, maar een echte winter is niet in nederland te bekennen dit jaar

Powered by EzPortal