Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276206 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Armand

GFS blijft toch met leuke situaties komen op LT. Helaas wil dit niet echt doorschuiven en blijven de mooiste kaarten vaak helemaal achterin de run. Ik heb toch hoop dat we in februari nog wat winterweer krijgen, al durf ik dit niet hardop te zeggen natuurlijk...  ;)

jornonweer

gfs op dit moment stormkaarten om u tegen te zeggen 3 zware stormen in 4 dagen, potentie op storm is er toch alweer..
Danger is real, fear is a choice.

joboy52

Lange termijn van GFS ziet er inderdaad weer goed uit, is alleen nog te ver weg  :(

jornonweer

Citaat van: joboy52 op do 08 jan 2015 - 18:15
Lange termijn van GFS ziet er inderdaad weer goed uit, is alleen nog te ver weg  :(
zowel voor stormliefhebbers als winter liefhebbers :) alleen te ver weg dus laten we dromen haha
Danger is real, fear is a choice.

Marsel


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Doe maar winter,al dat water schuift een stuk makkelijker als het bevroren is.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Citaat van: ron12 op do 08 jan 2015 - 19:17
Plaatje zegt genoeg  :-X

Pijnlijk om te zien dat tot ver in Spanje er matige vorst is en op breedtegraad van Nederland maarliefst matige vorst aan de zee!

winter

De ECMWF lijkt de GFS te gaan volgen. Zoals op de onderstaande kaart te zien is, lijkt er een pittige laagdrukgebied onder Nederland/de Benelux heen te trekken. Tevens kunnen we zien dat Azorenhoog contact probeert te maken met het Groenland hoog. Het is nog moeilijk om te zeggen of er een blokkade komt. Maar het begin is er. Daarnaast komen er meerdere modellen met winterse aspiraties zoals het GEM al is dit in een zéér gering maat. Iets anders wat ik als zéér positief beschouw is dat zowel de 'oude' GFS als de Parallelrun van de GFS met winterse kaarten komen vanaf 16 januari! Straks zal ik de pluimen posten. Verwacht een mooie GFS pluim als ik afzonderlijk naar de leden kijk :) .


Deadmau5

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 17:31


geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.
klopt

Jan van Ooijen

Woensdag sneeuw zegt de operationele run van het Europees weermodel. Zal wel een eendagsvlieg zijn



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 20:23
Woensdag sneeuw zegt de operationele run van het Europees weermodel. Zal wel een eendagsvlieg zijn

Het optimisme Jan...
Zou dit zelfs niet natte sneeuw kunnen zijn?

Extremissimorum

Meer leden van ec ondersteunen sneeuwkansjes op de 14e. Oper is wel extreem de meest optimische! Kansen nemen toe. Hopelijk geen dode mus...

Weerplaza komt met kans op winterse buien in oosten 's lands zondag.

jornonweer

Citaat van: Extremissimorum op do 08 jan 2015 - 22:24
Meer leden van ec ondersteunen sneeuwkansjes op de 14e. Oper is wel extreem de meest optimische! Kansen nemen toe. Hopelijk geen dode mus...

Weerplaza komt met kans op winterse buien in oosten 's lands zondag.
zou je niet te blij maken.. gfs nog steeds 3-4 stormdepressies volgende week waarvan de zwaarste donderdag, windstoten tot 130km/h aan de kust en 115 in het hele binnenland, kerndruk bedraagt op dat moment 953hPa enorm laag niet?
Danger is real, fear is a choice.

JerryL

Citaat van: dick_laurent op do 08 jan 2015 - 13:54
Dit ja. Hoe onzinnig om nu al te zeggen dat de winter afgeschreven is. Kijk eens naar februari 2012: http://weerstatistieken.nl/de-bilt/2012/februari ...vorstperiode van jewelste!

Ik hou alleen niet van kou, want dat doet pijn aan mijn tere huidje ;D dus van mij hoeft dit niet uit te komen verder... maar het kán dus he!
Één slechte winter en mensen doen gelijk alsof het al dertig jaar achter elkaar nooit koud is geweest  ::)

Ik moet toch zelf weten of ik de winter al wil afschrijven? Als jij denkt dat het nog wat wordt duim ik met je mee. Net als met Marsel. Echter als je het mij vraagt wordt het niets meer. Lijkt te veel op vorig jaar én het interesseert mij geen moer meer. De Kerst is al voorbij, dan is wintersweer leuk, maar hoeft het niet meer. Zit toch bijna de gehele dag op kantoor, helaas.

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op do 08 jan 2015 - 20:23
Woensdag sneeuw zegt de operationele run van het Europees weermodel. Zal wel een eendagsvlieg zijn

Nou dan zeker een eendagsvlieg. Volgens deze kaart krijgt oa Zaanstad namelijk sneeuw. Nou dat gaat echt niet meer gebeuren hoor.

JerryL

Hoewel de pluim weer wat beter is:


Hector Pascal

Weerkaarten zijn weer redelijk dramatisch te noemen. We zijn weer terug bij af. Alleen GFS PARA is enigszins goed te noemen.
Nul bestaat niet.

winter

GFS pluim ook redelijk.
De control ± 4 leden gaan voor temperaturen van rond het vriespunt overdag en snachts lichte vorst. De rest overdag ± 7 graden en snachts
± 4 graden. Dus wel een 2 deling.

Iets anders wat gebeurd is een aantal dagen terug nagenoeg 95% van Turkije onder een laag sneeuw van tussen de 20 en 100 cm! Tot met de kusten aan het Middellandse Zeegebied.

Jan van Ooijen

Eerste meteogram staat in het donateursgedeelte als proef!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal