Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276150 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Extremissimorum op di 06 jan 2015 - 15:22
HARMONIE komt met sneeuwkansjes voor het midden en oosten van Overijssel voor vanavond tussen 8 en 9 uur.
Hoe serieus moeten we dit nemen?

Nou!? Het is best wel frisjes op dit moment, maar een paar graden boven nul, dus zou zomaar kunnen ;-)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

juno


hmm Dat is net wat je gelooft natuurlijk, ik persoonlijk geloof daar niet in. ik heb ook onderzoeken gelezen dat het juist kouder gaat worden, dus ja...

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 17:31


geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.

henkensjoeke

wel onzin ,ben71 jaar in mijn leven hebben we ook supper zachte winters, duurde soms jaren voor we weer eens op de schaats konden, vooral in de zeventiger jaren was het nog erger dan nu, we hebben nu 5 knappe winters gehad behalve verleden jaar ,dat was bagger,we hebben 22jaar op een Elfstedentocht gewacht,en in 1985 was er weer een , en1986weer een en 1997 nog eens een, ze zijden na 1963 we krijgen nooi weer een Elfstedentocht en  dus het zecht niks

Marco uit Hangar 5

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 17:31


geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.

Wel onzin.. het zo stellig neerpennen heeft helemaal geen zin, twee jaar geleden zaten we in een record koude periode op dit moment, met bergen sneeuw..

Het warmer wordende klimaat zou zelfs er voor kunnen zorgen dat de winters bij ons in Noordwest Europa, juist weer kouder worden. Dit kan gebeuren als de warme golfstroom er mee kapt omdat de pomp bij Groenland stopt met pompen doordat er teveel zoet smeltwater in de oceaan voor de oostkust van Groenland terecht komt, van de smeltende ijskap aldaar. Het is een heel delicaat evenwicht tussen ijs en vloeibaar zout water dat een zinkende beweging maakt, de golfstroom duikt daar de diepte in. De Warme golfstroom wordt al jaren gemeten, en het is al lang en breed angetoond dat deze aan het afnemen is. Wat precies de gevolgen zullen zijn, daar zijn de meningen over verdeeld, maar een van de mogelijkheden is dus dat het hier juist bij ons behoorlijk kouder kan worden.

Maar goed, ik draaf door, zoek maar es op Oceans Conveyer Belt, heel interessant en dat zijn continent overspannende megaprocessen die zeker hun invloed hebben op het klimaat.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

jornonweer

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op di 06 jan 2015 - 18:02
Wel onzin.. het zo stellig neerpennen heeft helemaal geen zin, twee jaar geleden zaten we in een record koude periode op dit moment, met bergen sneeuw..

Het warmer wordende klimaat zou zelfs er voor kunnen zorgen dat de winters bij ons in Noordwest Europa, juist weer kouder worden. Dit kan gebeuren als de warme golfstroom er mee kapt omdat de pomp bij Groenland stopt met pompen doordat er teveel zoet smeltwater in de oceaan voor de oostkust van Groenland terecht komt, van de smeltende ijskap aldaar. Het is een heel delicaat evenwicht tussen ijs en vloeibaar zout water dat een zinkende beweging maakt, de golfstroom duikt daar de diepte in. De Warme golfstroom wordt al jaren gemeten, en het is al lang en breed angetoond dat deze aan het afnemen is. Wat precies de gevolgen zullen zijn, daar zijn de meningen over verdeeld, maar een van de mogelijkheden is dus dat het hier juist bij ons behoorlijk kouder kan worden.

Maar goed, ik draaf door, zoek maar es op Oceans Conveyer Belt, heel interessant en dat zijn continent overspannende megaprocessen die zeker hun invloed hebben op het klimaat.
het kan alle kanten uit wegens de verandering in stroming van de zeeen, maar ik spreek dan ook niet over de komende 50 jaar he. ik spreek over veel verder in de toekomst, hier kan het inderdaad heet of koud worden, meest waarchijnlijke is warmer, 1 ding staat vast, de extremen worden overal op de wereld extremer.
Danger is real, fear is a choice.

Der RoX

We zullen zien of extreme zomers zoals 1947 en winters zoals 1963 vaker of minder gaan voorkomen. Tot die tijd kijk ik niet al te ver vooruit ;)
WiNtEr!!11!1!@

Lothiriel

Pluim (voor Brussel is dit) gaat wel een 'beetje' de goede kant uit. Ben benieuwd naar wat de vanavond krijgen voorgeschoteld.

Mijn interesse gaat momenteel meer uit naar die stormkansen, een échte storm zie ik nog wel eens zitten eigenlijk. Om de afgelopen 3 dagen niet te vergeten, die waren toch hier heel mooi, zonnig en gezellig koud. Geen extreme kou of sneeuw dit jaar? Meer van dat dan alsjeblieft! :)

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Der RoX

Ook hier zie je de snelle stijging en daling tegen het weekend aan.
WiNtEr!!11!1!@

henkensjoeke

hoe meer poolijs smelt,hoe kouder de winters in Europa, dan gaat de ijskast open ,veel hoge druk gebieden boven het noordelijke gebieden, en du oost tot noordoostelijke stromingen

JerryL

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 17:31


geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.

Even je laatste zin dik gemaakt. Want daar zit wellicht je denk fout. Voor de winterliefhebber pakt het smeltende poolijs hoe tegenstrijdig ook gunstig uit. De kans dat de golfstroom stil valt is reëel. Dan krijgen we mogelijk een nieuwe ijstijd. En die zou dan zomaar eens een paar honderd jaar kunnen duren.

Wat denk je, is dat genoeg om de polen te herstellen en het gehele systeem te resetten? Want dat is namelijk wat moedernatuur eens in de zoveel tijd doet. Ze drukt op reset en we beginnen opnieuw. Wil je volgend jaar zeker zijn van een winter dan kan je ofwel de Groenlandse poolkap naar de oceaan slepen of je laat een flink olieplatform in zee zakken zoals 5 jaar geleden gebeurde.


jornonweer

Citaat van: JerryL op di 06 jan 2015 - 19:32
Even je laatste zin dik gemaakt. Want daar zit wellicht je denk fout. Voor de winterliefhebber pakt het smeltende poolijs hoe tegenstrijdig ook gunstig uit. De kans dat de golfstroom stil valt is reëel. Dan krijgen we mogelijk een nieuwe ijstijd. En die zou dan zomaar eens een paar honderd jaar kunnen duren.

Wat denk je, is dat genoeg om de polen te herstellen en het gehele systeem te resetten? Want dat is namelijk wat moedernatuur eens in de zoveel tijd doet. Ze drukt op reset en we beginnen opnieuw. Wil je volgend jaar zeker zijn van een winter dan kan je ofwel de Groenlandse poolkap naar de oceaan slepen of je laat een flink olieplatform in zee zakken zoals 5 jaar geleden gebeurde.
fout, eerst warmt het op en veranderen de klimaten van de wereld om nadien de ijstijd in te gaan, maar ach tegen dan zijn we er allemaal niet meer hopelijk! trouwens weer een leuke discussie hier hou ik van  :D
Danger is real, fear is a choice.

Tam

ik weet niet hoor maar hoort die discussie niet thuis in 1 van de klimaatdiscussie topics?

Der RoX

Op Twitter gaat het weer los over MJO fases enzo. Ik moet zeggen dat ik elke keer wat nieuws lees en leer :')
WiNtEr!!11!1!@

jornonweer

Citaat van: Tam op di 06 jan 2015 - 20:13
ik weet niet hoor maar hoort die discussie niet thuis in 1 van de klimaatdiscussie topics?
neen want het gaat wel degelijk ook over de winter
Danger is real, fear is a choice.

jens

Citaat van: jornonweer op di 06 jan 2015 - 17:31


geen onzin maar werkelijkheid, duidelijk dat de kansen op straffe winters verkleinen als het zo doorgaat.. moet de mens aan dit tempo doordoen, dan duurt het zelfs niet zo heel lang meer! kans op winter verkleint, zomers zijn heet en er valt aanzienlijk minder neerslag maar als het tot onweersbuien komt zullen deze heviger zijn dan nu het geval is, smelten van poolijs kan voor serieuze veranderingen in het klimaat veroorzaken.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat de opwarming van de aarde ons een beetje wordt wijsgemaakt. Bijna elke wetenschapper zegt dat de aarde opwarmt, maar waarom? Omdat deze wetenschapperss subsidies nodig hebben en deze alleen krijgen als ze met een interessant verhaal komen over de opwarming van de aarde. Veel wetenschappers worden dus betaald om iets te beweren wat eigenlijk niet helemaal correct is. Enkele jaren geleden las ik een artikel waarin stond dat antartica steeds verder afkoeld, op exact diezelfde dag was er op tv een documentaire die sprak over de opwarming op antartica, die afgezien van enkele plekken totaal niet klopt. Net omwille van de kleine opwarming aan de randen van antartica, viel er meer sneeuw in het binnenland waardoor het daar dus kouder werd. Ik wil maar zeggen dat de natuur veel kan om zichzelf in evenwicht te houden en ik denk ook dat de opwarming die eigenlijk veel minder is dan wordt voorgesteld eerder een klimatologisch proces is waarbij de mens maar een beperkte invloed op heeft. Het feit dat er recent zoveel warmte records worden gebroken heeft volgens mij meer te maken met het naar beneden afronden van  de temperaturen die vroeger behaald werden door het kmi, dan de echte "opwarming" zelf. Stel dat de opwarming toch zou doorzetten en dat de Noordpool zal smelten zal de natuur dit compenseren doordat de golfstroom wegvalt, hierdoor zal europa en vooral dan scandinavie afkoelen, hierdoor zal zich ten noorden van scandinavie makkelijker ijs opbouwen en zal er dus waarschijnlijk weer een ijskap opbouwen boven de Noordpool. Ik weet eigenlijk niet of het hier thuishoort, maar ik wou toch even reageren op je bericht :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: der rox op di 06 jan 2015 - 20:33
Op Twitter gaat het weer los over MJO fases enzo. Ik moet zeggen dat ik elke keer wat nieuws lees en leer :')

Ligt eraan wie het allemaal schrijft he, enigste waar ik iets van aanneem is Johann en meer niet
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

owios

Wat een geweldige pluim ut word nix voorlopig

Extremissimorum

Ik lees nu net iets over een nieuwe versie van GFS die vanaf morgen operationeel wordt. Het zou ook hoogtes meeberekenen in de modellen (bijvoorbeeld voor de Alpen, handig).

Daarnaast zouden er nog andere updates zijn, maar wat die inhouden weet ik niet precies.
Weet iemand er meer over?

EC12 (EPS) laat stormkansen ongeveer gelijk, maar iets minder heftig.

Floris!

Citaat van: jens op di 06 jan 2015 - 21:04
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat de opwarming van de aarde ons een beetje wordt wijsgemaakt. Bijna elke wetenschapper zegt dat de aarde opwarmt, maar waarom? Omdat deze wetenschapperss subsidies nodig hebben en deze alleen krijgen als ze met een interessant verhaal komen over de opwarming van de aarde. Veel wetenschappers worden dus betaald om iets te beweren wat eigenlijk niet helemaal correct is. Enkele jaren geleden las ik een artikel waarin stond dat antartica steeds verder afkoeld, op exact diezelfde dag was er op tv een documentaire die sprak over de opwarming op antartica, die afgezien van enkele plekken totaal niet klopt. Net omwille van de kleine opwarming aan de randen van antartica, viel er meer sneeuw in het binnenland waardoor het daar dus kouder werd. Ik wil maar zeggen dat de natuur veel kan om zichzelf in evenwicht te houden en ik denk ook dat de opwarming die eigenlijk veel minder is dan wordt voorgesteld eerder een klimatologisch proces is waarbij de mens maar een beperkte invloed op heeft. Het feit dat er recent zoveel warmte records worden gebroken heeft volgens mij meer te maken met het naar beneden afronden van  de temperaturen die vroeger behaald werden door het kmi, dan de echte "opwarming" zelf. Stel dat de opwarming toch zou doorzetten en dat de Noordpool zal smelten zal de natuur dit compenseren doordat de golfstroom wegvalt, hierdoor zal europa en vooral dan scandinavie afkoelen, hierdoor zal zich ten noorden van scandinavie makkelijker ijs opbouwen en zal er dus waarschijnlijk weer een ijskap opbouwen boven de Noordpool. Ik weet eigenlijk niet of het hier thuishoort, maar ik wou toch even reageren op je bericht :)
Uhm, omdat een wetenschapper de wetenschap bedrijft en daarvoor data verzamelt, deze analyseert en op basis daarvan conclusies trekt. Jouw mening is gebaseerd op wat jij vindt en is daarmee op vrijwel niks gestoeld. De aarde warmt op, de bewijzen hiervoor zijn overweldigend. Als je dit in twijfel trekt, trek je de hele wetenschap omtrent klimaat in twijfel en dat slaat (no offense) nergens op.

jornonweer

Citaat van: jens op di 06 jan 2015 - 21:04
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat de opwarming van de aarde ons een beetje wordt wijsgemaakt. Bijna elke wetenschapper zegt dat de aarde opwarmt, maar waarom? Omdat deze wetenschapperss subsidies nodig hebben.
neen het is wel degelijk waar jammer genoeg en het gaat aan een snel tempo.. maar we gaan terug ontopic want het begint af te dwalen haha! ;D
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal