Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276217 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Danny op vr 02 jan 2015 - 19:44
Als ik de nieuwste run van GFS bekijk met de windkaart daarbij van 09-01 wordt er inderdaad een stevige wind verwacht. De 12z run van GFS voorziet ongeveer op de top een gemiddelde windsnelheid van 70-75 km/u. Dat wordt dus dan net wel of net geen storm aan de kust. Zeker dus een punt om in de gaten te houden.
Onderstaand een stukje uit de GFS high res 0.5. Deze 12z run loopt nog maar ik ben benieuwd waar die run mee op de proppen komt. De 06z run van dit high res 0.5 model was in ieder geval qua wind erg spectaculair te noemen.

Mooi stukje, Danny! 140 km/u zou extreem zijn! We gaan het zien de komende dagen hoe het gaat ontwikkelen.

Citaat van: Hansle op vr 02 jan 2015 - 19:53
Waar zie jij positieve AO vanaf half januari? Denk dat dit een duidelijk signaal is naar een negatieve AO.

Ik zie eerst een zekere stijging, daarna lichte daling, met mogelijk een negatieve ao-index, maar meer waarschijnlijk positief. Indien negatief, is het nou ook weer niet -3/-4/-5. Maar ik zou niet te veel waarde hechten hieraan. Het is mijns inziens niet heel erg representatief.

Eendagseend

Citaat van: Zynex op vr 02 jan 2015 - 15:33
Winter is hier net zo slecht als vorig jaar. Ben bang dat het ook zo gaat blijven ook!

Nou dat net nog niet. Het is in ieder geval wel kouder geweest, en al mmeer vorst en bovendien sneeuw gehad. Dat kunnen we van vorige winter niet zeggen. Maar ik baal alsnog van de vooruitzichten.

Gister overigens, lag er ijs op een breed water door de vorst van gisternacht. En morgen is het precies een jaar geleden van die unieke onweerssituatie met hagelbuien en zware windstoten. Wie weet het allemaal nog? Alsof het nog maar pas geleden is. Gek genoeg was deze situatie samen met 28 juli het zwaarste onweer wat ik heb meegemaakt in heel 2014. Alle andere zels zomerse onweerssituaties waren minder dan deze 2 data's. Hoop op nog eens zo'n winterse onweerssituatie als de winter toch niet koud wordt.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Straatje96

Is er nog iets bekend over de eventuele sneeuwval van morgen in het zuidoosten?

JerryL

Citaat van: Eendagseend op vr 02 jan 2015 - 22:23
Nou dat net nog niet. Het is in ieder geval wel kouder geweest, en al mmeer vorst en bovendien sneeuw gehad. Dat kunnen we van vorige winter niet zeggen. Maar ik baal alsnog van de vooruitzichten.

Gister overigens, lag er ijs op een breed water door de vorst van gisternacht. En morgen is het precies een jaar geleden van die unieke onweerssituatie met hagelbuien en zware windstoten. Wie weet het allemaal nog? Alsof het nog maar pas geleden is. Gek genoeg was deze situatie samen met 28 juli het zwaarste onweer wat ik heb meegemaakt in heel 2014. Alle andere zels zomerse onweerssituaties waren minder dan deze 2 data's. Hoop op nog eens zo'n winterse onweerssituatie als de winter toch niet koud wordt.
huh, vorst? Sneeuw? In Velp en het verdere oosten van het land wel ja. Voor het westen is deze winter tot op heden evenzo slecht als vorig jaar. Maar goed we blijven duimen.

JerryL

De rust op het forum spreekt boekdelen. Je kunt aan de hand van de drukte hier een redelijke winterverwachting maken. Hoe meer kansen de winter heeft gehad, des te meer topics worden er in een winter geopend.

winter

Neerslagzone over Nederland is veel te licht. Temperaturen aan de grond rond de 3 graden onder de Grote Rivieren. Maar de temperatuur daalt niet, aangezien er geen neerslagafkoeling kan plaatsvinden. Alles valt dus in regen in geheel Benelux.

jens

Citaat van: winter op za 03 jan 2015 - 10:49
Neerslagzone over Nederland is veel te licht. Temperaturen aan de grond rond de 3 graden onder de Grote Rivieren. Maar de temperatuur daalt niet, aangezien er geen neerslagafkoeling kan plaatsvinden. Alles valt dus in regen in geheel Benelux.
hier valt er natte sneeuw met regen, de meeste sneeuw hangt over brussel, de neerslagintensiteit is daar veel hoger, ik zit net op de grens tussen de lichte en zware intensiteit ::)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Lothiriel

Hier in Leuven valt er smeltende sneeuw.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Zuid-Limburg heeft misschien wat geluk rond het middaguur als wat intensievere neerslag deze kant op komt. Temperatuur hier wel degelijk aan het dalen. Van 3.6 om 10:00 tot 2.8 om 10:50


Lothiriel

Intussen overgegaan in echte sneeuw. Ziet er eigenlijk mooier uit dan vorige keer (27-28ste), dikkere vlokken :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

jens

Citaat van: Lothiriel op za 03 jan 2015 - 11:09
Intussen overgegaan in echte sneeuw. Ziet er eigenlijk mooier uit dan vorige keer (27-28ste), dikkere vlokken :P
blijft het liggen op het gras?
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

glenn

Koude lucht lijkt de kempen niet te raken L natte sneeuw op zee

Lothiriel

Citaat van: jens op za 03 jan 2015 - 11:12
blijft het liggen op het gras?

In het gras en ook op de velux voor zover ik kan zien. Verder niet, maar goed, het is mooi op naar te kijken :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

jens

Citaat van: glenn op za 03 jan 2015 - 11:19
Koude lucht lijkt de kempen niet te raken L natte sneeuw op zee
komt volgens mij gewoon om dat de neerslagintensiteit in het zuiden hoger is, hirlam berekende in de namiddag een wat intensiever neerslaggebied boven noord belgie en zuid nederland
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Armand

Hier in Z-Limburg tussen de regen steeds meer natte sneeuw. Actueel 2.6 graden

Zynex

Er moeten zoveel factoren op de juiste plek vallen om hier een goede winter te krijgen... bijna onmogelijk
om gewoon een paar maanden dikke vorst te krijgen. Onwijs jammer, dit smerige weer is voor mij al reden genoeg
om zo snel mogelijk te emigreren.

hills89

Goede morgen hier in malmedy sneeuwt het nu behoorlijk door het blijft overal weer goed liggen. -2 in winter wonderland.

DSDLimburg

Hier is nu ook (natte) sneeuw te melden.
seizoen 2018/2019

Armand

Hier ook eindelijk dikke vlokken. Temperatuur naar 1,5

jens

boven midden engeland ligt ook nog een serieus neerslaggebied, bovendien is de wind momenteel nog zuidwest, deze zal gaan draaien naar zuidoost en later oost waarbij koudere lucht zal worden aangevoerd
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Powered by EzPortal