Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276216 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

jones

Er zijn zo van die winters dat het gewoon mee zit (2009-2010), winters waar het totaal niet lukt (2013-2014) en winters waar er wel wat pogingen zijn maar tevergeefs, zoals dit jaar. Hopelijk brengt 2015 nog wat interessant op vlak van koude en sneeuw. Maar ook later in het jaar hoop ik op enkele spectaculaire onweerssituaties, hittegolven, etc. Bij deze dan ook mijn laatste post dit jaar op het forum, fijne oudejaarsavond en een extreem weerjaar 2015 gewenst!

Deadmau5

Citaat van: winter op wo 31 dec 2014 - 10:06
Pluim ECMWF toch een stuk kouder dan gister, op midden lange termijn zelfs wat kansen op winterweer! (het weekend/ma/di)

los de bocht op mijn verjaardag

klein cluster voor koud weer midden volgende week

winter

Volgende week weldegelijk kans op sneeuwbuien aan het begin van de week. Dus niet zo negatief mensen.
Hier ligt al dagen een dik pak sneeuw en is het elke dag winterkoud. Pas vanaf gisteren is veel sneeuwijs zal ik het maar noemen gesmolten. Vandaag weer wat gesmolten maar nog steeds ligt er op veel plekken een dikke laag sneewijs.

jens

ongeloofelijk, ec komt opeens met een scandihoog en er lijkt zich een blokkade te vormen
edit: helaas, het vervolg is veel minder, het hoog wordt naar het zuidoosten weggeduwt :(
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Extremissimorum

Goedenavond! Iedereen de beste wensen voor 2015! Dat het een leuk, verrassend weerjaar zij!

3 januari al? Ik heb het eerder al aangestipt: er zijn volgens ec kansen op sneeuw. EN DEZE ZIJN FLINK TOEGENOMEN. De temperaturen dalen gedurende de dag, sneeuw wordt steeds waarschijnlijker, net als storm. Leuke verrassing? Sneeuwstorm? Ff in de gaten houden! Herhaling situatie afgelopen zaterdag goed mogelijk.

Maar dat is volgend jaar pas! Gelukkig Nieuwjaar!

Straatje96

Iedereen een gelukkig nieuwjaar! Ben net thuis van het uitgaan. Fietsen met vrienden naar huis en we gingen serieus omste beurt op onze bek. De een na de ander. Het zag er hilarisch uit en toen de voorbijganger wilde remmen kwam die er ook lekker bij liggen. Het was echt spekglad op een heel klein stukje weg. HAPPY NEW YEAR  :)

Amijeee

Iedereen een heel liefdevol en gezond 2015 toegewenst!  :)

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

De koers en timing van de storing van zaterdag is een onzekere factor. In de meest recente run gaat de storing over het midden van het land. De meeste kans op (natte) sneeuw is dus weggelegd voor het midden, oosten en het noordelijk deel van het land



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Der RoX

Hmm, op dat gifje zie ik dat Zuid Holland zaterdag weer de grens dichtgegooid heeft. Tussen 2 en 4 cm sneeuw zondag zou dan wel leuk zijn. Ben benieuwd :)
WiNtEr!!11!1!@

Vincent

Citaat van: Jan van Ooijen op do 01 jan 2015 - 10:24
De koers en timing van de storing van zaterdag is een onzekere factor. In de meest recente run gaat de storing over het midden van het land. De meeste kans op (natte) sneeuw is dus weggelegd voor het midden, oosten en het noordelijk deel van het land.

Zit ik rechts vlak naast Amsterdam eindelijk eens goed..  8)

Eendagseend

Toch nog steeds wat sneeuwresten hier. En ook zag ik gister in m'n woonplaats in de tuin nog een halve sneeuwpop staan. Toch nog laatste resten op nieuwjaarsdag :)
Van de week zag ik al dat er ook hier sneeuwijs lag op verschillende grote wateren.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Weatherman

Voor hier is het niet goed, maar ja wie weet.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op do 01 jan 2015 - 10:24
De koers en timing van de storing van zaterdag is een onzekere factor. In de meest recente run gaat de storing over het midden van het land. De meeste kans op (natte) sneeuw is dus weggelegd voor het midden, oosten en het noordelijk deel van het land

Koers randstoring (laagje) wordt cruciaal. EC berekent weer sneeuw! Daar gaan we weer.......... :P ::)

Joep

Uitvoer 00z runs heeft geen hoop gebracht dat de rug die zich vanaf zondag gaat vormen voor enige blijvende invloed op het stromingspatroon zal zorgen.
De rug zorgt wel voor een wat droger en kouder begin van de week, met opnieuw lichte vorst in de nacht en maxima enkele graden boven nul, maar daarna zorgt een sterke zonale stroming er voor dat we vanaf midden volgende week zeker tot en met volgend weekend, maar wellicht zelfs tot de maandhelft, een sterk wisselvallig, periodiek winderig en af en toe vrij zacht weertype zullen hebben.

r. de wildt

Weatherman

Citaat van: Joep op do 01 jan 2015 - 12:00
Uitvoer 00z runs heeft geen hoop gebracht dat de rug die zich vanaf zondag gaat vormen voor enige blijvende invloed op het stromingspatroon zal zorgen.
De rug zorgt wel voor een wat droger en kouder begin van de week, met opnieuw lichte vorst in de nacht en maxima enkele graden boven nul, maar daarna zorgt een sterke zonale stroming er voor dat we vanaf midden volgende week zeker tot en met volgend weekend, maar wellicht zelfs tot de maandhelft, een sterk wisselvallig, periodiek winderig en af en toe vrij zacht weertype zullen hebben.

r. de wildt
Bah  :(
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

pietjelol

Citaat van: Joep op do 01 jan 2015 - 12:00
Uitvoer 00z runs heeft geen hoop gebracht dat de rug die zich vanaf zondag gaat vormen voor enige blijvende invloed op het stromingspatroon zal zorgen.
De rug zorgt wel voor een wat droger en kouder begin van de week, met opnieuw lichte vorst in de nacht en maxima enkele graden boven nul, maar daarna zorgt een sterke zonale stroming er voor dat we vanaf midden volgende week zeker tot en met volgend weekend, maar wellicht zelfs tot de maandhelft, een sterk wisselvallig, periodiek winderig en af en toe vrij zacht weertype zullen hebben.

r. de wildt
Het leek er eerst ook niet op dat we aankomend weekend ook fris weer kregen met misschien (natte) sneeuw. Dus zeg nooit nooit.

winter

Hallo als eerste de beste wensen vanuit mij kant! Mag het een voorspoedig, gezondrijk en een sneeuwrijk 2015 worden!

Johann lees op verschillende weersites dat de kansen op een SSW sterk toenemen. Sommige zeggen dat het zelfs al zeker is en dat vanaf mid januari we langzamerhand de winter induiken met later strenge vorst. Wat zijn jou verwachtingen op dit moment?
Zelf merk ik wel dat de modellen veel moeite hebben met een consequente langetermijnvoorspelling op dit moment, ik zie het maar als een goed teken :P
NAVGEM laat het zelfs gewoon tijdelijk winters worden na het weekend met koud weer en een groot kou resevoir in Oos-Europa/Rusland.
Hopelijk wat uitleg over jou verwachtingen!

Deadmau5

Citaat van: jens op wo 31 dec 2014 - 19:34
ongeloofelijk, ec komt opeens met een scandihoog en er lijkt zich een blokkade te vormen
edit: helaas, het vervolg is veel minder, het hoog wordt naar het zuidoosten weggeduwt :(

Westelijke atlantische oceaan te zonaal voor winterkansen. Anders laagje onderdoor, en hadden we wel winter gehad. Maar nu gaan de depressies van west naar oost en niet van zuid naar noord.

Powered by EzPortal