Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276110 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: winter op zo 28 dec 2014 - 20:17
Woohw vandaag buiten geweest. Het ziet er prachtig uit met een dik pak sneeuw-ijs. Niet normaal HOE glad het is. Overal ligt ijs. Auto's hebben overal problemen om uit de parkeervakken te komen, doordat overal in de goten serieus een DIK LAAG IJS ligt.
Alleen in mijn straat vandaag al 3 mensen die uit hun parkeervak geduwd moesten worden.
Dit is niet meer leuk maar levensgevaarlijk.

Nederland rampgebied! Kom, kom. Overdrijven is ook een vak. ;)

Hier toch weer -tegen verwachting- twee (lichte) vorstdagen mogen tellen! Toch een soort van lichtpuntje...
Laten we eerlijk zijn en hopen dat 2015 een veel beter jaar zal zijn wat betreft winter dan 2014!
Mogelijk 1 januari al? IJsdag is nog steeds mogelijk.
Zie <<<<<<

Danny

Het gevecht tussen de koude en zachtere lucht is in alle hevigheid los gebarsten boven Nederland. Temperatuurverschil tussen De Wadden en Woensdrecht nu 13.9 graden. Dat is toch een groot verschil voor Nederlandse begrippen.

winter

Citaat van: Extremissimorum op zo 28 dec 2014 - 20:29
Nederland rampgebied! Kom, kom. Overdrijven is ook een vak. ;)

Hier toch weer -tegen verwachting- twee (lichte) vorstdagen mogen tellen! Toch een soort van lichtpuntje...
Laten we eerlijk zijn en hopen dat 2015 een veel beter jaar zal zijn wat betreft winter dan 2014!
Mogelijk 1 januari al? IJsdag is nog steeds mogelijk.
Zie <<<<<<

Haha dit is niet overdrijven wat ik doe. Het is hier gewoon serieus niet normaal! Vind een code oranje eigenlijk zelfs op z'n plaats het is gewoon levensgevaarlijk als je hier naar buiten gaat.

Citaat van: Weatherman op zo 28 dec 2014 - 20:16
Jammer, op naar de nieuwe winter prik.

Ps, temp gaat nu hard onderuit, toen straks -6,7 nu -8,4

Hoe is het bij jullie ook extreem glad waarschijnlijk of niet?

Weatherman

Citaat van: winter op zo 28 dec 2014 - 20:33Hoe is het bij jullie ook extreem glad waarschijnlijk of niet?
is ook gevaarlijk, veel gevaarlijker als normaal. De sneeuw was ook anders van kwaliteit. Veel natter waardoor het echt geen doen is. Ik heb mijn werk dag geruild naar dinsdag ipv morgen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Extremissimorum

Citaat van: winter op zo 28 dec 2014 - 20:33
Haha dit is niet overdrijven wat ik doe. Het is hier gewoon serieus niet normaal! Vind een code oranje eigenlijk zelfs op z'n plaats het is gewoon levensgevaarlijk als je hier naar buiten gaat.

Ha, misschien kan ik geen goed oordeel vormen omdat ik het hier niet meer gewend ben om zulke situaties mee te maken. Dan verleer je dat, hè?  :) :P

GFS (ook te vinden op wetter3.de (als reactie op:
Citaat van: Rayonhoofd op zo 28 dec 2014 - 11:40
Kan iemand mij een link geven waar ik de GFS drukkaarten (op grondniveau en op hoogte) en 2m temps. kan vinden ?
Hartelijk dank !
) gaat voor kraakhelder Oud en Nieuw! Noorden 's lands wel meer wind...

Lothiriel

Hier is het nu ook flink koud :P. De weg is ook een grote schaatsbaan. Je zou niet zeggen dat er warme lucht in aantocht zit. Ik hoop dat het weer toch niet volledig omslaat, zoals het voorlopig in de kaarten staat vanaf 2 januari (en al deels vanaf morgen).

KMI ziet alweer temperaturen van 8 (!) graden tegen volgend weekend, daar zit ik niet op te wachten!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Caps

Citaat van: winter op zo 28 dec 2014 - 20:33
Haha dit is niet overdrijven wat ik doe. Het is hier gewoon serieus niet normaal! Vind een code oranje eigenlijk zelfs op z'n plaats het is gewoon levensgevaarlijk als je hier naar buiten gaat.

Hoe is het bij jullie ook extreem glad waarschijnlijk of niet?

Nederland heeft een paar daagies wat vorst en sneeuw, en mensen gaan gelijk over levensgevaarlijk spreken, beetje overdreven, je lijkt de NS wel.
Denk is aan Canada en noord Amerika

jones

Vandaag hier dan toch een ijsdag gehad (Tmax -0.8 ), en nu tegen -5 aan. NW-Nederland alweer richting +6 pff

NitroGenetics

Citaat van: Caps op zo 28 dec 2014 - 20:41
Nederland heeft een paar daagies wat vorst en sneeuw, en mensen gaan gelijk over levensgevaarlijk spreken, beetje overdreven, je lijkt de NS wel.
Denk is aan Canada en noord Amerika

als je kan schaatsen op de weg dan is het niet minder als in canada of noord Amerika...maar goed :)

jens

Citaat van: Lothiriel op zo 28 dec 2014 - 20:40
Hier is het nu ook flink koud :P. De weg is ook een grote schaatsbaan. Je zou niet zeggen dat er warme lucht in aantocht zit. Ik hoop dat het weer toch niet volledig omslaat, zoals het voorlopig in de kaarten staat vanaf 2 januari (en al deels vanaf morgen).

KMI ziet alweer temperaturen van 8 (!) graden tegen volgend weekend, daar zit ik niet op te wachten!
veel hangt volgens mij af van wat er morgen gebeurd, als het sneeuwdek zich weet stand te houden kunnen we zomaar ijsdagen krijgen met behulp van wat mist
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Citaat van: Caps op zo 28 dec 2014 - 20:41
Nederland heeft een paar daagies wat vorst en sneeuw, en mensen gaan gelijk over levensgevaarlijk spreken, beetje overdreven, je lijkt de NS wel.
Denk is aan Canada en noord Amerika
is niet overdreven, zeker niet als je alleen je fiets hebt en er niks gestrooid is.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Lothiriel

Citaat van: jens op zo 28 dec 2014 - 20:43
veel hangt volgens mij af van wat er morgen gebeurd, als het sneeuwdek zich weet stand te houden kunnen we zomaar ijsdagen krijgen met behulp van wat mist

Ja, zal erop of eronder zijn. Ze voorspellen wel al wat minder hoge temperaturen dan eerst (zie dat KMI nu 2-3 graden aangeeft voor morgen) en misschien is dat wel koud genoeg voor de neerslag onder vorm van sneeuw te laten vallen, en op z'n minst het sneeuwdek niet volledig te laten wegsmelten. Niet dat dat heel veel voorstelt hier overigens ;-)

Waar ik me meer 'zorgen' om maak is het feit dat er bijna geen koude mogelijkheden lijken te zitten in de voorspellingen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

pietjelol

Lol zal wat zijn als de koude lucht dan toch wint vanavond

winter

Citaat van: Caps op zo 28 dec 2014 - 20:41
Nederland heeft een paar daagies wat vorst en sneeuw, en mensen gaan gelijk over levensgevaarlijk spreken, beetje overdreven, je lijkt de NS wel.
Denk is aan Canada en noord Amerika

Nee dat bedoel ik niet. Kijk als er gewoon 20 cm sneeuw valt maar dan ook echt sneeuw en het daarna vriest is het niet erg. Als er eerst regen valt er valt daarna een bak sneeuw en er dooit een aantal centimeter en het vriest dan een nacht matig dan hem je overal een schaatsbaan. Overal zijn de wegen nat. In de US is er vak een bak sneeuw, géén CENTIMETERS dikke ijslaag dat is heel wat anders.

Extremissimorum

Citaat van: jones op zo 28 dec 2014 - 20:42
Vandaag hier dan toch een ijsdag gehad (Tmax -0.8 ), en nu tegen -5 aan. NW-Nederland alweer richting +6 pff

Invloed van sneeuw en warme lucht wordt goed duidelijk zo...

Reutel

Citaat van: Weatherman op zo 28 dec 2014 - 20:44
is niet overdreven, zeker niet als je alleen je fiets hebt en er niks gestrooid is.

Klopt het is hier levensgevaarlijk buiten. Ik kon inderdaad maar net uit een parkeervak komen. Overal blikschade van auto's die tegen elkaar aan schuiven en fietsers die vallen op spekgladde stukken fietspad. De half gesmolten sneeuwpulp is keihard vastgevroren. Absoluut niet overdreven.

Overigens is het steenkoud hier, de auto gaf net -7 aan. Buiten de stad hangt een lage nevel/mist. Vraag me af in welke wereld ik morgen wakker word. Sneeuw, dooi en regen of nog meer ijs?

DSDLimburg

Neerslag berekend tot 6 uur morgen ochtend, dus toch even in de gaten houden zou je weg nog op moeten vannacht. In het noorden verwacht ik vrij wel geen problemen maar in het midden en zuiden is het toch even oppassen, wat voor soort neerslag er gaat vallen komende avond/nacht.
seizoen 2018/2019

benjamin112

Hier ook een grote schaatsbaan...

Ijsbloem

 :D Ach ja Winter,
Winter des doods is het !
Goh wat een watjesmaatschappij tegenwoordig zeg.. ;D
Het wordt weer eens tijd voor een winter zoals 63' 79' of 87'
Dat zal jullie leren ! :P ;D

Overigens...het gepruttel in de marge wordt op dit moment vanuit het
noordwesten opgeruimd. Hier van -0.8 naar plus 1.C verder stijgend terwijl
ik dit bericht type.

Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Reutel

Citaat van: Ijsbloem op zo 28 dec 2014 - 21:06

Goh wat een watjesmaatschappij tegenwoordig zeg.. ;D
Het wordt weer eens tijd voor een winter zoals 63' 79' of 87'
Dat zal jullie leren ! :P ;D

;D Daar teken ik meteen voor!

Powered by EzPortal