Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276070 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

karst

het is hier in het Dordtse al behoorlijk aan het afkoelen

jornonweer

ach dat was de winter dan, 1 dag sneeuw en 1 ijsdag! topjaar gehad  8)
Danger is real, fear is a choice.

xzaz

Meer dan 11 graden (!) verschil in Nederland  >:(
De winter is nog niet eens begonnen!

karst

Citaat van: jornonweer op zo 28 dec 2014 - 18:24
ach dat was de winter dan, 1 dag sneeuw en 1 ijsdag! topjaar gehad  8)
je bedoeld de winter van 2014 ws, over een paar dagen 2015 dus nieuwe kansen ;D

Kres

Strenge vorst aan de grond in het zuiden. Nice !

Eric

http://www.onweer-online.nl/images/userimages/forum/user_4399/167287.jpg
Sorry voor deze link, maar geeft gewoon sneeuw aan voor zuid-limburg!!
Iemand hier meer info??  :-\ >:(

Danny

Op de meeste plaatsen in de wind om naar west tot noordwest op nadering van het occlusiefront later deze nacht. De temperaturen lopen op diverse plaatsen inmiddels ook al weer flink op:

Wijk aan Zee van 0.6 om 17.00uur naar 5.0 graden om 19.00 uur
Berkhout van -0.9 om 17.50 naar 1.1 om 19.00 uur
Twente van -2.7 om 17.50 naar -1.6 om 19.00 uur

Zomaar een aantal voorbeelden uit de noordelijke helft van het land waaruit blijkt dat de zachtere lucht echt onderweg is en ons land vannacht binnen komt vanuit het noorden. Als er zich vannacht problemen voordoen in de vorm van ijzel lijkt die kans voorlopig het grootst in Noord-Brabant met actueel -11.0 in Gilze Rijen op 10cm. en in Eindhoven -9.2 op 10cm. Daar is de wegdek temperatuur ook erg laag op dit moment en de vraag is of die temperatuur snel genoeg gaat oplopen voor de neerslag uit. Maar wie weet is de neerslag tegen die tijd al over gegaan in sneeuw en valt er nog een vers laagje bij bovenop de al aanwezig sneeuw.......

pietjelol

Citaat van: Danny op zo 28 dec 2014 - 19:14
Op de meeste plaatsen in de wind om naar west tot noordwest op nadering van het occlusiefront later deze nacht. De temperaturen lopen op diverse plaatsen inmiddels ook al weer flink op:

Wijk aan Zee van 0.6 om 17.00uur naar 5.0 graden om 19.00 uur
Berkhout van -0.9 om 17.50 naar 1.1 om 19.00 uur
Twente van -2.7 om 17.50 naar -1.6 om 19.00 uur

Zomaar een aantal voorbeelden uit de noordelijke helft van het land waaruit blijkt dat de zachtere lucht echt onderweg is en ons land vannacht binnen komt vanuit het noorden. Als er zich vannacht problemen voordoen in de vorm van ijzel lijkt die kans voorlopig het grootst in Noord-Brabant met actueel -11.0 in Gilze Rijen op 10cm. en in Eindhoven -9.2 op 10cm. Daar is de wegdek temperatuur ook erg laag op dit moment en de vraag is of die temperatuur snel genoeg gaat oplopen voor de neerslag uit. Maar wie weet is de neerslag tegen die tijd al over gegaan in sneeuw en valt er nog een vers laagje bij bovenop de al aanwezig sneeuw.......
Hij zakt hier alweer nu 0,5

Weatherman

Hoe groot is de kans dat het gewoon sneeuw is, aangezien de temperatuur hier flink laag is.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

Citaat van: Weatherman op zo 28 dec 2014 - 19:39
Hoe groot is de kans dat het gewoon sneeuw is, aangezien de temperatuur hier flink laag is.

Niet te voorspellen als je het mij vraagt. Dit hangt van zoveel factoren af dat het gewoon afwachten en beoordelen van moment tot moment wordt. GFS zit er qua temperatuur in ieder geval behoorlijk naast voor het midden en zuiden van Nederland. Er is veel meer afkoeling dan er in het model berekend werd op dit tijdstip. In het noorden loopt de temperatuur wel in de pas met de verwachting en ook de neerslagzone (buien) lijken aardig op koers te lopen met de verwachtingen.

Het hangt er sterk van af hoe snel de warmere lucht terrein zal gaan winnen de komende uren. Dit kan ineens heel snel gaan waardoor de temperatuur snel kan oplopen.

Weatherman

Citaat van: Danny op zo 28 dec 2014 - 19:47
Niet te voorspellen als je het mij vraagt. Dit hangt van zoveel factoren af dat het gewoon afwachten en beoordelen van moment tot moment wordt. GFS zit er qua temperatuur in ieder geval behoorlijk naast voor het midden en zuiden van Nederland. Er is veel meer afkoeling dan er in het model berekend werd op dit tijdstip. In het noorden loopt de temperatuur wel in de pas met de verwachting en ook de neerslagzone (buien) lijken aardig op koers te lopen met de verwachtingen.

Het hangt er sterk van af hoe snel de warmere lucht terrein zal gaan winnen de komende uren. Dit kan ineens heel snel gaan waardoor de temperatuur snel kan oplopen.
Thx, wel jammer dat de zachte lucht zo makkelijk wint.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

De nieuwste kaarten van het Harmonie model lijken positiever qua sneeuwval te zijn. Op de huidige vorstgrens (lopend van Amsterdam via Lelystad naar Hoogeveen) ziet dit model al een overgang naar sneeuw in de buien (niet in de kuststrook maar wel in het binnenland). Dit gaat een beetje tegen de verwachtingen van de overige modellen in die alleen in Limburg een sneeuwkansje voorzien.

Kort gezegd laten we het gewoon afwachten. Wie weet zit er toch nog een verrassing in de lucht  ;)

Lothiriel

Wel jammer dat de winter al zo snel weer weggejaagd is... Paar dagen terug ging het nog een hele week winteren (qua temperaturen dan) en nu zie ik warempel 5 graden en regen voor morgen en daarna nog stijgende temperaturen :P
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

jens

Citaat van: Lothiriel op zo 28 dec 2014 - 20:01
Wel jammer dat de winter al zo snel weer weggejaagd is... Paar dagen terug ging het nog een hele week winteren (qua temperaturen dan) en nu zie ik warempel 5 graden en regen voor morgen en daarna nog stijgende temperaturen :P
ik betwijfel ten zeerste of dat gaat gebeuren..., ik zie eerder temps rond de 2 graden, zeker daar wat zuidoostelijker in leuven ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Citaat van: jens op zo 28 dec 2014 - 20:07
ik betwijfel ten zeerste of dat gaat gebeuren..., ik zie eerder temps rond de 2 graden, zeker daar wat zuidoostelijker in leuven ;D
Ik zei het net ook, jammer dat de zachte lucht zo makkelijk wint, maar jij ziet het positiever ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Toch even de situatie goed in de gaten houden, vooral ten zuiden van de lijn Harderwijk. Vannacht matige en mogelijk zware sneeuwbuien mogelijk, overgaand in regen/ijzel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Jammer, op naar de nieuwe winter prik.

Ps, temp gaat nu hard onderuit, toen straks -6,7 nu -8,4
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter

Woohw vandaag buiten geweest. Het ziet er prachtig uit met een dik pak sneeuw-ijs. Niet normaal HOE glad het is. Overal ligt ijs. Auto's hebben overal problemen om uit de parkeervakken te komen, doordat overal in de goten serieus een DIK LAAG IJS ligt.
Alleen in mijn straat vandaag al 3 mensen die uit hun parkeervak geduwd moesten worden.
Dit is niet meer leuk maar levensgevaarlijk.

coelho

Gelukkig is het merendeel van de mensen morgen ook vrij. Anders was het vast en zeker een top 5 fileleed dag geworden.

Jan van Ooijen

KNMI: Kans op gladheid door (natte) sneeuw. Geldig: maandag 29 december 2014 vanaf ca 00 uur gedurende ca 6 uur

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal