Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 276196 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Straatje96

Ik reed net naar huis. Moest eerst mijn auto van de binnenkant krabben en de lokale wegen zijn een grote ijsbaan, best gevaarlijk! Alles  is vast gevroren. Voor de rest is het wel een schitterend plaatje. Strakblauwe lucht, sneeuw en -4 graden. Dat was lang geleden!

Rayonhoofd

Kan iemand mij een link geven waar ik de GFS drukkaarten (op grondniveau en op hoogte) en 2m temps. kan vinden ?
Hartelijk dank !
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

Kres

@Straatje..  Is idd een leuk winters plaatje maar hoe staat jou scherm ?  :P

Weatherman

Net effe lekker een fisse neus gehaald buiten, met mijn camera  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Citaat van: Rayonhoofd op zo 28 dec 2014 - 11:40
Kan iemand mij een link geven waar ik de GFS drukkaarten (op grondniveau en op hoogte) en 2m temps. kan vinden ?
Hartelijk dank !
http://www.meteociel.fr/
http://www.wetterzentrale.de/
seizoen 2018/2019

jeffrey83

Nou, doe mij maar een graad of 15 weer net als afgelopen winter.
Want dit is ook niks. dan maar weer gunstige stook kosten !

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

sneeuw040

morgen zeggen ze plotselint 5 graden in brabant zuid-oost, word het echt zo warm? :(

grizzrh

Het is nog lekker koud hier -3.3c op het moment.
Doenrade, Limburg

DSDLimburg

Citaat van: ron12 op zo 28 dec 2014 - 12:32
Sneeuw gebied is goed te zien 8)
Je ziet meteen dat de ardennen als een föhn  werken voor Limburg. ;D
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

xzaz

Nou de winter is weer erg veel weg moeten we de kaarten geloven. Hopen dat het rond het jaarwisseling droog blijft.
De winter is nog niet eens begonnen!

Marcellang

Citaat van: xzaz op zo 28 dec 2014 - 13:12
Nou de winter is weer erg veel weg moeten we de kaarten geloven. Hopen dat het rond het jaarwisseling droog blijft.
Idd, het was hier zeiknat nu keihard van de vorst  ::) eerst de grond maar even laten opdrogen.
Nah verwacht ik dat het bij jou niet om de natuur gaat maar om het afsteken van vuurwerk  :)
Ik ga mijn aantal aandachts uren voor het weer vanaf nu weer wat verminderen na het zien van de pluim en het horen van verschillende weermannen :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Citaat van: Vriezzer op zo 28 dec 2014 - 11:31
Het is een ramp buiten. Schoenen met veel profiel halen nu niets meer uit. Overal zit een laagje ijs op of onder.

...een ramp buiten... :-\ t is heerlijk winterweer buiten  :) geniet!!!  :D

Danny

GFS en WRF zijn een stukje bijgedraaid sinds gisteren. Weinig tot geen winterse neerslag meer verwacht in Nederland aankomende nacht omdat de temperaturen hoger uitvallen vandaag overdag en ook aankomende nacht. Misschien dat hier en daar in Limburg nog wel wat (natte) sneeuw kan vallen.

Vomera

Citaat van: DSDLimburg op zo 28 dec 2014 - 12:39
Je ziet meteen dat de ardennen als een föhn  werken voor Limburg. ;D

niet grappig :P daarom vallen we weer buiten de boot :(

JerryL

Citaat van: jeffrey83 op zo 28 dec 2014 - 12:25
Nou, doe mij maar een graad of 15 weer net als afgelopen winter.
Want dit is ook niks. dan maar weer gunstige stook kosten !

Hmzz moet je in Zaanstad gaan wonen..... was een drama gister. Volgens mij heeft het hier vannacht niet eens gevroren. Nuon gaat failliet in deze regio!

Danny

Citaat van: DSDLimburg op zo 28 dec 2014 - 10:34
pluim midden en zuidoost,

We kunnen voorlopig de conclusie trekken dat er geen serieus winter weer meer in de kaarten zit op termijn momenteel. Wel zijn er diverse momenten dat er een nieuwe winterse uitbraak geboren kan worden maar dan zullen de kaarten zoals ze er nu liggen nog wel behoorlijk moeten worden aangepast.

Als we naar de meeste modellen kijken is het duidelijk dat de depressie trein vanaf Canada weer opgestart gaat worden door het uitzakken van zeer koude lucht aldaar. De 850 hPa temperaturen zakken boven Canada de komende 180 uur van tussen de -12 en -20 (actueel) naar tussen de -20 en -32 (+180 uur volgens GFS). De depressies die over de oceaan voornamelijk over IJsland in de richting van Scandinavië trekken zorgen voor het verdwijnen van het Groenland hoog, de afzwaai van het Azoren hoog het Europese continent op i.p.v. in de richting van Scandinavië en het veranderen van de aanvoerrichting voor Nederland naar west / zuidwest.

Op termijn voorziet GFS dat deze koude lucht verder afzakt naar Noord Amerika. Voor ons kan dit als gevolg hebben dat ook de oceaan storingen een iets zuidelijkere koers krijgen en meer richting onze omgeving komen. Rond 8 jan. moet de bovenlucht boven Amerika en Canada weer iets opwarmen en gaat de scherpste kou er daar vanaf. Toch lijkt er rond 10 jan. wederom een uitbraak van koude lucht te zijn boven oost Canada. De termijn is te ver om echt zeker naar vooruit te kijken maar voorlopig lijkt de kou aan de andere kant van de oceaan de depressie trein weer op te gaan stoken en Europa voor een heel groot deel uit de winter te halen/houden.

ron12

Nijmegen kan een ijsdag ook vergeten, nu plus 0.1 graden, Dus 2014 sluit af met geen enkel ijsdag. De laatste drie dagen zal ook wel niets opleveren :-[
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal