Winter discussietopic 2014/2015 deel 5

Topic gezien door 274226 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 26 dec 2014 - 20:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snowfreak

jammer van dat regen voor midden belgie, ach er zullen wel andere mogelijkheden komen :) veel plesier zuid-midden nederland!

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherman op vr 26 dec 2014 - 21:09
Hoeveel uur gaat het nu ongeveer echt sneeuwen ? meer dan 10 uur ?

15 tot 18 uur op sommige plekken. Later wel afnemende activiteit als het laagje wegtrekt en hij het neerslaggebied langzaam meeneemt.

Waarom zo lang? Doordat het neerslaggebied eerst vanuit het zuidwesten richting het noordoosten trekt. Laagje schuift ondertussen onderdoor langs en de stroming draait dan naar het oosten tot noordoosten. Neerslaggebied komt tot stilstand en gaat de andere richting op. Op het kantelpunt kan zo'n gebied soms wel 3 tot 5 uur op één plek blijven hangen... en dan moet het nog wegtrekken.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

lander20

hier in het noorden van BE momenteel 2.5° met 100% luchtvochtigheid dauwpunt dus 2.5° en dalende :)

Extremissimorum

En hier ook weer: Hoorn als grensgebied van wel of niet iets van sneeuw...  (zit op de lijn in NH)

Maar: vinden jullie niet dat het gebied noordelijker trekt?

Weatherman

Citaat van: Joep op vr 26 dec 2014 - 21:22
Als je het gifje van Jan ziet zo'n 20 uur (als het allemaal sneeuw is)  :)
Oh wow, het dubbele dus, pffff zou zeker nie allemaal sneeuw zijn zeker in het begin niet. maar 20 uur is super.

Citaat van: Weerfreak op vr 26 dec 2014 - 21:24
15 tot 18 uur op sommige plekken. Later wel afnemende activiteit als het laagje wegtrekt en hij het neerslaggebied langzaam meeneemt.

Waarom zo lang? Doordat het neerslaggebied eerst vanuit het zuidwesten richting het noordoosten trekt. Laagje schuift ondertussen onderdoor langs en de stroming draait dan naar het oosten tot noordoosten. Neerslaggebied komt tot stilstand en gaat de andere richting op. Op het kantelpunt kan zo'n gebied soms wel 3 tot 5 uur op één plek blijven hangen... en dan moet het nog wegtrekken.  :)
Helemaal geweldig thx
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Michel Huisman

Regen in Zuid-Limburg moet gewoon weg blijven, dan is 't perfect  ;D


Jan van Ooijen

De nieuwe sneeuwhoogte kaart van het Europees weermodel blijft hetzelfde, prachtig gewoon!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep

Citaat van: Weerfreak op vr 26 dec 2014 - 21:24
15 tot 18 uur op sommige plekken. Later wel afnemende activiteit als het laagje wegtrekt en hij het neerslaggebied langzaam meeneemt.

Waarom zo lang? Doordat het neerslaggebied eerst vanuit het zuidwesten richting het noordoosten trekt. Laagje schuift ondertussen onderdoor langs en de stroming draait dan naar het oosten tot noordoosten. Neerslaggebied komt tot stilstand en gaat de andere richting op. Op het kantelpunt kan zo'n gebied soms wel 3 tot 5 uur op één plek blijven hangen... en dan moet het nog wegtrekken.  :)

Precies en dan zou het me niet verbazen als juist in het midden van NL (incl w en O) het meeste sneeuw valt. Maar we gaan het beleven elke cm is welkom  :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op vr 26 dec 2014 - 21:24
En hier ook weer: Hoorn als grensgebied van wel of niet iets van sneeuw...  (zit op de lijn in NH)

Maar: vinden jullie niet dat het gebied noordelijker trekt?

Het lijkt daar heel vaak op in dit soort situaties.. totdat het laagje straks doorgeschoven is, waardoor het neerslaggebied minder noordelijk gaat uitbreiden.

Maar zeg NOOIT nooit!!

Citaat van: Joep op vr 26 dec 2014 - 21:31
Precies en dan zou het me niet verbazen als juist in het midden van NL (incl w en O) het meeste sneeuw valt. Maar we gaan het beleven elke cm is welkom  :)

Inderdaad, in een strook van west naar oost, over het midden van het land lijkt het kantelpunt te worden volgens de laatste berekeningen. :)


---------------

@ Ramon Oost

Mooie update! En vooral duidelijk! Topwerk. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

anja



Joep

In Engeland sneeuwt het al een tijdje,

foto's steph ball, simon cardy


Borislav

Raar dat die sneeuwkaart hoogte het zelfde blijft , yr.no geeft meer sneeuw voor mijn stad.

ook de sneeuwkaart blijft langer noordelijker hangen ..


Borislav Lekic

gilleeesss

Citaat van: Joep op vr 26 dec 2014 - 21:33
In Engeland sneeuwt het al een tijdje,

foto's steph ball, simon cardy

Hmm, de radar van wetteronline.de nog altijd overal gewoon blauw zelf in engeland, volgens mij was die normaal altijd redelijk goed watbetreft sneeuw... nu blijkbaar niet meer?

Straatje96

Echt GEWELDIG. Ik zit te spartelen hier in Noord-Limburg. Eindelijk weer. We verdienen het!  :)

weerinkatwijk

Citaat van: Borislav op vr 26 dec 2014 - 21:35
Raar dat die sneeuwkaart hoogte het zelfde blijft , yr.no geeft meer sneeuw voor mijn stad.

ook de sneeuwkaart blijft langer noordelijker hangen ..
Vergeet niet dat de neerslag intensiteit een stuk lager ligt dan in het zuiden, hierdoor zal de sneeuw (iets) minder snel blijven liggen bij temperaturen die net boven 0 liggen.


Joep


weerinkatwijk



Buienradar stelt zich zo erg zwak op in mijn ogen....

Powered by EzPortal