Stormkansen 10 tot 13 december

Topic gezien door 19557 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 10 dec 2014 - 08:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Beoordeling lange termijn

In het hoogtepatroon is bij aanvang van de periode een markante vortex aanwezig tussen IJsland en Noorwegen. Er is sprake van een sterke cyclonaliteit in de bovenlucht en de stroming in ons aandachtsgebied is westelijk en goed doorstroomd. Gedurende de komende week zien we in hoofdlijnen eigenlijk weinig verandering in deze synopsis. Het zorgt voor een sterke straalstroom waarbij golven in het polaire front kunnen slaan en cyclogenese kan zorgen voor af en toe veel wind.

Eigenlijk zien we het hierboven beschreven patroon tamelijk eenduidig terugkomen in de andere leden van het ensemble. Dit duidt op een tamelijk hoge voorspelbaarheid van de atmosfeer. Dit komt ook in uiting in de diverse puntverwachtingen met pluimuitvoer waarbij we zien dat de bandbreedte voor een vrij lange periode, komende 15 dagen, behoorlijk smal is. Aandachtspunt is de ontwikkeling voor komende vrijdag waarbij een instant-occlusion proces lijkt te leiden tot de vorming van een secundair laag dat van west naar oost over de centrale Noordzee trekt met een pittig windveld.

Modellen algemeen tot +48 uur
Een occluderend frontaal systeem passeert vanochtend het land. In de warme sector en nabij het koufront staat de meeste wind. Erachter voert een westelijke stroming onstabiele maritiem polaire lucht aan. De onstabiliteit neemt naar donderdag geleidelijk toe in verband met een kouder wordende bovenlucht en een hoogtetrog, plus forcering door een linkeruitgang van de jet.

In warme sector, en op koufrontpassage zware windstoten 40-50 kn, op het koufront incidenteel 50-55. Daarna tijdelijk afnemend vanaf vanavond vooral bij buien opnieuw zware windstoten, in het Waddengebied mogelijk incidenteel zeer zwaar >55 kn. In warme sector af en toe regen, nabij het koufront buiig en opgelijnd. Erachter aanvankelijk vooral buien boven de Noordzee. Vanaf vanavond ook boven land en met toenemende kans op korrelhagel en onweer, dit houdt aan tot aan het einde van de aandachtsperiode.

KNMI Guidiance

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Maximale windstoten van het Europees weermodel ECMWF voor aanstaande vrijdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Als dat licht paarse ooit gaat gebeuren is het doei doei Nederland?  :D

snowsquall

Maar dat gaat never-nooit-niet gebeuren hoor Vincent, ben maar niet bang 8)

Tyshane

Spannende setting die de atmosfeer even goed door elkaar gaat schudden. Ik heb er wel zin in in die turbulente momenten. Als de winter dan even in de koelkast staat (!)  is een dergelijk scenario een goed alternatief om te volgen. Enige jammere is dat ik een Kerstmis Buitenevenement heb die avond (vrijdag) dat wellicht in het water valt. Maar goed voor ons weerliefhebber valt er dan dus ook weer te genieten. :) 

Tyshane

Vrijdag kans op storm

Vrijdag staat de meeste wind in de nacht en ochtend. Het eerder genoemde lagedrukgebied ligt dan voor de Noorse kust, in de buurt van Bergen. Tegelijkertijd ontstaat er in de onstabiele lucht boven de Britse Eilanden een tweede lagedrukgebied. Deze zogenaamde randstoring activeert en trekt naar de zuidelijke Noordzee.

De exacte koers is nog onduidelijk, maar wel heel belangrijk voor de uiteindelijke windverwachting. Op dit moment gaat Weerplaza uit van minimaal een stormachtige wind, kracht 8, met een behoorlijke kans (50%) op een zuidwesterstorm, 9 Bft. Het is belangrijk om te beseffen dat dit een weersituatie is waarbij de wind ook nog verder kan toenemen. Uiteraard houden we u daarvan op de hoogte.

De Zeeuwse en Hollandse kust maken de meeste kans op stormwinden. Verder moeten alle kustprovincies rekening houden met zware tot mogelijk zeer zware windstoten. Het onstuimige weer gaat samen met flink wat regen en zeer zachte lucht. Het wordt 8 tot 10 graden.

Bron: Weerplaza

winter67

Je kan deze topic beter sluiten, want er komt geen storm ;D
Morgen gemiddeld 5 bft, 7bft aan kust. Vrijdag nog iers onzeker maar het lijkt erop 7 bft aan kust en 3bft in binnenland wel veel neerslag vrijdag

Tyshane

Citaat van: winter67 op wo 10 dec 2014 - 18:58
Je kan deze topic beter sluiten, want er komt geen storm ;D
Morgen gemiddeld 5 bft, 7bft aan kust. Vrijdag nog iers onzeker maar het lijkt erop 7 bft aan kust en 3bft in binnenland wel veel neerslag vrijdag

Zo werkt het niet met kansentopics. Het gaat om het volgen van de mogelijkheden / kansen die kunnen leiden tot het beschreven scenario. Ook als het niet uitkomt kan dat leerzaam, interessant & leuk zijn. ;)

Armand

In Schotland wordt het niet wit door de sneeuw, maar door het schuim.... Erg indrukwekkend  ;)
http://www.accuweather.com/en/weather-news/howling-winds-to-blast-british/38667385

Frankieboy001

Wel erg makkelijk gezegd, er komt heen storm.

De nieuwe GFS run komt voor vrijdag zelfs met windkracht 10 signalen op de proppen langs de westkust. Windstoten tot 110 km/h.

Oxize

Ik heb liever windkracht 10 door me haren met dynamische wolken dan saai motregen of een hele dag een grijze dag waar niks uit komt.

Op zulke stormen kan ik altijd zeer goed slapen! Laat maar komen die handel.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Extremissimorum

Citaat van: Frankieboy001 op wo 10 dec 2014 - 19:21
Wel erg makkelijk gezegd, er komt heen storm.

De nieuwe GFS run komt voor vrijdag zelfs met windkracht 10 signalen op de proppen langs de westkust. Windstoten tot 110 km/h.

Wow! Bijgevoegd: eerste is gfs 12, tweede is archiefkaart van 28 oktober vorig jaar, jullie weten wel die heftige zware storm van vorig jaar.

Als het geoorloofd is om vergelijking te maken -en ik zal die vrijheid nemen-, zijn er wat overeenkomsten met 28 oktober 2013. Alleen toen was er geen neerslag, daarentegen worden er nu grote neerslaghoeveelheden verwacht, waardoor er nu eventueel hogere windsnelheden bereikt kunnen worden.

Correct me if I'm wrong! Ik ben Noordhollander, dus dit zijn spannende dagen!

MamaAs

Oh nee!! Ik hoop dat het niet zoals vorig jaar wordt  :(
Jan, Johann of Marsel, wie kan mij gerust stellen? Haha.

Extremissimorum

Citaat van: MamaAs op wo 10 dec 2014 - 20:07
Oh nee!! Ik hoop dat het niet zoals vorig jaar wordt  :(
Jan, Johann of Marsel, wie kan mij gerust stellen? Haha.

Ho, ho. Ik wil niet mensen helemaal in de stress laten schieten. Dit is enkel wat mij opviel. Allesbepalend is de positie van de kern van het lagedrukgebied. Dit is denk ik het zwaarste scenario. Trekt het laag noordelijker of zuidelijker, zal het allemaal meevallen. Eerst ec afwachten!

Overigens, Peter Kuipers Munneke van het NOS journaal komt met mogelijk natte sneeuw, onweer en hagel in buien morgen (natte sneeuw in NO NL). Kan iemand dit toelichten, waar dit vandaan komt?

Jan van Ooijen

Voorlopig aardige windstoten en een 9 BFT volgens ECMWF. Alles wordt enorm opgeblazen door de media

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Extremissimorum op wo 10 dec 2014 - 20:46


Overigens, Peter Kuipers Munneke van het NOS journaal komt met mogelijk natte sneeuw, onweer en hagel in buien morgen (natte sneeuw in NO NL). Kan iemand dit toelichten, waar dit vandaan komt?

Ik zou niet weten waar hij die informatie vandaan heeft gehaald, kan het ook niet terug zien op de kaarten
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 10 dec 2014 - 21:26
Ik zou niet weten waar hij die informatie vandaan heeft gehaald, kan het ook niet terug zien op de kaarten

KNMI guidance vermeldt het ook: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/guidance_modelbeoordeling.html

MamaAs

Oke thanks ???? die 11 van vorig jaar hoeft niet herhaald te worden.

Edwin

Als er dan weer storm moet komen doe dan maar iets meer dan vorig jaar, viel hier toen tegen :P. Zolang er geen gewonden vallen dan...
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Het is een tamelijk onstuimige periode. Momenteel in de polaire lucht langs de kust een 7-8 Bft met zware windstoten 75-90 km/u, de zwaarte bij (geclusterde) buien. Later vanavond en vannacht een tijdelijke afname. Daarna weer toenemend op het frontale systeem. Daarbij neemt de wind in de warme sector sterk toe met een dikke 8 Bft, Harmonie komt dan dus met een 9 Bft. Dan windstoten boven land van 75-90 km/u en aan de kust 90-110 km/u, de meeste wind zit kort voor het koufront. Harmonie pakt dus incidenteel nog iets hoger uit.

Vandaag in de westelijke cyclonale stroming opgelijnde buien met kans op onweer en korrelhagel. Vanavond tijdelijk iets rustiger. Komende nacht komt de warmtefrontneerslag erin. Vrijdagmiddag passage van het koufront met matige buiige regen. In totaal valt er de komende twee etmalen ca 20-40 mm neerslag.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal