Stormkansen 21 oktober

Topic gezien door 45927 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 20 okt 2014 - 09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Ik dacht heel even iets te horen van een ontlading nog vóór wehl, een kleine broem 1 seconde, maar dat weet ik niet zeker want het is lawaaig hier. Wel nog weerlicht gezien vanavond. Dat in Nijmegen ook niet gehoord.

Op lightning maps nu ook gerommel in Zaltbommel? Lijkt nu wel weer dichterbij te komen.

GeneralDuke

Ik heb in Nijmegen zowel bliksem gezien als onweer gehoord. Verder niet zo spannend vandaag, maarja het is dan ook het binnenland :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Keesie

Hier nu heel veel hagel in een keer en onweer te horen/ te zien. (Regio Tilburg)

Jelte

Lekker wild weer hier. Je hoort de vlagen aankomen rommelen als donder. Dan is het weer even stil en dan hoor je weer gerommel aanzwellen. Het lijkt een vlagerigere storm dan gewoonlijk. Nu vlagen tussen 90-100 km/u.
Net even in het donker (en dan ECHT donker) op het strand gestaan. Indrukwekkend, die geluiden zonder dat je iets kunt zien.
Een storm als dit is prachtig. Mooi genoeg zo. Na vorig jaar ben ik niet zo enthousiast meer over mogelijke extremen.

Joep

Wat een onweer hier zeg de ene naar de andere inslag, het knetterde binnen zelfs
Kinderen zijn bang soms is onweer toch niet zo heel leuk

Ramon Oost

In het noordwestelijk kustgebied staat momenteel storm met windkracht 9. Er komen windstoten voor tot 100 km/h.


dondertje127

In onze omgeving totaal niets te merken van storm inderdaad.

Johannes96

Tot nu toe niet veel interessants gehad hier, wind begon hier wel pas na 11 echt aan te wakkeren, inmiddels richting de windkracht 8. Maar even kijken of er hardere wind komt (?). Ik snap niet hoe het kan maar het waait hier (+-30-35km) van zee maar 1 windkracht minder hard dan aan zee.

Koen-IJM

Zojuist gedurende ca 2 minuten enorme windstoten hier. Geen idee van de snelheid maar dit doet me denken aan downbursts...

Weerfreak 1337

Een tweet van Rijkswaterstaat:

Rijkswaterstaat ?@Rijkswaterstaat 10 min.10 minuten geleden

Naar verwachting gaat de #Maeslantkering toch dicht. Definitief besluit rond 01.00 uur.

https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/524682026734346240

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Pittige windstoten hier in ZuidOost brabant momenteel.

Weerfreak 1337

Windkracht 10 op Hoek van Holland!

Ik kan je zeggen: het gaat echt tekeer hier op het moment!  :o

Overigens, soms zware klappen onweer vanaf zee, de magische grens van 30 onweersdagen is bereikt. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Mike25

Afgelopen nacht rond uur of2 toch flink pak wind en regen gehad bij Apeldoorn. Gisteravond zelfs af en toe een rommel 8)

jonkheer

Alles bij elkaar is er geen spektakel in Leeuwarden geweest. Windkracht hooguit 7 met uitschieters en wat pittige regenbuien.

Danny

Was een mooie avond gisteren in Alphen aan den Rijn. De buien volgenden elkaar in rap tempo op. Bijna de gehele avond forse windstoten, flitsen, zware donder klappen en veel regen. De straat is tot 2x toe wit geweest van de hagel waarbij de temperatuur fors onderuit ging. Kort gezegd een avond die je niet elke week meemaakt maar waardoor je er wel extra van geniet.

Marsel

Citaat van: Danny op wo 22 okt 2014 - 08:12
Was een mooie avond gisteren in Alphen aan den Rijn. De buien volgenden elkaar in rap tempo op. Bijna de gehele avond forse windstoten, flitsen, zware donder klappen en veel regen. De straat is tot 2x toe wit geweest van de hagel waarbij de temperatuur fors onderuit ging. Kort gezegd een avond die je niet elke week meemaakt maar waardoor je er wel extra van geniet.

Ze waren van hieruit, noordoost Rotterdam, erg goed te zien. Blauwwitte CG's die ondanks de afstand toch de boel flink verlichtten. Later op de avond ook hier in de buurt een paar flinke klappers met hagel en zware windstoten. Viel uiteindelijk onrustig in slaap  :(.

Alles bij elkaar een redelijke fit tussen hetgeen er gebeurd is en wat was uitgezet. Windstoten in de kustregio uiteindelijk (zie kaarten hieronder) 90-110km/h, om landinwaarts overdag nog hooguit 75-90km/h te halen. 's Nachts was het daar op (onweers)buien na relatief rustig, maar ook dat was voorzien.
120'ers hebben zich, althans op de officiële meetpunten, niet voorgedaan (hoewel dat ook als 'kans op' of als 'mogelijkerwijs' is aangegeven).

Alleen het koufront heeft in het binnenland vermoedelijk zeer lokaal hogere waarden dan verwacht opgeleverd (zie schadebeeld).
Vraag me nog steeds af of het nu een paar tijdelijke hozen (geen spouts) zijn geweest of zeer lokale downbursts.
Extreem is de schade niet, maar verdacht wel. Er stond een kans op een emb SC uit alsmede geïsoleerde gusts tot rond 100km/h. De vraag is dan wat het daadwerkelijk geweest moet zijn.

zorba

Citaat van: Danny op wo 22 okt 2014 - 08:12
Was een mooie avond gisteren in Alphen aan den Rijn. De buien volgenden elkaar in rap tempo op. Bijna de gehele avond forse windstoten, flitsen, zware donder klappen en veel regen. De straat is tot 2x toe wit geweest van de hagel waarbij de temperatuur fors onderuit ging. Kort gezegd een avond die je niet elke week meemaakt maar waardoor je er wel extra van geniet.

Inderdaad, heerlijk genoten gisteren. Waren ook bijzonder felle ontladingen, en opmerkelijk veel inslagen (met ook gevolgen voor het verkeer).

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Bliksem mogelijk oorzaak brand bij afval verwerker in Kampen http://www.rtvoost.nl/default.aspx?nid=201521&cat=1 live youtube
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Kwam een afbeelding tegen op unwetter centrale van de route die Gonzalo heeft afgelegd de afgelopen 10 dagen, beetje vreemde route.Of zie ik dat verkeerd :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vossejongk

Lijkt mij niks verkeerds aan zo zijn de luchtstromen regelmatig.. :)

Powered by EzPortal