Herfst discussietopic 2014

Topic gezien door 36435 bezoekers
Gestart door Johann, vr 19 sep 2014 - 17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Vanuit het zuidwesten trekken er een aantal actieve buien over ons land. Daarbij komt lokaal (vooral in de zuidelijke helft van het land) onweer voor.


grizzrh

Is dit dan eindelijk het einde van het warme weer? Ik heb wel zin in een paar herfst stormen en daarna een flink koude winter
Doenrade, Limburg

Marsel

Citaat van: grizzrh op ma 03 nov 2014 - 01:07
Is dit dan eindelijk het einde van het warme weer? Ik heb wel zin in een paar herfst stormen en daarna een flink koude winter

Lijkt er wel op. Echter, storm zit er voorlopig ook niet in. 13 in dozijn, voortkabbelend herfstweer zonder excessen voorlopig.

EDIT: frontale zone passeert hier nu met flinke windstoten en zware neerslag, helaas zonder onweer.

Remy

Voor hier tussen de akkers in oost Groningen waait het behoorlijk hard nu,windkracht ruim vijf en bij vlagen echt keiharde windkracht zeven.Vooral goed te horen aan de herrie hier als er een windvlaag is :)
Edit: Echt keiharde windvlagen momenteel. Je kan het aan horen komen in de verte als de bomen gaan ruizen en dan plotseling maakt hier alles herrie buiten :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Danny

Vandaag en morgen overwegend rustig weer met zon en wolken. In het oosten af en toe nog wat langstrekken (mot)regen en in het westen kans op een bui van zee. In de nacht naar vrijdag en de vrijdagochtend neemt de wind tijdelijk behoorlijk in kracht toe op nadering van een storing vanuit het westen.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JerryL

De eerste nachtvorst is binnen. De opmaat naar meer?

grizzrh

Citaat van: JerryL op do 06 nov 2014 - 08:30
De eerste nachtvorst is binnen. De opmaat naar meer?

Nachtvorst is niet geweest alleen vorst aan de grond.
Nachtvorst spreken we pas van als het op 1.5m hoogte minder dan 0.0c is volgens mij  :)
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op do 06 nov 2014 - 13:00
Nachtvorst is niet geweest alleen vorst aan de grond.
Nachtvorst spreken we pas van als het op 1.5m hoogte minder dan 0.0c is volgens mij  :)

Vorst = vorst op 1,5m hoogte.
Nachtvorst wordt wel eens gebruikt als een ander woord voor vorst aan de grond. Dus ja: er is vannacht nachtvorst geweest.
Ik snap dat dit verwarring brengt. :)

Zie dit artikel van het KNMI (laatste alinea): http://www.knmi.nl/cms/content/33798/eerste_vorst

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Hier in zuidwest vlaanderen had de temperatuur tot 1.4°C gedaald, maar toen kwam de bewolking, moest het een uur of 2 langer helder geweest zijn, hadden we de eerste echte vorst te pakken. Grondvorst was hier een -0.6°C rond 23uur. Met de bewolking en wat wind was het weer snel positief.

grizzrh

Citaat van: Weerfreak op do 06 nov 2014 - 13:15
Vorst = vorst op 1,5m hoogte.
Nachtvorst wordt wel eens gebruikt als een ander woord voor vorst aan de grond. Dus ja: er is vannacht nachtvorst geweest.
Ik snap dat dit verwarring brengt. :)

Zie dit artikel van het KNMI (laatste alinea): http://www.knmi.nl/cms/content/33798/eerste_vorst

thanks voor de uitleg, mijn fout  :P
Doenrade, Limburg

JerryL

Okej dus nogmaals ;): de eerste nachtvorst is geweest, de opmaat naar meer?

Neen zo blijkt. Het wordt weer iets warmer. Kou van betekenis wordt pas vanaf medio November verwacht.... :)

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op vr 07 nov 2014 - 00:13
thanks voor de uitleg, mijn fout  :P

Dat is geen fout hoor! :P Dat wordt heel vaak verward. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Met vandaag erbij gewoon de 4e zonnige herfstdag op rij! In mijn beleving was november altijd het begin van donkerte en kilte. Maar deze periode doet het erg goed als het gaat om vriendelijk en rustig weer. Heerlijk!

Tam

Niet zo de zonnige aangename dagen door een roze bril romantiseren, je lijkt wel een winterliefhebber die uitkijkt naar de LT

;) ;D :o ::)

Marsel

Citaat van: Tam op di 11 nov 2014 - 14:00
Niet zo de zonnige aangename dagen door een roze bril romantiseren, je lijkt wel een winterliefhebber die uitkijkt naar de LT

;) ;D :o ::)

Hahaha, scherp hoor! Point taken. ;);D
Al is dit weertype (Tx lokaal weer 14C) gewoon best lekker, zelfs zonder roze bril. Bovendien niet eens virtueel ;).

Tyshane

Citaat van: Marsel op di 11 nov 2014 - 12:46
Met vandaag erbij gewoon de 4e zonnige herfstdag op rij! In mijn beleving was november altijd het begin van donkerte en kilte. Maar deze periode doet het erg goed als het gaat om vriendelijk en rustig weer. Heerlijk!

Hier ook hoor, weer een mooi dagje erbij, rustig en zonnig herfstweer met een voorjaarsachtige beleving, heerlijk inderdaad. Vaak zijn dit inderdaad de perioden met wind, regen, kilte en grijs donker weer. Op zich vind ik dit van nu wel een fijn weertype vergeleken met dat sombere weer, als het naadloos zo naar de winter gaat teken ik ervoor. Oke, 1 weekje echt herfst met onstuimig herfstweer dan. ;)

Vincent

Citaat van: Marsel op di 11 nov 2014 - 12:46
Met vandaag erbij gewoon de 4e zonnige herfstdag op rij! In mijn beleving was november altijd het begin van donkerte en kilte. Maar deze periode doet het erg goed als het gaat om vriendelijk en rustig weer. Heerlijk!

Het lijkt met die weinige wind gewoon net het begin van de lente zo. :o

Weerfreak 1337

Van mij mogen de onweersbuien vanaf zee heel snel gaan komen.  ;D (nu het nog kan..)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

flyineddy

Ook hier was het vandaag mooi zonnig, maar aan het eind van de dag kwam er een buitje voorbij. Deze ging gepaard mooie luchten en een regenboog.
Ik heb er 2 foto's van gemaakt, in oostelijke richting.

Edit: foto's iets verkleind.




Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal