Herfst discussietopic 2014

Topic gezien door 36778 bezoekers
Gestart door Johann, vr 19 sep 2014 - 17:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mauriceb

waar blijft die winter....... Dit is toch niet normaal :)

Marsel

Ik ben het met je eens hoor Jerry.
Ondanks dat ik een warmte- en zomerliefhebber ben kunnen dagen met écht winterweer mij ook bekoren. Ik blijf immers ook gewoon naast mijn werk een klein beetje allround weerfreak (Nee, Tim dit is geen plagiaat  ;)). Er is alleen een groot probleem: die écht wonderschone of spannende winterdagen zijn zelfdzaam in NL.

Juist het feit dat 80% van de winter nietszeggend, donker, nat en onaangenaam koel weer oplevert maakt dat het winterhalfjaar simpelweg niet mijn jaargetijde is. Vooral het eindeloze kaarten staren en tegen beter weten in jezelf in een emotionele achtbaan storten omdat er op +180h een winterse setting op de kaarten lijkt te staan, staat mij tegen aan het winterseizoen.

Toch zijn die paar dagen waarop een sneeuwdek aanwezig is onder een blauwe hemel, of wanneer ruige rijp alles besuikerd lijkt te hebben op een windstille bitterkoude ochtend weldegelijk de moeite waard. Maar om daar nu 5 maanden lang donkerte, kilte en nattigheid voor te moeten slikken? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Wellicht dat het tijd is voor een échte winter? Zodat ook ik wellicht weer de schoonheid van de winter in kan gaan zien?  ;)

Danny

De nieuwe pluim laat duidelijk de dalende temperatuur zien vanaf aankomende zondag. Dat gaat gepaard met neerslag en ook een wat toenemende wind maar vanaf dinsdag wordt het al weer een stuk rustiger en lijkt het ook weer wat droger te gaan worden.

De control run heeft er helemaal zin in want zien we daar nu een eerste sneeuwpiekje aan het einde van de pluim...... Zegt helemaal niks maar toch leuk om alvast weer een beweging te zien in dit gedeelte van de pluim verwachting.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 31 okt 2014 - 09:09
Ik ben het met je eens hoor Jerry.
Ondanks dat ik een warmte- en zomerliefhebber ben kunnen dagen met écht winterweer mij ook bekoren. Ik blijf immers ook gewoon naast mijn werk een klein beetje allround weerfreak (Nee, Tim dit is geen plagiaat  ;)). Er is alleen een groot probleem: die écht wonderschone of spannende winterdagen zijn zelfdzaam in NL.

*rest vh stukje*


Dit kan echt niet Marsel!  ;)  ;D ;D Hahaha

Maar ff over je verhaal: ik kan me heel goed voorstellen wat je voelt als het van die donkere natte en vrijwel nietszeggende dagen zijn. Ikzelf vind dat ook erg vervelend aan de winter. En dan is het maar hopen dat er zich weer een interessante situatie gaat voordoen, zoals een mooi dagje Lake-Effect-sneeuwbuien vanaf de Noordzee bij een windstille dag met een zeer zwakke westelijke hoogtestroming, en diepvriesvorst waarbij je het Mbempa-effect kan uitvoeren. Voor degenen die niet weten wat voor een effect dat is > Heet water in de lucht gooien > bevriest direct. Al zijn die diepvriestemperaturen erg zeldzaam hier aan zee.
Ja.. dat is het mooie aan de winter, en waar ik ieder jaar toch weer naar uitkijk. :)
Helaas zitten er dan ook altijd gure, donkere dagen tussen. Opzich heeft dat ook wel weer wat('s avonds lekker warm binnen), maar meestal brengt het een sombere sfeer onder de mensen.

Maar zeker nu we een zeer rustige herfst hebben, op een storm en twee onweersbuien na, snak ik eigenlijk naar wat actie in het weer. Uiteraard is het mooie weer ook leuk, maar ik vind het jammer dat de restwarmte van de Noordzee weinig benut wordt deze herfst.
Ook op de lange termijn lijkt Nederland zich vooral weer onder grote hogedrukinvloed te bevinden. Dit keer een minder warme variant.
Dit scenario is nog niet helemaal zeker natuurlijk, maar komt al flink wat runs terug op de kaarten. Spreiding in de temperatuurspluim is niet groot, maar in de neerslagpluim juist wel. Het is dus nog niet helemaal zeker of we een wisselvallige of een rustige novemberperiode tegemoet gaan. :)
Alleen maandag en dinsdag na het weekend kunnen interessant worden, het is alleen afwachten waar zich de diepste polaire lucht gaat bevinden. Het lijkt erop dat deze meest west van Nederland en België blijft.

Een hogedrukgebied breidt zich misschien uit richting Europa, en ook over onze omgeving



De temperatuur daalt naar normale waardes, eerste nachtvorst op de lange termijn?



Neerslagkansen zijn nog vrij onzeker, wordt het wisselvallig, of wéér een rustige periode?



Groeten, Tim

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Marsel op do 30 okt 2014 - 21:37
Wat een genot om de subtropische luchtmassa in de warme sector vandaag vanuit het zuiden weer in volle glorie binnen te mogen halen in ons koude kikkerlandje.

Toen tegen het eind van de middag de zon doorbrak, de temperatuur voelbaar opliep, de kleuren van het zwerk zomerse trekjes kregen en de middelbare bewolking soms wat castellanus-achtige vormen aannam besefte ik pas hoezeer ik dit ga missen de komende 5 maanden.

Morgen 15-19C, zaterdag wellicht een lokale 20'er in SSE-NL. Dit alles onder begeleiding van veel zon (de warme zuil is ook zeer droog). Alleen morgenochtend zou het lokaal eerst even (ondiep) mistig/nevelig kunnen zijn. Daarna heeft de gouden najaarszon op velden Ac/Ci na het vrije spel :).

Nogmaals dan maar, nu dan wellicht écht voor de laatste keer, voor hen die er van houden: genieten!

Ik denk dat we nu toch al 3 tot 5 keer moeten zeggen hebben dat het wss de laatste keer was hahaha  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

mauriceb

Missschien weer een stormpje volgend weekend? GFS komt met een depressie op de proppen voor volgend weekend? misschien met een goede koers wat koude lucht erachteraan?

Marsel

Toppertje vandaag! Eind van de middag een wandelingetje gemaakt temidden van de verkleurende goudgele natuur die met de laagstaande zon en de volledige windstilte op haar mooist was. Vogels zongen het hoogste lied, insecten vlogen alsof het zomer was en de serene rust van deze warme herfstdag maakte het plaatje wat mij betreft af.

Morgen nog een keer knallen om daarna afscheid te nemen van de warmte.
@ Tal, nu dan wel definitief?

Joan

Een mooie dag vandaag  8)
Net live ontvangen van de meteor satelliet

ron12

Warmte record voor 1 november nu al gebroken De Bilt nu 17.4 graden, was 17.3 graden in 1984 ;) warmste 1 November sinds 1848
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik heb momenteel niet de gegevens bij de hand van de exacte datum, maar het plaatselijke warmterecord ergens in ons land voor november staat momenteel op 21.1°c graden op Maastricht Airport, ik dacht op een 4e november maar welk jaar weet ik even niet meer uit m'n hoofd (kan ik vandaag in het oude huis opzoeken). Ik vermoed dat dit record verbroken wordt, aangezien het in Maastricht en Eindhoven al 20.5°c graden is.

Doet me denken aan dat hele warme laatste oktober rond en in het weekend ooit, waar het een aantal dagen constant rond 21 á 22 graden werd. Toen was oktober ook heel warm. De laatste warme dag was toen geloof ik ook nog op de 30e. Was dat niet ergens rond 2005 of 2006? En ik weet nog goed dat oktober 2001 ook zo warm was. Dat werd de warmste oktober ooit met een gemiddelde van 14,2 graden. Ook in de nachten was het toen erg zacht. Ik zal het niet snel vergeten omdat ik in oktober jarig ben. 24 graden overdag op m'n verjaardag (de 12e) vergeet je dan niet zo snel :)

@ Danny, wat dat sneeuwpiekje betreft, ik heb ze vorige week al eens gezien maar die waren nog heel laag. Dit is wel de hoogste piek.

Scully

 8) wow wat is dit lekker!!! Ik kan niet wachten op de winter, maar nog op 1 november de post lopen in je t-shirtje is toch wel bijzonder.

ron12

21.1 Record is ook gesneuveld nu al 21.7 graden in ELL, en stijgt verder. Op naar een zomersedag ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Citaat van: dondertje127 op za 01 nov 2014 - 13:24
Ik heb momenteel niet de gegevens bij de hand van de exacte datum, maar het plaatselijke warmterecord ergens in ons land voor november staat momenteel op 21.1°c graden op Maastricht Airport, ik dacht op een 4e november maar welk jaar weet ik even niet meer uit m'n hoofd (kan ik vandaag in het oude huis opzoeken). Ik vermoed dat dit record verbroken wordt, aangezien het in Maastricht en Eindhoven al 20.5°c graden is.

Doet me denken aan dat hele warme laatste oktober rond en in het weekend ooit, waar het een aantal dagen constant rond 21 á 22 graden werd. Toen was oktober ook heel warm. De laatste warme dag was toen geloof ik ook nog op de 30e. Was dat niet ergens rond 2005 of 2006? En ik weet nog goed dat oktober 2001 ook zo warm was. Dat werd de warmste oktober ooit met een gemiddelde van 14,2 graden. Ook in de nachten was het toen erg zacht. Ik zal het niet snel vergeten omdat ik in oktober jarig ben. 24 graden overdag op m'n verjaardag (de 12e) vergeet je dan niet zo snel :)

@ Danny, wat dat sneeuwpiekje betreft, ik heb ze vorige week al eens gezien maar die waren nog heel laag. Dit is wel de hoogste piek.


Dondertje,

volgens mij bedoel jij dit topic:
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=4542.20


Jij schrijft op pagina 2:
CiteerAch, die hittegolf in september neem ik met een korreltje zout. Er is volgens mij vooralsnog maar 1 tropische dag in het vooruitzicht, en zijn er te weinig zomerse dagen (lees: 25°c+) om tot een hittegolf te komen. Maar wie had gedacht dat september zo'n super warmte zou gaan geven?

Wat ik vooral bijzonder vond was oktober 2001, dat was de warmste oktober ooit sinds de metingen in 1901 met een gemiddelde van 14,2 graden.

Wat nog meer bijzonder was, waren de laatste dagen van oktober 2005. Ik heb de warmterecords destijds opgeschreven van die laatste dagen, blijkt nu:

- 27 oktober 2005, Enschede, 22,5°c
- 28 oktober 2005, Maastricht, 22,5°c
- 29 oktober 2005, Maastricht, 22,3°c
- 30 oktober 2005, Maastricht, 22,6°c

De 31e heb ik niet opgeschreven, ik weet niet wat op die dag de temperatuur was (iemand?)? Dan zal die dag wel niet zo heel warm meer geweest zijn, anders had ik het zeker opgeschreven. Het had weinig gescheeld of het november record uit 1994 was ook al verbroken geweest (zie onder).

Warmterecords per herfstmaand:

September: 4 september 1929, Maastricht, 35,2°c
Oktober: 10 oktober 1921, Sittard, 30,1°c
November: 4 november 1994, Maastricht Airport, 21,1°c*

* Voor de 2e keer werd het in november 21 graden. Het oude record voor november was gemeten op 7 november 1955 in Maastricht én in Buchten (Limburg) met op beide stations 21,0°c graden.

Andere warmterecords in november:

Periode 11-20 november: 12 november 1926, Sittard, 20.0°c
periode 21-30 november: 22 november 1929, Maastricht, 18.8°c



dondertje127

@ 4Seasons,

Klopt. Ik wist niet meer waar ik het geschreven had, maar heb de kalender waar ik d erecords ook opschrijf, opgehaald in m'n andere oude woning (ben ik verhuisproces). Het warmterecord van 1994 is dus ruim gesneuveld zie ik op een temperatuurkaart erboven. Bijna 22 graden, zozo november indian summer :)
We hebben ze in augustus en in andere zomers (bv. 2003 en 2013) veel slechter gehad :)

Volgens mij is de 20 graden grens in november zo ver opgekropen in Nederland. Het zal vast niet de laatste keer zijn, vroeg of laat zal het vast nog eens gebeuren. En dank voor het vinden van m'n post! Leuk dat alle records hier nog even op een rijtje worden gezet :)

Kan er meteen een nieuw record bijschrijven, ook op de kalender weer en wederom zijn jullie er getuige van dat ik dat weer doe en niet zal vergeten:

1 november 2014 - Ell - 21.7°c.

Kortom, wat mij betreft is 2014 zeker geen saai jaar. Er is vanaf januari af al veel te beleven :)

ron12

Weer een temperatuur dag record De Bilt voor 2 November nu 17.4 graden, was 17 graden in 1943,  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons

Zijn er nog gebieden in Ned. die op dit moment de zon nog zien?


Aan de Noord- en Zuid-Hollandse kust is het op dit moment aardig bewolkt: :(
http://www.scheveningenlive.nl/boulevard-webcam/

http://hdtv.webcam.nl/hoekvanholland/

http://hdtv.webcam.nl/ijmuiden/

http://vlieland.webcam.nl/strandhotel/



Citaat van: ron12 op zo 02 nov 2014 - 13:54
Weer een temperatuur dag record De Bilt voor 2 November nu 17.4 graden, was 17 graden in 1943,  8)
Alleen weer zoveel wind aan de kust :-X



Weerfreak 1337

Citaat van: 4seasons op zo 02 nov 2014 - 16:38



Alleen weer zoveel wind aan de kust :-X

Valt reuze mee, maar zal ongetwijfeld komen door het feit dat hier langs de kust altijd wind staat. Ik vind het in ieder geval niet verkeerd. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

JerryL

Citaat van: Marsel op vr 31 okt 2014 - 09:09
Ik ben het met je eens hoor Jerry.
Ondanks dat ik een warmte- en zomerliefhebber ben kunnen dagen met écht winterweer mij ook bekoren. Ik blijf immers ook gewoon naast mijn werk een klein beetje allround weerfreak (Nee, Tim dit is geen plagiaat  ;)). Er is alleen een groot probleem: die écht wonderschone of spannende winterdagen zijn zelfdzaam in NL.

Juist het feit dat 80% van de winter nietszeggend, donker, nat en onaangenaam koel weer oplevert maakt dat het winterhalfjaar simpelweg niet mijn jaargetijde is. Vooral het eindeloze kaarten staren en tegen beter weten in jezelf in een emotionele achtbaan storten omdat er op +180h een winterse setting op de kaarten lijkt te staan, staat mij tegen aan het winterseizoen.

Toch zijn die paar dagen waarop een sneeuwdek aanwezig is onder een blauwe hemel, of wanneer ruige rijp alles besuikerd lijkt te hebben op een windstille bitterkoude ochtend weldegelijk de moeite waard. Maar om daar nu 5 maanden lang donkerte, kilte en nattigheid voor te moeten slikken? Nee, dat gaat er bij mij niet in.

Wellicht dat het tijd is voor een échte winter? Zodat ook ik wellicht weer de schoonheid van de winter in kan gaan zien?  ;)

Marsel, we duimen gewoon voor een échte winter. Geen sombere donkere snert dagen. Wel een prachtig wit kleed. Overdag 0 tot -1 en s'nachts -5 met uitschieters naar -12. Sneeuw-wolken en kraakheldere strakblauwe luchten met jouw zonnetje die elkaar afwisselen.

Extremissimorum

In ander nieuws: estofex komt met level 1 voor vanavond en morgen. Onweerskansjes voor heel het land, vooral aan de kust morgen.

Vincent

Citaat van: Extremissimorum op zo 02 nov 2014 - 20:52
In ander nieuws: estofex komt met level 1 voor vanavond en morgen. Onweerskansjes voor heel het land, vooral aan de kust morgen.

In België nu al wat onweer en aardig actieve buien.  8)

Powered by EzPortal