De Strijd om het Einde van de Opwarming

Topic gezien door 2010 bezoekers
Gestart door Johann, wo 27 aug 2014 - 22:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Mooie blog van @janpaulvansoest die heel helder weergeeft hoe zeker het is, dat de aarde opwarmt.

De Strijd om het Einde van de Opwarming
Een kleine zondvloed aan wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen jaren laat zien dat de opwarming van de aarde gewoon is doorgegaan, in tegenstelling tot wat veel 'sceptici' beweren.....

lees verder op
http://klimaatverandering.wordpress.com/2014/08/27/de-strijd-om-het-einde-van-de-opwarming/

Jelte

Das alweer de tweede keer dat ie langskomt vandaag.
Anyway. Ik begin er niet eens meer aan hoor. Ten eerste is geloof ik iedereen en z'n moeder het erover eens dat de aarde opwarmt. De vraag is wat de oorzaak daarvan is en de daarvan afgeleide vraag: wat valt eraan te sturen. En daar barst de discussie los. Dus triomfantelijk een stuk over 'dat de aarde wel degelijk opwarmt' schrijven heeft niet zoveel zin. Dat is net als heel blij een blog schrijven dat je erachter bent gekomen 1+1 opgeteld nog steeds twee is, en dat je daarom op alle andere punten ook wel gelijk zult hebben.

Ten tweede, over die oorzaak gesproken, zijn er een paar prima wetenschappers die hier een alternatieve verklaring over hadden (oceaanstromingen) compleet afgebrand terwijl nu blijkt dat zij wel degelijk een groot gedeelte van de puzzel in handen hadden, maar doet de wetenschap nu net alsof dat compleet nieuwe kennis is die nog maar net is ontdekt. Kortom: die wetenschappers bleken gelijk te hebben (en krijgen wellicht nog meer gelijk wanneer de AMO de koude fase in gaat), maar worden nog steeds met de nek aangekeken omdat ze niet in het 'geaccepteerde wereldje' passen. En ongeacht wie ik vind dat gelijk heeft: ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die zichzelf beter voordoen omdat zij vinden dat zij de waarheid in pacht hebben. Zo werkt wetenschap niet.

Ten derde is een normale discussie niet meer mogelijk. Kijk naar de gebruikte grafiekjes. Ze zijn qua schaalverdeling allemaal exact zo in elkaar gezet dat er maar één conclusie mogelijk is. Maak de x-as langer en de y-as korter en de hele trend valt uit elkaar. Of lijkt in ieder geval nogal een stuk realistischer. Alles (aan beide kanten van de klimaatdiscussie overigens) wordt zo vreselijk a-relaxed gehyped en gespind dat er van het ECHT leuke onderdeel van wetenschap; het met elkaar theorieën en ideeën uitwerken en aan de werkelijkheid toetsen, geen sprake meer kan zijn. Het moet allemaal met een hoop geschreeuw en zwartmakerij. Er is geen lol meer aan. Alleen maar paniek.

Ik kijk uit naar de tijd dat klimaat weer gewoon een normale wetenschap wordt en iedereen moe is geworden van het brullen en vechten. Dat we gewoon elkaar weer als mensen in de ogen kunnen aankijken en kunnen erkennen dat we het allemaal ook niet precies weten maar dat we wel kunnen proberen er met elkaar achter te komen hoe het zit.

Jasneker

Als je het stuk met het commentaar eronder had doorgelezen net als ik was je vraag al beantwoord.

Ik begrijp best dat mensen van nature niet graag toegeven dat zij verantwoordelijk zijn  als menselijk ras voor de opwarming en graag de schuld ergens anders willen neerleggen of het geheel maar ontkennen.

Helaas is dat allang een gelopen race en is er geen discussie meer over de opwarming en oorzaak, de enkele die hard ontkenners gevoed door geldelijke interesses of ontkenningsfase daar gelaten.

We kunnen ons beter concentreren op het vinden van oplossingen voordat onze kinderen ons tot in de eeuwigheid zullen verwensen voor ons nalatig handelen.

Powered by EzPortal