Onweerskansen 2 augustus

Topic gezien door 31108 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 01 aug 2014 - 13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trudy


Jan van Ooijen

Citaat van: trudy op vr 01 aug 2014 - 20:03
Ik zie helemaal geen tijd op NWC.. Voor de waarschuwing, dit is toch een voorwaarschuwing?

Mijn regio

geldig van: zaterdag, 2. aug 2014, 11:00 uur
geldig tot: zaterdag, 2. aug 2014, 23:00 uur
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Er ontstaan nu kleine buitjes ten noorden van Brussel ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Waarschuwing vooraf onweer,
waarschuwingsniveau rood mogelijk
geldig van: vrijdag, 1. aug 2014, 23:00
geldig tot: zaterdag, 2. aug 2014, 23:00
geldig voor: alle hoogtes

Mooi, vannacht al een kans(je)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Ooooh wat heb ik toch een pech met timen. Ik heb slecht getimed. Morgen ga ik een dagje onbeperkt treinen met iemand, hebben we een maand geleden afgesproken en we kunnen het normaal niet laten gaan want degene met wie ik ga heeft een dag vrij geregeld met z'n werk, want hij werkt ook in weekenden in de zorg. We moeten 's avonds wel allebei thuis zijn iv.vm. onafhankelijke afspraken, maar wat wordt ons geadviseerd? Wordt het zo heftig dat er veel overlast kan zijn? I.v.m. met blikseminslagen, bomen op het spoor/op de weg etcetera?

Thuis zal ik in de middag in eigen woonomgeving dus vanalles missen overdag in ieder geval, maar reizen we misschien juist wel het onheil tegemoet. Onze bestemmingen zouden voornamelijk Haarlem en Utrecht zijn.

@ Tal, code rood? Waar heb je dat gezien?

Joep

Citaat van: TaL op vr 01 aug 2014 - 20:39
Waarschuwing vooraf onweer,
waarschuwingsniveau rood mogelijk
geldig van: vrijdag, 1. aug 2014, 23:00
geldig tot: zaterdag, 2. aug 2014, 23:00
geldig voor: alle hoogtes

Mooi, vannacht al een kans(je)

bron?????

Wertha

Aantal onweersdagen: 2023: 17 | 2022: 21 | 2021: 16

TaL

Is gewoon een voorwaarschuwing van NWC inderdaad, en code rood daar staat gelijk met het oranje van het KMI/KNMI. Nu is het niveau geel, rood is MOGELIJK, dus het is geen garantie op een code rood.

http://alarm.meteo-info.be/getwarning_nl.php?xpos=273&ypos=122&bland=west_vlaanderen&lang=nl

Hierboven de legenda, ik hoop dat het wat duidelijker is nu :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Morgen het Varend Corso hier in het Westland. Heel het Westland staat dan langs de waterkant, als dat maar goed gaat als er een bui overtrekt....

Ik ben in ieder geval benieuwd. De vorige keer heb ik er teveel van verwacht, waarna alles (ruim) langstrok..
Helaas, hopelijk morgen meer feest, qua onweer. :)

Mooie update Marsel en Jan, ik zal regelmatig wat kaarten-updates bijvoegen. :)

Groeten, WF

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: trudy op vr 01 aug 2014 - 19:52
Wat houdt de windschering in? Dat het bovenin harder waait, dat de buien daardoor niet blijven hangen?

Hier een aardige uitleg: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/99cdc5665150050bb492d6c81bed13ee/article/buienvorming_en_windschering.html

Windschrering is verandering van de windrichting en windsnelheid met de hoogte. Simpel gezegd, als ik het goed heb begrepen, zorgt de richting verandering van de wind dat er koude lucht in de top van de bui wordt aangevoerd zodat de warme lucht die vanaf lagere hoogtes wordt aangevoerd, nog harder en hoger gaat stijgen; de verandering van windsnelheid zorgt ervoor dat de dalende luchtbewegingen losgekoppeld worden van de stijgende luchtbewegingen, zodat de bui zichzelf in stand kan houden.. Het werkt zeg maar als een soort schoorsteen.

Maar goed, de windschering moet wel kloppen, de richting van de draaing moet ook kloppen.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

dondertje127

Citaat van: TaL op vr 01 aug 2014 - 22:24
Is gewoon een voorwaarschuwing van NWC inderdaad, en code rood daar staat gelijk met het oranje van het KMI/KNMI. Nu is het niveau geel, rood is MOGELIJK, dus het is geen garantie op een code rood.

http://alarm.meteo-info.be/getwarning_nl.php?xpos=273&ypos=122&bland=west_vlaanderen&lang=nl

Hierboven de legenda, ik hoop dat het wat duidelijker is nu :)

Op die link staat vanaf vrijdagnacht. Dat was dus afgelopen nacht, want na 00.00 uur is het zaterdagnacht en wat daar als zaterdagnacht wordt opmschreven is dan zondagnacht ;)

TaL

Citaat van: dondertje127 op vr 01 aug 2014 - 23:10
Op die link staat vanaf vrijdagnacht. Dat was dus afgelopen nacht, want na 00.00 uur is het zaterdagnacht en wat daar als zaterdagnacht wordt opmschreven is dan zondagnacht ;)

Maar er staat duidelijk van vrijdag 23:00 , ik weet het , het is soms verwarrend  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

trudy

Nou staan er op blitzortung.org 2 plusjes rond amsterdam, er is niks... Iemand een idee hoe dat komt?

dondertje127

Citaat van: TaL op vr 01 aug 2014 - 23:11
Maar er staat duidelijk van vrijdag 23:00 , ik weet het , het is soms verwarrend  :o

Dat is dan nog vrijdagavond, daaropvolgend zaterdagnacht :)
Ik vind het soms ook nog steeds verwarrend, maar ben ook nog in de leer.

En morgenvroeg zien we even hoe we het dagje treinen morgen gaan doen, want het is wel erg slecht getimed met mogelijke gevolgen van vertragingen en dergelijke. Je weet ook niet precies waar en wanneer en waar het zwaarste onweer komt. Hopen dat het wil lukken allemaal. Aangezien het morgen ook nog eens druk is in Amsterdam vermoed ik, en dan met onweer ook nog richting Haarlem willen... Lijkt me vooraf allemaal geen strak plan. Misschien houden we het morgen wel gewoon bij Utrecht voor alle zekerheid, afhankelijk onder andere het verwachte weer. Utrecht is eventueel nog te doen met ingezette bussen, mocht het nodig zijn.

Arend

De verwachting van Karim voor vandaag. In zijn conclusie legt hij de nadruk op het oosten, als ik de modellen bekijk lijkt het er op dat een groot deel van het land kans maakt en niet specifiek het oosten (hoewel daar mogelijk wat zwaardere exemplaren kunnen voorkomen). Altijd weer spannend wat er uiteindelijk aan fraais geproduceerd wordt.

VRIJDAG 1 AUGUSTUS 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ZWAAR ONWEER ++

Op nadering van een hoogtetrog/koufront sterkt de stroming verder aan in de hoogte en wordt een gebied met relatief hoge TE850 waarden naar de Benelux gestuurd. Eraan gekoppeld trekt tevens een thermische vore noordwaarts. Deze vore trekt vannacht over BE en bereikt zaterdagmiddag de Nederlandse grens. In de namiddag trekt de vore vrij snel NE waarts over NL. Vooral op deze vore in de TE850 tong berekenen de modellen triggering van onweer. Lokaal kan dit vrij hevig onweer zijn met lijnvorming maar erg veel organisatie voorzie ik niet wegens tegenvallende 03km shear. Aan de andere kant is de diepe shear wel significant (tot ruim 30kts), tgv de naderende trog en jet op grotere hoogte.

Ook de latente onstabiliteit is niet extreem hoog. De PW is wel hoog met bijna 40 mm. Dus lokaal kan het flink plenzen. Rukwinden tot zo'n 80 km/h zijn mogelijk, mede dankzij de significante hoogtestroming. De grootste kans op onweer is aanwezig over het oosten van BE en NL in het algemeen.

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

trudy

. Voor vandaag geldt verder een CAPE 1000-2000 J/kg, en een effectieve schering rond 30 knopen. Convectiemodus: goed georganiseerde multicells, wellicht in lijnvorming. Vandaag van het zuiden en zuidwesten uit onweersbuien, lokaal met hagel. Direct na passage van de buien volgt nog een band met meer stratiforme neerslag. Bij het koufront weinig neerslag, kans op lichte regen. INDECS geeft grootste kansen op onweer in de zuidelijke helft en dit valt m.i. vooral door te voeren op de timing van het doorkomen van de convergentielijn.

Nieuwste guidance

Caps

Citaat van: Weerfreak op vr 01 aug 2014 - 22:37
Morgen het Varend Corso hier in het Westland. Heel het Westland staat dan langs de waterkant, als dat maar goed gaat als er een bui overtrekt....

Ik ben in ieder geval benieuwd. De vorige keer heb ik er teveel van verwacht, waarna alles (ruim) langstrok..
Helaas, hopelijk morgen meer feest, qua onweer. :)

Mooie update Marsel en Jan, ik zal regelmatig wat kaarten-updates bijvoegen. :)

Groeten, WF

Idd, de onweer in de namiddag/avond kan het hele festijn wel eens letterlijk in het water gooien

Danny

Onzekere verwachting voor vandaag. Alles kan maar het kan ook op een teleurstelling uitlopen. Nowcasten is het enige dat gaat werken vandaag.

Modellen algemeen tot +48 uur

Geldig tot zondag 03 augustus 2014 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Lage druk boven Zuid-Ierland verandert nauwelijks van plaats en ligt zondagavond boven Schotland. Historisch gezien is in de zuidwestelijke stroming aan de oostflank van dit laag een aantal oude frontale structuren aanwezig, die aan de grond moeilijk analyseerbaar zijn. Omdat het allemaal op elkaar inloopt kan het in de loop van vandaag vereenvoudigd worden door een koufront met daar vooruit een convergentiezone. Deze zone bereikt aan het einde van de ochtend het zuidwesten en verlaat zondagochtend het noordoosten. Het koufront bereikt dan het westen en ligt 's avonds boven de oostelijke helft van het land. Het koufront is nauwelijks actief door drukstijgingen.

MODELBEOORDELING:
De convergentiezone is complex omdat er kort na passage nog een band met bewolking passeert die historisch gezien toe te schrijven valt aan een occlusie. In dwarsdoorsnedes is die structuur ook te zien. Wat opvalt is dat de meeste activiteit tussen deze band en de convergentielijn optreedt en niet op de convergentielijn zelf. Het is ook de vraag of het overal gaat lukken om convectie vanaf de grond te krijgen. Overige (hoogte)forceringen zijn eveneens niet heel duidelijk, op het (iets) naderbij komen van een hoogtelaag en een oude occlusie (rechter ingang jet?).
Aandachtspunten.

WIND:
Bij buien kans op zware windstoten. Harmonie

BEWOLKING:
Bij buien Cb 2000-4000 voet en toppen FL370. Bij het koufront komt Harmonie met een stratussignaal.

NEERSLAG:
Actueel zeer lokaal enkele geïsoleerde buien, vooral boven het westen van de FIR ook met onweer. Verder geldt vandaag een CAPE van 1000-2000 J/kg, en een effectieve schering rond 30 knopen.
Convectiemodus: goed georganiseerde multicells, wellicht in lijnvorming. Vandaag van het zuiden en zuidwesten uit onweersbuien, lokaal met hagel. Direct na passage van de buien volgt nog een band met meer stratiforme neerslag. Bij het koufront weinig neerslag, kans op lichte regen. INDECS geeft grootste kansen op onweer in de zuidelijke helft en dit valt m.i. vooral door te voeren op de timing van het doorkomen van de convergentielijn. Kansen inmiddels wel afgebouwd naar 15-20%.

ZICHT:
In buien matig tot slecht.

TEMPERATUUR:
Vandaag vooral in het noorden en oosten kans op tropische temperaturen (T850 nog 1 a 2 graden hoger dan gisteren, toen 28 C in Nieuw-Beerta). Harmonie heeft dit het beste. In de zuidelijke helft verkoeling door buien en het omgaan van de wind. Zondag 20-24 graden. De nachten blijven warm.

Zierikzee

Verassend alle kansen voor het zw weg. Nog maar 6 onweersdagen gehad zonder zwaar onweer. Goede kansen voor het midden en westen van ons land. 
Onweersdagen 2014:4 dagen

Energizer85

Ik heb het gevoel dat het allemaal mee gaat vallen. Wel wat buien, op sommige plaatsen wat. Meer dan andere maar toch... Maandag was een ander verhaal... Toen werd er maar wat 'buiige regen met misschien een klap onweer' voorspeld, en dat pakte anders uit.

Powered by EzPortal