Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 283107 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjan kardol

Doe mij maar December 2010. dan ben ik tevreden

jonkheer

Citaat van: Ijsbloem op vr 22 aug 2014 - 09:30
Volgens  IRI  december 0.5 tot 1.C boven normaal.

Dat is op zichzelf marginaal te noemen.

JerryL

Citaat van: Ijsbloem op vr 22 aug 2014 - 09:30
Volgens  IRI  december 0.5 tot 1.C boven normaal.

Dan wordt het heftig. Als ze al roepen dat het te warm wordt, nou maak dan je borst maar nat. Dan wordt het zeker 5 graden te koud!!

Jan van Ooijen

NAO (Noord-Atlantische Oscillatie) verwachting 2014/2015

Deze prognose is gemaakt op 1 juni 2014, in deze video wordt gebruik gemaakt van de anomalieën (temperatuur) van het zeeoppervlak in de Atlantische Oceaan.

Via deze verwachting is het dan "mogelijk" om een inschatting te maken van wat er kan gebeuren betreft de winter van 2014/2015.  Er is geen bewijs van een tripole in het noorden van de Atlantische Oceaan dit jaar, dus de verwachting is dat de NAO waarschijnlijk positief zal zijn de komende winter. Dit zou voor Europa een zachter en natter verloop  dan gemiddeld hebben.




©Meteo-service
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

As usual...elke winter is het hier vochtig, winderig en temperaturen tussen 3 en 10 graden. Keer een uitschieter van enkele dagen daargelaten, maar verder zoals elk jaar, vind ik. Goed, we zien het tzt wel. Die lange termijn neem ik altijd maar met een hoop korrels zout
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op di 26 aug 2014 - 09:05
As usual...elke winter is het hier vochtig, winderig en temperaturen tussen 3 en 10 graden. Keer een uitschieter van enkele dagen daargelaten, maar verder zoals elk jaar, vind ik. Goed, we zien het tzt wel. Die lange termijn neem ik altijd maar met een hoop korrels zout

Daarvoor zijn het ook verwachtingen he en daarom ook juist dit soort topics
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Stiekem hoop ik ook het tegenovergestelde ;) wekenlang onder nul en regelmatig sneeuw...misschien komt dat doordat ik gister nog in meters sneeuw liep op 3700 m
Never Stop Exploring

Marc.S

Citaat van: Edwin op di 26 aug 2014 - 09:19
Stiekem hoop ik ook het tegenovergestelde ;) wekenlang onder nul en regelmatig sneeuw...misschien komt dat doordat ik gister nog in meters sneeuw liep op 3700 m

De afgelopen jaren werd er vaker rond deze tijd al gesproken dat aanstaande winter koud of streng zou worden met het begin ervan in december, maar wat kregen we uiteindelijk.. NIKS (in december). Maar nu zeggen ze al dat aanstaande winter zacht en nat verloopt dus wie weet kan het nu wel eens omgekeerde wereld zijn ;D .. Trouwens het valt me ook op dat veel bomen al hun bladeren aan het verkleuren zijn zo vroeg in het seizoen, zou dat te maken kunnen hebben met de droge periodes van Juni/juli of hebben we al een maand voorsprong?  :)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

We hebben hier een plantje in de tuin die bessen produceert. Twee keer op rij werd de winter (zeer) koud, nadat hij al vroeg bessen produceerde. In 2010 had hij namelijk half augustus al zijn besjes, waarop de beruchte december 2010 uit voort kwam.
In 2011 produceerde hij de bessen pas rond begin september/half september, waarop een zachte winter volgde die uiteindelijk nog in februari 2012 uit het stof kwam (de bijna-Elfstedenwinterperiode).
In 2012 produceerde hij ook rond half augustus zijn bessen, waarna de (zeer) koude winter van 2013 op volgde (januari en februari).

Vorig jaar waren de bessen pas eind september rijp, waarop de zachtste winter ooit volgde.

Wat dat betreft heb ik goed nieuws, de bessen zijn al volledig rijp en sommigen beginnen al te vallen! :o

Het is natuurlijk geen garantie, maar laten we het zo zeggen: het was opvallend in die jaren. :)

Nu zul je misschien denken: waar let je allemaal wel niet op?! Nou, ik zocht/zoek verbanden in reacties die de natuur geeft en de daaropvolgende weersomstandigheden in een bepaalde periode. :)

Laten we kijken wat dit jaar het resultaat is. Dit bericht gaat het geheugen in dus.
Volgens de bessenplant zou het dus een koude winter moeten worden. :P

Groeten, Weerfreak :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ijsbloem

 :) Bessen, beukenootjes, appels en peren:" hebben geen enkele waarde als het gaat om een verwachting van het weer maanden vooruit.
Het zijn de gevolgen van het afgelopen weer.
Wat betreft de aankomende winter, De vorige jaren met uitzondering met die van vorig jaar waren er al aanwijzingen te zien (rond deze tijd)van het cfs en iri dat er wel degelijk KANS was op kouder dan normaal winterweer. We weten het vervolg. (sneeuwrijk en vaak koud)
Ik heb veel vetrouwen in de seizoensverwachtingen van IRI en Accu-weather.
Ik neem de verwachting dan ook dit jaar serieus maar zo zacht als vorige winter zal het wel niet worden.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Dat het er niets mee te maken heeft zou kunnen. Ik vertel dan ook dat het mij opviel dat hoe vroeger de bessen kwamen, hoe strenger/kouder de daaropvolgende winter was.

Uiteraard heeft de rijpheid van vruchten ook te maken met het afgelopen weer. Vroege oogsten horen bij een jaar waarin het al vroeg warm is geweest en is gebleven, zoals ook dit jaar.
Maar, nogmaals: het is iets wat opviel. ;) Dus wie weet heeft de bessenplant weer gelijk dit jaar. :P xD

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jonkheer

We zullen zien of de bessen voorspellende krachten bezitten.... ;) Voor de rest zal het afwachten worden. Het idee van een te warme komende winter is volgens mij ook veel gebaseerd op een "warm verlopen jaar". Eigenlijk een "logische"voortzetting van een patroon.

Trouwens ook voor deze zomer werden er voorpellingen gedaan richting een zeer hete zomer. Nou...het is eigenlijk een gewone huis-tuin-keuken zomer geworden met enkele pieken. Dus die voorspelling is ook niet uitgekomen.

JerryL

De bessen gaan voor een koude winter. Dat mag ook wel eens. De afgelopen winter hebben we geen vlokje sneeuw gehad en geen enkele sloot was bevroren.

Voor hen die op een warme september wachten geef ik het te hopen. Conform het KNMI zal het zo'n vaart niet lopen.

Bron KNMI:

Modelbeoordeling en onzekerheden
We zien in de eerste dagen een vrij hoge mate van consistentie. Mede door de cycloon neemt de onzekerheid echter toe vanaf het weekend. Het beeld van de opbouwende hoogterug wordt echter nu wel door meer leden ondersteund dan in de voorgaande EPS runs. Dit zien we ook terug in de puntverwachtingen waarbij warmere leden zijn toegenomen. Er zijn echter ook leden met een veel westelijker positie van de hoogterug waardoor de stroming veel meer noordwestelijk is en koele lucht wordt aangevoerd. De verdeling tussen deze scenario's is ongeveer 50-50%. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat er ook nog tussenoplossingen zijn.


Vooruitzichten lange termijn
woensdag 03 september tot en met woensdag 10 september
Tamelijk onzekere verwachting: 50% kans op een droger en zomers weertype met temperaturen boven normaal. Tevens 50% kans op een koel en wisselvallig weerbeeld met temperaturen beneden normaal.

Deadmau5

Citaat van: Ijsbloem op vr 22 aug 2014 - 09:30
Volgens  IRI  december 0.5 tot 1.C boven normaal.
IRI heeft in die vier jaren dat ik dat model volg nog nooit een maand te koud voorspelt. Dat heb ik ook al ettelijke keren tegen noodweer.be gezegd, maar die blijft voortdoen tot mijn grote frustratie.

Zal ook eens wat actiever zijn op dit forum, en vooral actieve bijdrages posten in dit topic.

Ikzelf hoop op een koele en rustige september, een natte oktober, extreem nat begin van november, sneeuwrijk eind van november, vrieskou begin december, nadien 3 weken warm weer. En dan vanaf midden janauri koud, met als koudste maand maart. (maart 2013 was HEERLIJK :D) Liefst zo weinig zon mogelijk, zo ijzig mogelijk. Veel ijsregen, veel mist en veel neerslag. Gewoon een winter om af te zien.

Ikzelf denk herstel in september (lichtjes, mogelijk met een uitschieter), met nadien weer een herhaling van eind augustus, en geleidelijk aan overgang naar de echte herfst. Echte WC voor een maand. Vroege maar zeer koude winter in november met veel sneeuw zonder echte vrieskou. Weekje vrieskou begin december. Na de 10e terug warmer. Derde decade van december gekwakkel. Temperaturen net boven het vriespunt, veel neerslag. Na 15 januari inval van de winter voor twee weken. Februari terug gekwakkel, maar nooit echt warm. Laatste week van februari zal ijskoud worden, met ook de eerste week van maart erbij gerekend. Daarna langzaam richting de lente. Redelijk natte en onbestendige lente. Om daarna richting de koudste zomer in jaren te gaan.


TaL

Citaat van: Deadmau5 op wo 27 aug 2014 - 17:08
IRI heeft in die vier jaren dat ik dat model volg nog nooit een maand te koud voorspelt. Dat heb ik ook al ettelijke keren tegen noodweer.be gezegd, maar die blijft voortdoen tot mijn grote frustratie.

Zal ook eens wat actiever zijn op dit forum, en vooral actieve bijdrages posten in dit topic.

Ikzelf hoop op een koele en rustige september, een natte oktober, extreem nat begin van november, sneeuwrijk eind van november, vrieskou begin december, nadien 3 weken warm weer. En dan vanaf midden janauri koud, met als koudste maand maart. (maart 2013 was HEERLIJK :D) Liefst zo weinig zon mogelijk, zo ijzig mogelijk. Veel ijsregen, veel mist en veel neerslag. Gewoon een winter om af te zien.

Ikzelf denk herstel in september (lichtjes, mogelijk met een uitschieter), met nadien weer een herhaling van eind augustus, en geleidelijk aan overgang naar de echte herfst. Echte WC voor een maand. Vroege maar zeer koude winter in november met veel sneeuw zonder echte vrieskou. Weekje vrieskou begin december. Na de 10e terug warmer. Derde decade van december gekwakkel. Temperaturen net boven het vriespunt, veel neerslag. Na 15 januari inval van de winter voor twee weken. Februari terug gekwakkel, maar nooit echt warm. Laatste week van februari zal ijskoud worden, met ook de eerste week van maart erbij gerekend. Daarna langzaam richting de lente. Redelijk natte en onbestendige lente. Om daarna richting de koudste zomer in jaren te gaan.

Ik doe alsof ik dat laatste niet gelezen heb  :o >:( :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

zwoof

Citaat van: Deadmau5 op wo 27 aug 2014 - 17:08
IRI heeft in die vier jaren dat ik dat model volg nog nooit een maand te koud voorspelt. Dat heb ik ook al ettelijke keren tegen noodweer.be gezegd, maar die blijft voortdoen tot mijn grote frustratie.

Zal ook eens wat actiever zijn op dit forum, en vooral actieve bijdrages posten in dit topic.

Ikzelf hoop op een koele en rustige september, een natte oktober, extreem nat begin van november, sneeuwrijk eind van november, vrieskou begin december, nadien 3 weken warm weer. En dan vanaf midden janauri koud, met als koudste maand maart. (maart 2013 was HEERLIJK :D) Liefst zo weinig zon mogelijk, zo ijzig mogelijk. Veel ijsregen, veel mist en veel neerslag. Gewoon een winter om af te zien.

Ikzelf denk herstel in september (lichtjes, mogelijk met een uitschieter), met nadien weer een herhaling van eind augustus, en geleidelijk aan overgang naar de echte herfst. Echte WC voor een maand. Vroege maar zeer koude winter in november met veel sneeuw zonder echte vrieskou. Weekje vrieskou begin december. Na de 10e terug warmer. Derde decade van december gekwakkel. Temperaturen net boven het vriespunt, veel neerslag. Na 15 januari inval van de winter voor twee weken. Februari terug gekwakkel, maar nooit echt warm. Laatste week van februari zal ijskoud worden, met ook de eerste week van maart erbij gerekend. Daarna langzaam richting de lente. Redelijk natte en onbestendige lente. Om daarna richting de koudste zomer in jaren te gaan.


Haha! Make my day mate!  8)

Reutel

Citaat van: Deadmau5 op wo 27 aug 2014 - 17:08

Ikzelf denk herstel in september (lichtjes, mogelijk met een uitschieter), met nadien weer een herhaling van eind augustus, en geleidelijk aan overgang naar de echte herfst. Echte WC voor een maand. Vroege maar zeer koude winter in november met veel sneeuw zonder echte vrieskou. Weekje vrieskou begin december. Na de 10e terug warmer. Derde decade van december gekwakkel. Temperaturen net boven het vriespunt, veel neerslag. Na 15 januari inval van de winter voor twee weken. Februari terug gekwakkel, maar nooit echt warm. Laatste week van februari zal ijskoud worden, met ook de eerste week van maart erbij gerekend. Daarna langzaam richting de lente. Redelijk natte en onbestendige lente. Om daarna richting de koudste zomer in jaren te gaan.

;D
Oké, we zijn er uit. Draadje kan op slot, wie belt het KNMI?  8)

Deadmau5

Ik verlang echt zo zwaar naar de winter, en we beginnen met een positieve noot. Ze wordt beter dan vorig jaar :D

Eigenlijk moet ik concluderen dat ik de énige echte IJSKONING ben :D

Dit omdat ik
1) hou van winterweer
2) ik al jaren droom van een elfstedentocht
3) IJSland mijn favoriete land is
4) smelt voor poeslieve blonde meisjes of superknappe brunettes :D en met lang haar hé, voor bescherming tegen de koude ;). Maar laat ze toch maar in een heetwatermeer zitten. :p Mijn ijskoninginnetje  :-*
5) mijn lievelingsdier de zeehond is. En symbolisch: de Russische beer

Er rest ons dus nog maar één ding. Kom maar op met die koude winter, bitches :D

Jeroen22

zie alweer dat het deze week warmer wordt. Doe mij maar gauw de donkere dagen en nachten en veel sneeuw. witte landschappen . i love it.

Powered by EzPortal