Onweerskansen 9, 10 en 11 juli

Topic gezien door 47459 bezoekers
Gestart door Johann, wo 09 jul 2014 - 11:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

densta

Eens moet de eerste keer zijn. En gelijk 2 stuks.
Wel met de mobiel maar dat maakt me helemaal niks uit.

dondertje127

Toch 3 en half. De ene gaat net ten Noorden van mij ineens wat Westelijk.

martijn

Dat waren een paar flinke donders heerlijk!

ron12

Citaat van: martijn op vr 11 jul 2014 - 00:42
Dat waren een paar flinke donders heerlijk!
Die bui actiever in Gelderland zo te zien
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Caps

De buienlijn van nijmegen verlengt zich richting het noorden, en zo te zien nu ook lelystad/almere

Cdtj3

Flitsen te zien en onweer te horen in Almere :D Totaal niet meer verwacht op dit tijdstip.

Edit: Inmiddels is het onweer aangekomen, zie alleen maar blauwe flitsen boven me en bijna geen rommels. Snap er niets van, heb dit nog nooit meegemaakt. Letterlijk stilte voor de storm terwijl het onweer binnen 10 km zit  :-\
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Caps

Blijft die buienlijn nog actief?

Cdtj3

Flink wat onweer en diepe dreunen, 't gaat nu nog vrolijk door in de verte :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Marco uit Hangar 5

Naja zeg, heeft het onweer de nacht overleefd en is helemaal naar Heerhugowaard getrokken!

Flink regen en onweer nu boven Heerhugowaard. Dit had ik niet verwacht gisteren, dacht toch echt dat het 'warmteonweer' was dat zon en warmte nodig heeft, maar achter dit onweer moeten andere krachten meespelen. Trogje, koudeputje, koufront, whatever.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Vanmiddag en vanavond opnieuw lokale, maar stevige onweersbuien. Hoge CAPE-waardes (2000+ J/kg in de oostelijke helft) en geringe schering (maximaal 10 kt in het zuiden, in het noorden nog minder). Convectiemodus single cell/pulse storm. Initiatie waarschijnlijk in/rondom de vore, Harmonie geeft indicatief midden/oosten van het land. Veluwe, Twente, mogelijk Utrechtse Heuvelrug lijken voorkeursgebieden mede vanwege hogere temperaturen en topografie. Uiterste noordwesten lijkt gevrijwaard te blijven (lagere T, minder convergentie). In het uiterste zuidwesten en zuiden wordt de convectie temperatuur waarschijnlijk niet bereikt. INDECS geeft met uitzondering van het noorden weer hoge kansen, 70-95%, kans op meer dan 200 ontl het grootst in het zuidoosten, rond 20%. Belangrijkste aandachtspunt is echter de neerslag die in korte tijd kan vallen vanwege de lage treksnelheid van de buien. Lokaal kunnen net als gisteren zomaar enkele tientallen mm regen vallen. Zaterdag lijkt het gebied met de hoogste CAPE waarden iets zuidelijke uit te komen, bovendien lijk er in de middag iets minder warme lucht vanaf zee binnen te stromen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Raar onweer vannacht. Zware regen met hagel en veel wind. Non stop weerlicht maar eigenlijk bijna geen donder. ???

ron12

Was een bijzondere avond en nacht in Nijmegen, bijna 6 uur lang onweer gehoord. met maar 3 mm regen gevallen . Dus ik kon lange tijd lekker buiten zitten en naar al dat moois gaan kijken, en genieten maar. Smaakt naar meer. ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

Het onweer ging van oost (midden NL) naar west over Nederland afgelopen nacht - veel ontladingen waren er te zien -

Voor vandaag staat code geel voor het Midden werderom

hussel

Wat een geweld gister! Wat heb ik genoten!



Weatherman

Citaat van: Dennis op vr 11 jul 2014 - 08:16
Het onweer ging van oost (midden NL) naar west over Nederland afgelopen nacht - veel ontladingen waren er te zien -

Voor vandaag staat code geel voor het Midden werderom
? ik hoor niks anders op de radio dan Midden, oosten en zuiden. hoe zit dat
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

PatrickM

Ook hier vannacht nog wat onweer, niet veel, maar dat maakt niet uit. Ik had het niet verwacht. :)

Mike25

Afgelopen nacht nog een bui gehoord/gezien in de verte 8), trok langs Apeldoorn heen. Misschien vandaag weer een kans :D


Marsel

Citaat van: ron12 op vr 11 jul 2014 - 00:01
Wie had dat gedacht zoveel bliksems vandaag, nog niet eens voor de helft van het land. Is al eerder gebeurd dit jaar toch

Ik niet, niemand niet. Buien van de avond waren vrij goed verwacht. Als lokaal de deksel werd getild konden pittige exemplaren ontstaan.
Die nachtelijke onweersgolf waar jij op doelt  trok inderdaad z'n eigen plan. Werd ook redelijk gemist door de verschillende modellen, althans in deze mate en ook nog eens zo ver naar het westen.

Kres

Maar wat heeft die bui van vannacht in leven gehouden ?
Bij mij waren er veel flitsen te zien maar de bliksem zelf niet.

Powered by EzPortal