Onweerskansen 9, 10 en 11 juli

Topic gezien door 47102 bezoekers
Gestart door Johann, wo 09 jul 2014 - 11:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Kermisspin

Voor de bui uit prachtige wolken structuren. Inmiddels regen en onweer op afstand. Lijkt wel dichterbij te komen. Echt veel wind zit er nog niet in.
Volvo for life!

trudy

Lijkt allemaal wat minder te worden?!

lander20

onweersactiviteit neemt wat af momenteel, ik denk dat vooral overvloedige neerslag de boosdoener gaat zijn qua overlast!
komt nog veel regen aan voor noorden en centrum NL en later misschien nog N/NO BE!  in hoeverre het regen en onweersgebied nog actief gaat blijven?

Caps

Op de radar zo te zien hangt de bui nu boven Zwolle

Ries

Leg mij nou 'ns uit hoe het kan dat net als zo'n complex de NL grens oversteekt de bliksemactiviteit eruit verdwijnt?! Zo gaat het ook altijd als een onweersbui ons uit het zuiden nadert...toeval geloof ik niet in.

Ries

Nou, dikke tegenvaller weer; ff een buitje, geen rukwinden, donder of 3 tot nu toe. Iets hier slurpt activiteit uit onweersbuien, elke keer weer. Onverwachte bui van vorige week in de nacht was heftiger. Zie dan op de radar hoe de activiteit in een paar tientallen minuten verdwijnt als het eenmaal in de provincie is, ongelooflijk. Magoe, de tumultueuze lucht en het (niet zo strak georganiseerde) shelfje vooraf waren mooi om te zien :)

marco-groningen

Nou ik dacht er komt heel wat. Valt dat weer vies tegen. 
Beetje regen en beetje wind en maar 3 rommeltjes die niet eens hard waren.  >:(

ron12

Ten oosten van Enschede nieuw onweer ontstaan ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Volgens piet p is code oranje uitgegeven voor de tweede buiienlijn die er nog aankomt

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Ries op wo 09 jul 2014 - 18:48
Leg mij nou 'ns uit hoe het kan dat net als zo'n complex de NL grens oversteekt de bliksemactiviteit eruit verdwijnt?! Zo gaat het ook altijd als een onweersbui ons uit het zuiden nadert...toeval geloof ik niet in.

Heel simpel, niet warm genoeg geworden en geen instraling van de zon meer om voldoende convectie van de grond te krijgen... ik had het wel verwacht... het duurde te lang voordat de opklaringen kwamen.

Een onweerscel leeft gemiddeld 20 minuten, er moeten dus steeds nieuwe ontstaan om een bui op gang te houden. De aangevoerde lucht heeft de potentie (warm, vochtig, onstabiel tot op grote hoogte), maar de lokale omstandigheden, de hier zo vaak genoemde 'trigger' (warmte, zonneinstraling, koufront, trog.. whatever) zullen het spektakel op gang moeten brengen/houden.

Als je NU naar de radarbeelden kijkt, zie je dat aan de noordkant van de buien IN DE ZON op dit moment de nieuwe cellen ontstaan, gaaf om te zien :)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Ries

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 09 jul 2014 - 19:39
Heel simpel, niet warm genoeg geworden en geen instraling van de zon meer om voldoende convectie van de grond te krijgen... ik had het wel verwacht... het duurde te lang voordat de opklaringen kwamen.

Een onweerscel leeft gemiddeld 20 minuten, er moeten dus steeds nieuwe ontstaan om een bui op gang te houden. De aangevoerde lucht heeft de potentie (warm, vochtig, onstabiel tot op grote hoogte), maar de lokale omstandigheden, de hier zo vaak genoemde 'trigger' (warmte, zonneinstraling, koufront, trog.. whatever) zullen het spektakel op gang moeten brengen/houden.

Als je NU naar de radarbeelden kijkt, zie je dat aan de noordkant van de buien IN DE ZON op dit moment de nieuwe cellen ontstaan, gaaf om te zien :)

en die uitleg trek je gemakshalve maar door naar ál die keren dat dat scenario zich hier afspeelt...? Vrijwel elke keer, dat is.

Tyshane

Citaat van: Ries op wo 09 jul 2014 - 20:06
en die uitleg trek je gemakshalve maar door naar ál die keren dat dat scenario zich hier afspeelt...? Vrijwel elke keer, dat is.

Wat denk jij dan? Dat er een hogere macht is die jullie daar zit te sarren? Zelf een plausibele verklaring?

Ries

Ik kan enkel denken aan iets geologisch (zand/klei, niet zozeer hoogte) maar heb te weinig kennis om dat voor mezelf zeker te krijgen. Het gebeurt hier te vaak en op te abrupte, onverwachte manieren om op dat soort logisch, voor de hand liggende atmosferische redenen te gooien. Keer op  keer dooft het, van welke kant het ook komt, binnen 30km van de stad uit.
Nog sterker, we hebben gezien hoe het óm de stad leek te gaan...Klinkt bizar maar ik bedoel dat het van oost recht op stad afkwam, vlák voor de stad een noordelijk stukje afzwakte, het onder de stad doorging en vlák voorbij de stad weer naar noord aangroeide. Ronduit absurd, net als dit van gister. Want dat had zo'n kracht, activiteit en treksnelheid dat zo'n snelle deactivatie raar is, zeker in de lijn van hoe dat hier dus altijd zo gebeurt. Ik volg zwaar weer in 't land altijd en heb dat zelden tot nooit in andere delen van het land zo abrupt zien gebeuren bij dit soort systemen.
Vriend Bertjeb uit Amersfoort ziet het altijd met mij gebeuren, die snapt het ook niet, ik weet van elke keer hier dat MarcoUutGrunn het ook ziet. Gister zag je Pietje P. ook verbaasd zijn en denken dat het zware weer dan maar van het groepje daarachter moest komen (die ook net in de provincie uitdoofde, geen druppel gehad verder).
Ik was al bijna weer enthousiast voor noodweer maar dat heeft hier botweg geen zin, wij moeten het hebben van sporadische onverwachte donderbuitjes...van die arctische dingetjes met een paar donders een paar keer per jaar, en nu in maart hadden we één heel stevige donderbui die nergens verwacht werd.
Gisteren voor het eerst in jaren hier weer iets gezien dat op een shelfje leek (was het ook, al die foto's vanuit het land zijn altijd voor ons sprookjes) en dat terwijl hier vroeger echt heel veel vaker zwaar weer was, ik zie de rolwolken van vroeger nog voor me maar die ken ik van afgelopen 10 jaar nog enkel van één filmpje van 3 jaar geleden. Ik weet het echt niet hoor...

Maar even toevoegen dat ik juist iemand ben van de nuchtere natuurwetenschappelijke verklaringen? Op andere, buitenlandse, forums ben ik altijd de threadkiller als het om atmosferische verschijnselen gaat. Ik geloof in logische verklaringen en herken direct als iets een makkelijke wegwuifredenering is of als een uitleg klopt. Dan schuift alles logisch in mekaar maar zoiets heb ik voor de situatie hier nog nooit gehoord/gelezen.

Dennis

En we kijken vandaag weer.... LVL1

Vincent

Citaat van: Dennis op do 10 jul 2014 - 08:27
En we kijken vandaag weer.... LVL1

Hoe groot is de kans dat de juiste triggers aanwezig zijn gezien de grote stijging in temperatuur in vergelijking met gisteren?

Weatherman

Citaat van: Vincent op do 10 jul 2014 - 09:35
Hoe groot is de kans dat de juiste triggers aanwezig zijn gezien de grote stijging in temperatuur in vergelijking met gisteren?
Die stijging geldt voor overal waar het gisteren regende en 15 graden was toch ? voelt in ieder geval hier niet koud en heel klam aan.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Citaat van: Weatherman op do 10 jul 2014 - 09:37
Die stijging geldt voor overal waar het gisteren regende en 15 graden was toch ? voelt in ieder geval hier niet koud en heel klam aan.

Hier bij Amsterdam gisteren max 16 graden ofzo en nu al 20+. 23 tot 29 graden werd gezegd en dat eerste was gisteren het maximum ongeveer.

arjanbruggink

Citaat van: Ries op do 10 jul 2014 - 07:27
Ik kan enkel denken aan iets geologisch (zand/klei, niet zozeer hoogte) maar heb te weinig kennis om dat voor mezelf zeker te krijgen. ............. Ik geloof in logische verklaringen en herken direct als iets een makkelijke wegwuifredenering is of als een uitleg klopt. Dan schuift alles logisch in mekaar maar zoiets heb ik voor de situatie hier nog nooit gehoord/gelezen.
Marco heeft het gewoon bij het rechte eind. Er was te weinig warmte/energie voorradig waardoor het snel stierf. Het heeft totaal niks te maken met ondergrond, water, orografie of wat dan ook.

Maar ondanks dat, wat een prachtige radarbeelden. Een onvervalste bow echo verscheen er op de radar. En wat kondigde die bui zich fantastisch aan (in Assen dan waar ik was). De ene diepe donder na de andere. Heb nog een paar prachtige CC's gezien die meerdere keren ontlaadden. Er kwam tevens nog een zwakke arcus opzetten met een kleine whalesmouth. Maar de fut ging er snel uit door het gebrek aan energie.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal