8 en 9 juni. Onweer Vlissingen-oost

Topic gezien door 5502 bezoekers
Gestart door Ronald, di 10 jun 2014 - 16:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronald

Nogmaals bedankt voor de leuke en vooral positieve reacties.

@Timkoster:
Die laatste felle ontlading bij mij was iets over 3 uur, dus dan kan niet dezelfde zijn. Aan de ene kant wel jammer dat ze zo overbelicht zijn, want volgens mij moeten er prachtige harken/vorken/vertakkingen achter zitten. Aan de andere kant geeft het wel aan hoe intens een ontlading is.

@Suncatcher:

Ik gebruik een Canon EOS 50D met een Sigma 50mm DG macro 1:2.8 voor als de ontladingen wat verder weg zitten (bijv. de eerste twee foto's) Dit lensje is echt superscherp! Het is natuurlijk "vast glas" en dat scheelt enorm in scherpte. Het is vanweg de 50mm wel een moeilijke lens om ontladingen te vangen.

Voor alle overige foto's heb ik een Sigma 10-20mm DC HSM. 10mm (op crop 16mm) is een lekkere groothoek waarmee je "alles" voor je gewoon pakt. Vergt wel iets meer nabewerking omdat de scherpte iets minder is. Heeft ook iets vervorming vanwege de groothoek.

Ik hoor/lees trouwens heel veel dat de foto's zo scherp zijn. Dit komt niet alleen door de lenzen en de nabewerking. Ik gebruik een flitstrigger (plannen komen van het internet, maar zelf gebouwd) die werkt op radiogolven (AM rond de 130 kHz) i.p.v. een lichtsensor. Het voordeel hiervan is dat je de stepped leader "hoort" (een paar microseconden) voordat de werkelijke ontlading plaatsvindt. De elektronica (een Arduino in mijn geval) stuurt de sluiter van de camera dus nog voordat de ontlading (de flits) er is. Omdat de Canon een trage shutter heeft (ongeveer 50 milliseconden) ben je eigenlijk toch nog te laat, maar wel eerder dan een lichtsensor.

De sluitertijd kan ik kort houden (1-2 sec) en daar kom voornamelijk de scherpte vandaan.

Sorry voor het lange verhaal  :-[, maar misschien help ik iemand ermee.

Powered by EzPortal