Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258396 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

De tweede ochtendhelft schuift uit het zuiden vrij veel (sluier)bewolking binnen. Bovendien trekken er vanmiddag vanuit diezelfde hoek een paar pittige onweersbuien over, met kans op zware windstoten. De gangbare wind is veelal oostelijk of zuidoostelijk (1-3 Bft), en wordt aan zee vanmiddag aanlandig.
Het warmt op naar 22-25 graden op de kust, 26-31 graden in het binnenland. Ook vanavond en vannacht blijven stevige regen- en onweersbuien vanuit Frankrijk en Belgie overtrekken.

weer.nl



Tyshane

Ik hoop dat het niet te snel komt zodat alles juist goed samenvalt. Maar ik heb er het volste vertrouwen in, niet per definitie voor mijn regio, maar België / Nederland, ergens zullen wel mooie dingen te zien zijn. Verheug me nu alweer op alle beelden en verhalen... Nu we gaan het zien, nowcasten jaja.  ;D

Tijd om bij het beeldschermpje weg te gaan en lekker buiten van het weer te genieten. Laterssss! :P

Jur

Leden en gasten die real time willen mee babbelen, kunnen dat op de chat van Meteo-service.

Klik HIER.

Verander je naam van "Gast-###" naar de nickname die je wilt gebruiken en ram op [connect].

Heb je mIRC of een ander chat client log dan in via irc.meteo-service.nl kanaal #meteo-service

F.Fredje

Die MCS boven Belgie lijkt toch eerder ri Breda/Tilburg/Eindhoven te koersen dan Limburg.

Dexkter

MCS lijkt in rap tempo af te zwakken, ook lijkt de bijbehorende bewolking redelijk makkelijk op te lossen. let's hope so!

Energizer85

Citaat van: F.Fredje op ma 09 jun 2014 - 10:39
Die MCS boven Belgie lijkt toch eerder ri Breda/Tilburg/Eindhoven te koersen dan Limburg.

Klopt, vind m ook redelijk actief trouwens....

Stephanie

Dat onweer vannacht was ontzettend gaaf! Ik was in Sprang, en hier vlakbij (Kaatsheuvel) is ook een windhoos geweest las ik. Het ging echt heftig tekeer met veel bliksem en hele harde dreunen.
Nu is het vies plakkerig buiten.
Hopelijk lost dat vervelende ding in BE snel op, en dan kunnen we door naar vanavond 8)

Weatherman

Citaat van: Stephanie op ma 09 jun 2014 - 10:42
Dat onweer vannacht was ontzettend gaaf! Ik was in Sprang, en hier vlakbij (Kaatsheuvel) is ook een windhoos geweest las ik. Het ging echt heftig tekeer met veel bliksem en hele harde dreunen.
Nu is het vies plakkerig buiten.
Hopelijk lost dat vervelende ding in BE snel op, en dan kunnen we door naar vanavond 8)
Ja he !! Het heeft lang en veel gebliksemd. De temperatuur nu gaat rap omhoog.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Vincent

Die MCS kakt bij Zeeland heel erg in lijkt het. 8)

TaL

Bewolking breekt hier wat  8) ::)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Frankrijk geboorte plaats van onweersbuien goed te zien hier, en zoeken hun weg over Europa http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php?region=fr Was een top nacht, de laatste bui had net Nijmegen gehaald.  Toen ging de activiteit er plotseling helemaal eruit. Precies toen de zon opkwam hield die ermee op. ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

F.Fredje

Citaat van: Energizer85 op ma 09 jun 2014 - 10:42
Klopt, vind m ook redelijk actief trouwens....

Ja, toch valt het aantal klikjes wel mee op ingezoomde lightningmaps.

Jan van Ooijen

Stukje uit Guidance

Een zuidelijke stroming met convectieve systemen is een garantie voor springende modeluitvoer en een veelvoud aan verschillende oplossingen. De situatie van vanmiddag en vanavond is in potentie een extreem weersituatie, met een aantal mitsen en maren. Een grote maar is een onweersbuiencomplex dat actueel boven West-Frankrijk zit met een grote cirruskap. Harmonie mist dit volledig en ten zuiden hiervan moeten uiteindelijk de buien gaan ontwikkelen die ons later vandaag bereiken. EC en Hirlam doen het niet veel beter.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

4seasons

In Frankrijk code oranje voor 32 departementen.


Even vrij vertaald:
Na een zeer stormachtige episode, heeft Meteo France 32 departementen op code oranje geplaatst.
Daarnaast, zal het risico van hagel verduidelijken bijkomend gedurende de dag, die tot negen regio 's avonds.
Resultaat van dit weer: De temperatuur zou stijgen tot 36 °.


Een andere weersite spreekt van een verdere verslechtering stormachtige Pinkstermaandag



Op de kaart van Meteociel staat geheel Nederland met onweer aangegeven.




Bronnen:
http://lci.tf1.fr/france/societe/meteo-alerte-orange-risque-d-orages-de-grele-et-fortes-chaleurs-8431925.html
http://www.meteociel.fr/actu/399/nouvelle_degradation_orageuse_ce_lundi_de_pentecote/




boxer


NitroGenetics

dat de boel inkakt is alleen maar gunstiger voor vanavond , minder bewolking staat gelijk met meer opwarming, ofwel buien zullen dan intenser zijn. ook is het een feit dat er nu minder vocht wordt opgenomen door buien waardoor er meer vocht in de lucht blijft zitten voor vanavond!

wat ik denk(gebaseerd op modellen) dat we vanavond rond 7 een mcs ontstaat ten nw van Frankrijk dat een noordoostelijk koers neemt en van zeeland uit naar het noordoosten van nederland trekt, halverwege ten zuiden van utrecht verwacht ik de hoogtepunt en zal dan gestaagd afnemen qua intensiteit terwijl het naar het noordoosten koerst.

al met al denk ik wel dat het pittig gaat worden vooral voor het zuiden en midden het noordoosten zal er ongetwijfeld ook wat van meepikken maar hoe intens het zal zijn zal nog de vraag zijn dit zal volledig afhangen wat de temperaturen vandaag zullen worden en of de situatie wat betreft de cin/cap zal zijn.

zelf woon ik in hoogeveen maar zal ik waarschijnlijk de auto moeten pakken om een betere plek op te zoeken. het wordt nowcasten geblazen!

Dexkter

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 10:55
Stukje uit Guidance

Een zuidelijke stroming met convectieve systemen is een garantie voor springende modeluitvoer en een veelvoud aan verschillende oplossingen. De situatie van vanmiddag en vanavond is in potentie een extreem weersituatie, met een aantal mitsen en maren. Een grote maar is een onweersbuiencomplex dat actueel boven West-Frankrijk zit met een grote cirruskap. Harmonie mist dit volledig en ten zuiden hiervan moeten uiteindelijk de buien gaan ontwikkelen die ons later vandaag bereiken. EC en Hirlam doen het niet veel beter.
Ben benieuwed of GFS dit wel al heeft in de komende run

mauriceb

Ik heb ook het idee dat de huidige uitwaaierende ijskap een beetje roet in het eten gooit. :)

Marsel

Goedemorgen deze morgen  ;).
Na een korte blik op de ochtendkaarten kunnen we concluderen dat we nu al achter de feiten aanlopen. Het ochtend MCS, actueel over N-FR en S-BE, wordt gewoon niet beschreven en volledig gemist. Ben zeer benieuwd waar het eea terecht gaat komen vanavond.

EC00 blijft volharden over het SE, ook Harmonie00 is daar inmiddels aan toegevoegd. GFS, WRF en Hirlam zijn meer op C- en W-NL gericht.
Toch bekruipt mij het gevoel dat een wat meer zuidoostelijk pad, mede gezien het te verwachte initiatiegebied over NW-FR gecombineerd met de sterke oostelijke propagatie van grote complexen, langzaam waarschijnlijker wordt. Maar goed deze optie is gisteren al belicht in eerder berichtgeving. In dat opzicht ligt vrijwel alles nog open.
Veel F5'en vandaag  ;D.

pyro

Wat zijn dit snelle systemen zeg! Als er vanavond wat over komt dan heb je denk ik 5 minuten de tijd om fotos te maken :)

Powered by EzPortal