Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258337 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Unknown-user1778

Ja... dat wordt dus een keuze maken of thuis blijven en auto in garage of chasen. Probleem is dat me fiesta maar 2jaar oud is en weliswaar all risk maar krijg er nooit zo een mooie voor terug als het misgaat ^^

Vincent

Citaat van: Joep op ma 09 jun 2014 - 09:45
Live-blog: kans op noodweer

Geplaatst op 9 juni 2014 - 08:22 door Michiel Severin
   
Tweede pinksterdag begint zonnig, maar later vandaag is er kans op zeer zware buien.
Bart de Bruyn fotografeerde gisteravond deze fraaie, maar zware, onweersbui in Oost-Vlaanderen



09.20 uur

De buien in Noord-Frankrijk zijn herkenbaar aan de extra opbollingen in het wolkendek.Boven het noorden van Frankrijk bevinden zich al enkele onweersbuien. De bijbehorende hoge wolken bereiken inmiddels al Zuid-Nederland. Noorden en langs de oostgrens langst zonnig.

De onweersbuien trekken nu België in en bereiken tegen de middag Brabant en/of Limburg.

08.30 uur
Weerplaza waarschuwt voor mogelijk noodweer later vandaag. Nederland bevindt zich in zeer warme lucht waarin het vanmiddag 25 tot 30 graden wordt, in het zuidoosten mogelijk 33 graden als de zon daar flink blijft schijnen.

Vanuit het westen van Frankrijk nadert een buiencomplex dat in de loop van de middag en avond het zuiden van Nederland bereikt. De buien kunnen gepaard gaan met zwaar onweer, veel regen en grote hagelstenen. Ook zijn zware tot zeer zware windstoten mogelijk, oplopend tot 120 km/uur. Het noodweer trekt noordoostwaarts over het land en kan in enkele regio's tot overlast leiden.

Weerplaza benadrukt dat bovenstaande nog niet zeker is. Diverse weermodellen geven dit noodweer aan, maar om het ook daadwerkelijk te laten gebeuren, moet de atmosfeer wel voldoende onstabiel, warm en vochtig worden. Het kan dus meevallen, maar gezien de huidige berekeningen raadt Weerplaza aan om bij buitenactiviteiten de weerberichten vanmiddag en vanavond nauwgezet te volgen.

Michiel Severin, meteoroloog van Weerplaza: "Het is tweede pinksterdag, veel mensen zijn vrij en zullen er met dit zomerweer op uit trekken. De weersituatie kan later vandaag echter snel omslaan. Gisteren en eergisteren vielen er in Frankrijk en België hagelstenen tot 5 cm groot. Er zijn modellen die dat nu voor Nederland berekenen. Bij noodweer is altijd veel onzekerheid, het kan dus reuze meevallen, maar het is slim om alert te zijn en onze berichten in de gaten te houden."


Liveblog Weerplaza

En dat is dus niet de MCS want die zit nu al ongeveer bij België. ;)

Tyshane

Nou alle indices slaan wel lekker uit zeg, erg spannend allemaal weer en als vanouds druk op 't forum! Nice!  8)

Reutel

Citaat van: Zierikzee op ma 09 jun 2014 - 09:44
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Kans+op+noodweer/2000

Ja ik had het al gelezen, staat nergens dat de MCS voor het noodweer gaat zorgen hoor. Goed lezen! ;)

Jan van Ooijen

GFS is en blijft extreem en gezien de situatie maar van deze kaarten uitgaan





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Ik denk dat dat gebied in Belgie rond het middaguur hooguit wat buiige regen geeft, daarna breekt de zon nog ff door. Ik denk dat het echte werk pas einde van de middag begin van de avond gaat gebeuren. De meeste modellen zijn het eens dat in de loop van de middag de zware buien in noord en noorwest frankrijk zich gaan vormen, en dan in de stroming zich verder ontwikkelen richting Nederland.

Kres

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 09:45
Ja... dat wordt dus een keuze maken of thuis blijven en auto in garage of chasen. Probleem is dat me fiesta maar 2jaar oud is en weliswaar all risk maar krijg er nooit zo een mooie voor terug als het misgaat ^^
Dude ga lekker chasen.
Kijk goed om je heen. Er is altijd wel een brug of een andere overhangende structuur waar je even onder kan staan. Niet alleen maar naar boven kijken maar ook bewust zijn van je omgeving.

Wel zo veilig.

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 jun 2014 - 09:47
GFS is en blijft extreem en gezien de situatie maar van deze kaarten uitgaan


Ik denk dat we beter al kunnen gaan nowcasten. Volgens mij heeft geen enkel model het MCS, welke nu België binnen trekt, zien aankomen. Alles ligt op zijn gat nu ;)

Kres

Citaat van: Reutel op ma 09 jun 2014 - 09:53
Ik denk dat we beter al kunnen gaan nowcasten. Volgens mij heeft geen enkel model het MCS, welke nu België binnen trekt, zien aankomen. Alles ligt op zijn gat nu ;)
Daar lijkt het idd heel erg op ja.
Nowcasten is de beste optie.

Tam

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 09:45
Ja... dat wordt dus een keuze maken of thuis blijven en auto in garage of chasen. Probleem is dat me fiesta maar 2jaar oud is en weliswaar all risk maar krijg er nooit zo een mooie voor terug als het misgaat ^^

Citaat van: dennis089 op ma 09 jun 2014 - 00:16
ik heb het zekere voor onzekere genomen. ford fiesta staat binnen, moet wel via de raam erin/eruit :P

Gister kreeg je hem ook via het raampje erin en eruit dus dat moet vandaag toch ook wel ergens lukken  ;D hahaha

Johann

Citaat van: SniperEye op ma 09 jun 2014 - 09:19
Ik ben er niet gerust op. Er is een dikke MCS zichtbaar in NW Frankrijk. Niet dat dat rotding dadelijk roet in het eten gaat gooien.
@Jan, Johann en/ of Marsel: wat is jullie visie hierop?

Deze is gekoppeld aan de thermische vore (thermisch laag) welke momenteel boven Frankrijk ligt en richting Nederland trekt. Welke uitwerkingen dit voor ons zal gaan hebben is nog niet duidelijk resp onzeker en ook de modellen geven weinig houvast voor dit moment. Zo worden de ontwikkeling maar ook timing mbt thermische vore (laag) en uitwerkingen nog verschillend opgepakt. EC ook nu weer meer oostelijk over het land (en eerder),  UKMO en GFS westelijker.


BD6

Temperatuur stijgt gestaag hier, inmiddels al bijna 26 graden...

Joep

De modellen zijn het dus niet eens met elkaar west of oost, maar ik rijd er gewoon heen
waar het onweer ook is :)

Reutel

Citaat van: Joep op ma 09 jun 2014 - 10:08
De modellen zijn het dus niet eens met elkaar west of oost, maar ik rijd er gewoon heen
waar het onweer ook is :)

Hopelijk ligt de waarheid in het midden. :D

Kres

ik teken ook voor het midden

NitroGenetics

Citaat van: Joep op ma 09 jun 2014 - 10:08
De modellen zijn het dus niet eens met elkaar west of oost, maar ik rijd er gewoon heen
waar het onweer ook is :)
het beste wat je kan doen in zo'n situatie is simpelweg de middenweg pakken als modellen het er niet mee eens zijn.  uit mij ervaring is dat het meestal wel goed uitkomt wanneer ik ga chasen, dat laat niet bij dat je de modellen goed in de gaten moet houden

MamaAs

Oeh dat wordt idd nowcasten.
Zoals het er nu naar uit ziet, zal het allemaal (weer) onder ons door trekken. Jammer, maar hagel zo groot als golfballen zijn hier ook niet welkom  :P

Energizer85

Die MCS pakt volgens mij alleen t zuidoosten mee (pinkpop??) daarna nog enkele uren droog en opwarmend  8) eind van de middag ff kijken of t oost west of midden gaat worden waar de mooiste exemplaren te zien zijn. Temperatuurtjes zijn in iedergeval goed, t schiet omhoog momenteel

Weatherman

Nu al 25 graden in een gedeelte van Brabant.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Energizer85

Citaat van: Energizer85 op ma 09 jun 2014 - 10:19
Die MCS pakt volgens mij alleen t zuidoosten mee (pinkpop??) daarna nog enkele uren droog en opwarmend  8) eind van de middag ff kijken of t oost west of midden gaat worden waar de mooiste exemplaren te zien zijn. Temperatuurtjes zijn in iedergeval goed, t schiet omhoog momenteel

Is trouwens ook de prognose van t knmi zag ik net....


Vanmiddag en vanavond onweersbuien, mogelijk met hagel en (zeer) zware windstoten
In het zuidoosten kan in de tweede helft van de ochtend bij een bui onweer voorkomen.

Vanmiddag bereikt een gebied met zware onweersbuien het zuiden van het land en trekt in de namiddag en avond naar het noordoosten. Hierbij zijn (zeer) zware windstoten en hagel mogelijk. (Bron knmi)

Powered by EzPortal