Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258404 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Nieuwe GFS is ook indrukwekkend te noemen, dadelijk eens kijken voor de hagelkans en SRH





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

RdeHeus

Ja ik zie het, alle parameters zijn goed in het noorden. Echter maar 110 cape en liften zijn niet voldoende.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Unknown-user1778

Nou het is dus duidelijk dat als het morgen tot onweer komt dat dit potentieel gevaarlijk tot levensgevaarlijk zal zijn.
Zijn de kansen mbt triggers substantieel? Zo ja verdiend morgen in principe misschien zelfs wel zijn eigen topic ivm veiligheid etc.

Jenkie


ron12

Krijgen we soms een herhaling 23/24 juni 1975,Zwaarste onweer wat ik toen mee maakte, daarna nooit meer zo een bui meegemaakt. toen in rivieren gebied zeer zwaar noodweer, omgeving Nijmegen toen zwaar getroffen. Bijna 120 mm regen hier toen,5 uur lang (zwaar)onweer. 8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Voor vandaag regen/buiige regen over het midden van het land, noordwaarts wegtrekkend. In het zuidoosten/oosten in de warme lucht buien. Capewaardes 1000-2000, effectieve schering (vanaf de basis) 15-20 kt. Dit levert multicels op. Duidelijke forecering vanaf hoogte is er niet, Lukt het vanaf de grond, dan is de schering groter, maar het is twijfelachtig of dit lukt. Voor vannacht voor het zuidoosten Capewaardes opnieuw tot 2000, schering dan opnieuw rond 20 kt vanaf de basis. Maandagmiddag stijgen de CAPE-waardes volgens Hirlam lokaal naar meer dan 4000 J/kg in het oosten en zuidoosten en dan is de modus "supercell". Dat laatste betekent dat de buien een lange levensduur hebben en er gedurende de gehele levensduur kans is op gevaarlijk weer (zeer zware windstoten, (grote) hagel, onweer en veel neerslag), met name onder de updraft. Harmonie geeft die potentie ook al weer in het berekende aantal ontladingen en komt zowel voor komende nacht als maandagmiddag/avond dicht in de buurt van het criterium voor extreem weer. INDECS ziet ook de potentie en komt nu met absolute kansen van liefst 70-80% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten per SGG voor maandag 15-21Z.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hagelkans nu naar de 5-6 centimeter. Let op!!!! Is en blijft een kans!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Pascal Soomers op zo 08 jun 2014 - 11:57
Zal mij niet verbazen als er een LVL 3 komt morgen!

Die zal er zo goed als zeker komen.

Even een klein vraagje die mij eigenlijk wel zorgen baart, is het wel verantwoord om morgenavond grote evenementen (pinkpop 50.000 mensen) door te laten rekening houdend met de verwachtingen? Ookal heb je een weerkundige ter plaatse, je kunt niet iedereen nog in veiligheid brengen bij noodweer. Een 2de Pukkelpop wil ik in ieder geval niet meemaken...

hakkenbar

KNMI mag nu toch weleens beginnen met een code geel af te geven voor morgen.

jornonweer

Citaat van: hakkenbar op zo 08 jun 2014 - 12:49
KNMI mag nu toch weleens beginnen met een code geel af te geven voor morgen.
eerst code geel voor het zuidoosten deze avond  :P
Danger is real, fear is a choice.

hakkenbar


Jenkie

Ik zit in ieder geval klaar voor de bui nu. Met m'n camera... Hoop niet dat ie ons net schampt....

ron12

Ook zeer veel zonnepanelen in Belgie gesneuveld door de hagel gisteravond, zo juist op het nieuws bron vrt
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: ron12 op zo 08 jun 2014 - 12:21
Hij wordt actiever die bui http://www.meteociel.fr/observations-meteo/foudre-direct.php?region=de lekker pittig ding daar ;)
hij explodeert nu 8) wat een bui  ;) waar haalt hij nu de energie vandaan? en hij blijft daar maar hangen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

SniperEye

Ik ben uiteraard geen grote fan van WRF met vanwege hun berekening. Doe mij UKMO maar :)


vossejongk

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 08 jun 2014 - 12:42
Hagelkans nu naar de 5-6 centimeter. Let op!!!! Is en blijft een kans!


Hoe kan je je auto hier tegen beschermen? Heb geen natuurschade verzekering en m'n auto is geen goedkoop dingetje :P

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op zo 08 jun 2014 - 13:09
hij explodeert nu 8) wat een bui  ;) waar haalt hij nu de energie vandaan? en hij blijft daar maar hangen

Ja wow, 3700+ ontladingen per 30 minuten! Alleen wel in Duitsland, niet in Noord-Holland! Heb zo'n voorgevoel dat het in Hoorn morgen zo goed als droog blijft en er helemaal geen onweer is...

Citaat van: vossejongk op zo 08 jun 2014 - 13:28
Hoe kan je je auto hier tegen beschermen? Heb geen natuurschade verzekering en m'n auto is geen goedkoop dingetje :P

In de dichtstbijzijnde parkeergarage zetten?

onweerdetectie1449

Citaat van: Extremissimorum op zo 08 jun 2014 - 13:29
Ja wow, 3700+ ontladingen per 30 minuten! Alleen wel in Duitsland, niet in Noord-Holland! Heb zo'n voorgevoel dat het in Hoorn morgen zo goed als droog blijft en er helemaal geen onweer is...

In de dichtstbijzijnde parkeergarage zetten?

Hij alstjeblieft op met zeuren dat je helemaal niks krijgt en dat er niets komt. Morgen genoeg kansen voor heel nederland. Het is en het blijft nowcasten. Desnoods rij je er zelf naartoe.

Arend

Citaat van: vossejongk op zo 08 jun 2014 - 13:28
Hoe kan je je auto hier tegen beschermen? Heb geen natuurschade verzekering en m'n auto is geen goedkoop dingetje :P

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal