Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258379 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wertha

Citaat van: Danny op za 07 jun 2014 - 23:23
In de nieuwste Harmonie verwachting zien we nu ook de eerste kaarten voor maandagavond terug (18z = 20.00 uur). Ziet er uit als een heftig complex dat vanuit het ZW onderweg is naar NL op dat moment. Morgen meer runs van Harmonie met nieuwe en verdere verwachtingen voor maandag en de nacht naar dinsdag.

En een stukje harmonie van de nacht zondag op maandag:
Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

JorisK

Citaat van: Cdtj3 op zo 08 jun 2014 - 01:11
Felle flitsen boven zee te zien vanuit Almere! Nog nooit zo meegemaakt :D
Vanuit mijn tuin ook om de 5-10 seconden een flits te zien richting het westen. Bui activeert volgens mij behoorlijk.

Weerfreak 1337

Bijna "stroboscoop" onweer hier. Heel veel IC (ontladingen in de wolk zelf), dus niet echt fotogeniek helaas. Maar, onweer is onweer!  ;D Ik ben blij in ieder geval.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Suncatcher

Stukje uit de nieuwe guidance voor zondag en maandag  ;D

NEERSLAG:
In de warme lucht hangt het er vanaf of je forcering hebt vanaf de grond of vanaf hoogte. In het eerste geval is je schering meer dan 40 kn, in het tweede geval zo'n 30 knopen of minder. Vandaag is de convectieve modus bij CAPE-waardes van 1000-2000 J/kg dan ook multicell, vaak ook lineair georganiseerd. Maandagmiddag stijgen de CAPE-waardes volgens Hirlam lokaal naar meer dan 4000 J/kg in het oosten en zuidoosten en dan is de modus "supercell". Dat laatste betekent dat de buien een lange levensduur hebben en er gedurende de gehele levensduur kans is op gevaarlijk weer (zeer zware windstoten, (grote) hagel, onweer en overvloedige neerslag), met name onder de updraft. Harmonie geeft die potentie ook al weer in het berekende aantal ontladingen en komt zowel voor komende nacht als maandagmiddag/avond dicht in de buurt van het criterium voor extreem weer




onweerdetectie1449

Woow ik zat tussen 2 buien in, aan de eene kant zag ik iets van een shelf en boven mijn hoofd rolde er een rolwolk over :D

Joep

Bliksem is net ingeslagen hier vlak bij enorme flits gevolgd Door een enorme knal, het hele gezin wakker buren wakker ons zoontje durft niet meer alleen te slapen.

jornonweer

nog nooit meegemaakt!! zat in het heizelstadion te brussel voetbal te kijken van belgie-tunesie, eerst kwam er een tailcloud over en even daarna hagelbollen van 3-8 cm diameter! foto's + video's volgen morgen nog. is wel maar gewoon met men mobiel gefilmd
Danger is real, fear is a choice.

Suncatcher

Slechte GFS ineens voor het midden morgenavond..  :(

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 08 jun 2014 - 00:45
Flinke flitsen te zien richting het zuidwesten. Al een paar donders gehoord. Heerlijk!  :D
Hopelijk worden dit mooie buien.  :)
Edit: De buien activeren behoorlijk :o Mooi onweer te zien.

Ik heb er vannacht vanaf kantoor ook van kunnen genieten op enige afstand. Zeer frequent weerlicht met mooi verlichte Cb's soms. Elevated spul doet het 's nachts altijd goed.  :)

Overigens is de frontale zone vannacht zeer traag gevorderd tot C-NL en trekt maar zeer traag oostwaarts. Pas later vandaag vanuit het SSW opklaringen.
Verder blijft er langs het front een x-aantal (elevated) buien of wat regen vallen, mogelijk met onweer. Dat laatste moet in de loop van de dag langzaam minder frequent voor gaan komen ivm veranderende opbouw op de midlevels (de EML ligt vanmiddag over DU).

Vwb morgen zal ik vanmiddag en anders vanavond een verwachting plaatsen. Modellen laten inmiddels allemaal grofweg een zelfde setup zien waarbij een thermisch laag maandagavond onze contreien aan zal doen. Dit systeem zal een centrale rol in initiatie spelen. Meer daarover later vandaag.
Nu lekker naar bed na een (te) lange nachtdienst. ;)

jornonweer

supercell nummer 3 in belgie op 20 uur tijd! weer eentje met grote hagelbollen! gaat helaas duitsland in  :(
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

In de warme lucht hangt het er vanaf of je forcering hebt vanaf de grond of vanaf hoogte. In het eerste geval is je schering meer dan 40 kn, in het tweede geval zo'n 30 knopen of minder. Vandaag is de convectieve modus bij CAPE-waardes van 1000-2000 J/kg dan ook multicell, vaak ook lineair georganiseerd. Maandagmiddag stijgen de CAPE-waardes volgens Hirlam lokaal naar meer dan 4000 J/kg in het oosten en zuidoosten en dan is de modus "supercell". Dat laatste betekent dat de buien een lange levensduur hebben en er gedurende de gehele levensduur kans is op gevaarlijk weer (zeer zware windstoten, (grote) hagel, onweer en overvldige oeneerslag), met name onder de updraft. Harmonie geeft die potentie ook al weer in het berekende aantal ontladingen en komt zowel voor komende nacht als maandagmiddag/avond dicht in de buurt van het criterium voor extreem weer. INDECS ziet ook de potentie en komt nu met absolute kansen van liefst 70-80% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten per SGG voor maandag 15-21Z.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jelte

Zo, dat waren fikse knallen vannacht. We wonen in een extreem geïsoleerd betonnen huis en nog was de donder voelbaar in bed. Poeh!

deventer

Word een feestje ;)

hopelijk vanmiddag en vanavond droog anders word bqq-en zo lastig

iemand die daar wat over kan zeggen?

jornonweer

hmm, grootste kans op een supercell morgen dus zuid-oost en oost, en westen een mcs of zie ik dat verkeerd?
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Ook de hagelberekeningen blijven volhouden! Kans op 5cm hagel is realistisch icm deze waardes



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

met zo'n cape waarde maandag is zelf hagel van 10cm+ niet uit te sluiten! (lokaal)

Oxize

Citaat van: lander20 op zo 08 jun 2014 - 09:06
met zo'n cape waarde maandag is zelf hagel van 10cm+ niet uit te sluiten! (lokaal)
Laten we het hopen dat zulke hagelstenen nooit naar beneden komen op grote schaal. De schade is dat niet te overzien (auto's, dakpannen, mensen (hoofdletsel), gewassen, etc.

Ik hoop ieder geval wel, dat morgen iedereen wat krijgt. Dat is dit jaar, Zeus ons wel dubbel en dwars verschuldigd.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Sven

Citaat van: Oxize op zo 08 jun 2014 - 09:13
Laten we het hopen dat zulke hagelstenen nooit naar beneden komen op grote schaal. De schade is dat niet te overzien (auto's, dakpannen, mensen (hoofdletsel), gewassen, etc.

Ik hoop ieder geval wel, dat morgen iedereen wat krijgt. Dat is dit jaar, Zeus ons wel dubbel en dwars verschuldigd.

In de USA is er ook niet direct paniek bij 5cm hagel, ik maak me er weinig druk om. Laat maar vallen die handel :) idem btw ook centraal - oost europa waar ze in de zomer vaak vallen. Hier wacht elke severe weather lunatic op! Bring it on baby! Overigens niet die 10cm bedoelt waar ik op voorhand al niks van geloof.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jornonweer

Citaat van: Oxize op zo 08 jun 2014 - 09:13
Laten we het hopen dat zulke hagelstenen nooit naar beneden komen op grote schaal. De schade is dat niet te overzien (auto's, dakpannen, mensen (hoofdletsel), gewassen, etc.

Ik hoop ieder geval wel, dat morgen iedereen wat krijgt. Dat is dit jaar, Zeus ons wel dubbel en dwars verschuldigd.
inderdaad.. met hagelbollen van 6-8 cm diameter heb je al zware schade, gisteren live gezien op de voetbal van de nationale ploeg van belgie, dat onweer wat toen overtrok was echt niet normaal meer, je zag mensen in paniek geraken, de hagel op de daken van de tribunes en de wind waren oorverdovend, ben nu 20 jaar en heb nog nooit zoeen zwaar onweer meegemaakt, honderden auto's met schade, deuken,ramen kapot etc, ook mijn wagen is zwaar beschadigd.. dat is nu eenmaal de slechte kant van een supercell, mooi om te fotograferen maar uiterst gevaarlijk zoeen ding!
Danger is real, fear is a choice.

ron12

De fransen verwachte zelfs kans op windhozen later vandaag en aankomende nacht in het noord westen van het land.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal