Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 257613 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: Johann op vr 06 jun 2014 - 21:26
Onderstaand ter vergelijking nogmaals de kaarten van EC12 voor dinsdag 00h00 (+T84).
Trog, RR6H convect, CAPE, SRH en schering

Jan Johann hebben jullie hier een toelichting op?

Johann

Citaat van: Joep op vr 06 jun 2014 - 21:46
Jan Johann hebben jullie hier een toelichting op?

Je ziet dat er niet veel verschil zit tussen de EC00 en EC12 uitdraai. Interessant is hetgeen zich vooraf aan deze situatie ontwikkelt, dus in de middag en avond. Daarvoor moeten we goed in de gaten houden wat zich boven Frankrijk afspeelt. Vooralsnog maak ik uit de kaarten op dat we te maken gaan krijgen met een thermische vore -trog die in de avond vanuit Frankrijk inzwenkt. Mogelijk zelfs dat we met een apart thermisch laagje te maken gaan krijgen. De onderstaande kaarten laten het laagje zien om 12h00 en om 21h00 met het "laagje" dan ten zuidoosten van Parijs. Overigens ligt het koufront dan nog boven (zuid) Engeland, hiervan verwacht ik dinsdag echter weinig "action" gezien de daarmee opkomende rug. Al met al toch interessante ontwikkelingen waar het laatste woord (positie rug, trog) nog niet over gesproken is.

Joep

Echt heel spannend allemaal :)

Weerfreak 1337

Zo, mooie update! Heerlijke kaarten voor de westelijke regio's.
Ik houd nog even m'n mond dicht, vorige keer te enthousiast geweest.  ;) :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Tot nu toe voor mijn regio heerlijk... elke run weer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 06 jun 2014 - 22:20
Tot nu toe voor mijn regio heerlijk... elke run weer

Maar goed Jan, blijft wel een alles of niets run. Dus nog maar even niet te vroeg juichen mede ook gezien de toch nog vrij lange tijdspanne.

Koen-IJM

Al zien de kaarten er prachtig uit nu... voor ons aan de kust is het vaak alles of niets  ;).
Wind van zee of een tekort aan vocht, we weten allemaal dat het een wereld van verschil kan maken.

Johann

Ter vergelijk het Amerikaanse model GFS (di 00h00) met vrijwel dezelfde ontwikkelingen als het ECMWF

ron12

Zit van alles een zo,n beetje door kijken op internet, midden en noord/noordwesten van Frankrijk wordt  op maandagmiddag zeer zwaar weer verwacht  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Wat dat betreft in een korte conclusie zijn er morgen kans op enkele buien in het begin van de avond, voor met name het westen en zuidwesten, in de nacht naar zondag wellicht elders, maar de echte grote kansen op potentieel zware buien zijn maandag mogelijk.
Never Stop Exploring

jornonweer

@nitrogenentics onzin zei je? kijk nu de kaarten maar weer eens en zie dat het westen met dit soort situaties vaak hzt zwaarste onweer krijgt en het oosten amper iets ????
Danger is real, fear is a choice.

Oxize

Citaat van: jornonweer op za 07 jun 2014 - 03:59
@nitrogenentics onzin zei je? kijk nu de kaarten maar weer eens en zie dat het westen met dit soort situaties vaak hzt zwaarste onweer krijgt en het oosten amper iets ????

In geval met extreem weer is het in meeste gevallen wel raak in het westen. Als wij dergelijks zwaars over ons (oosten) heen krijgen, dan is dit meestal een squall of een mcs die heel Nederland treft. Laten we er gewoon vanuit gaan dat Maandag heel Nederland wat krijgt, dan is iedereen tevreden.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Aan het einde de middag en in de avond kans op een onweersbui. Dat moet dan in of nabij de vore gebeuren. Vlak voor de vore de hoogste temperaturen, maar de temps geven aan dat het twijfelachtig is of convectie vanaf de grond kan ontstaan. De CIN is dan ook nog vrij groot. De vore (convergentie onderin) kan dan echter net die extra lift geven waardoor de convectie wel kan ontstaan. De CIN neemt dan ook fors af. verhaal. Indien het tot een bui komt dan hebben we op dat moment te maken met CAPE-waardes van ruim 1000-2000 J/Kg en een effectieve schering van zo'n 30 kn. De meest waarschijnlijke convectiemodus is dan multicell. Als er onweersbuien ontstaan, dan is de kans op veel ontladingen meteen groot. INDECS geeft nu een conditionele kans van circa 60% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten. Nu echter weer in het westen. Het blijft verder verstandig om in deze situatie met mogelijke convectie de diverse modeluitvoer van de neerslag slechts indicatief te gebruiken. We zien dan ook van model tot model en van run tot run grote verschillen in de uitvoer. Dat geldt overigens niet alleen voor vanmiddag maar ook voor de nacht naar zondag.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De supercel parameter slaat enorm uit zeg voor aanstaande maandag


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Niet alleen de supercel parameter slaat uit, ook de tornado parameter gaat naar 4









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Voor een groot deel van het land zit er nu 5cm grote hagel in de berekeningen



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Vincent

Er is waarschijnlijk pas maandag in de loop van de dag wat zinnigs te zeggen of het echt 'los gaat'? Kaarten lijken wel redelijk eensgezind te zijn. :)

Sven

Toppen tot 16km in het zuid-oosten maandag.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

SniperEye

Droomkaarten tot en met :P Als ik Johann zijn bijdrage lees komt het maandag vermoedelijk aan op timing. En dat is nou iets wat het verschil maakt tot echt extreem weer en een geruisloze overgang van warme naar koude lucht. Right?

jornonweer

Citaat van: Oxize op za 07 jun 2014 - 07:40
In geval met extreem weer is het in meeste gevallen wel raak in het westen. Als wij dergelijks zwaars over ons (oosten) heen krijgen, dan is dit meestal een squall of een mcs die heel Nederland treft. Laten we er gewoon vanuit gaan dat Maandag heel Nederland wat krijgt, dan is iedereen tevreden.
1 iemand die het toegeeft en me begrijpt :p  maar ik denk dat het oosten en zuidoosten morgen wel goed zit voor onweer als ik de laatste kaarten zie
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal