Onweerskansen maandag 26 mei

Topic gezien door 37650 bezoekers
Gestart door Johann, za 24 mei 2014 - 13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

riddler

We zitten er klaar voor  ::)
Maar de bliksemactiviteit neemt toch wel af
Eens kijken wat er gebeurt straks  :D

Eric

Als ik buienradar 24uur vooruit mag geloven, zijn wij hier in Zuid Limburg vanavond aan de beurt ..... ;)

boxer

eerste donders bereiken Breukelen, wordt trouwens akelig donker buiten nu

Jan van Ooijen

Ter hoogte van Houten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

wow interessant beeld jan!
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

LeMisérable

Iemand een verklaring waarom de activiteit bijna uit de bui weg is?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Reutel

Meer dan een paar spettertjes hebben we hier in Tilburg niet gehad. Op naar de volgende kans!  8)

rp.vanmeurs

Ik denk door veel neerslag in De Bilt, dat stoort op de radar. Buienradar.nl heeft het ook erg moeilijk momenteel ;)

pietjelol

Citaat van: rp.vanmeurs op ma 26 mei 2014 - 16:11
Ik denk door veel neerslag in De Bilt, dat stoort op de radar. Buienradar.nl heeft het ook erg moeilijk momenteel ;)
zelfs lightningmaps (jaja jan hij is er weer :P ) heeft het er moeilijk mee

ron12

Ttip neem gewoon een duitse radar.Wordt wat moois gebrouwd in Duitsland http://www.sat24.com/de/de/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

riddler

Juist, flauwe regen hier, niks onweer  :(

Edwin

Citaat van: rp.vanmeurs op ma 26 mei 2014 - 16:11
Ik denk door veel neerslag in De Bilt, dat stoort op de radar. Buienradar.nl heeft het ook erg moeilijk momenteel ;)

Elk jaar hetzelfde bij die pipo's. Beetje spannend buiten en er komen veel mensen op buienradar dan begint die server te haperen, tijd voor eens wat nieuws wat het wel gewoon aan kan.
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Johann op ma 26 mei 2014 - 14:01
Moet zeggen dat het "good old ECMWF" er nu **knip**
Vergelijk act. radar en SRH

Even tussen de bedrijven door, veel tijd heb ik niet atm.
SRH heeft absoluut niets te maken met de locatie of triggering van de buien van nu en eerder vandaag over C-NL. Heliciteit is namelijk geen trigger, maar des te meer een organisator indien bruikbaar voor updrafts. De locatie zou je eerder met de neerslagoutput moeten vergelijken.
Voorlopig nog geen afwijkend gedrag kunnen vinden van de individuele cellen. Logisch ook gezien de snelheid waarmee het geheel clusterde....

EDIT: zo lekker ligt EC er ook niet helemaal in. 12Z van gisteren had het zwaartepunt over S-/C-NL. Laatste 00Z vergelijkbaar. Terwijl het meeste spektakel zicht juist over C-/N-NL af speelt.


jorentje1997

Prachtige dag gehad voor een estofex level 2.

Laat het echte werk nu maar beginnen  :)

Giso84

Ben benieuwd Jan naar een goede post van de foto.

Hier in Alkmaar begint het te spetteren.
Benauwdheid neemt wat af maar de wind voelt nog steeds warm aan.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

boxer

Komt nog een aardige buientrein aan vanuit Dld.

Joep

Geen onweer gehad hier, wel veel regen

Johann

Citaat van: Marsel op ma 26 mei 2014 - 16:36
Even tussen de bedrijven door, veel tijd heb ik niet atm.
SRH heeft absoluut niets te maken met de locatie of triggering van de buien van nu en eerder vandaag over C-NL. Heliciteit is namelijk geen trigger, maar des te meer een organisator indien bruikbaar voor updrafts. De locatie zou je eerder met de neerslagoutput moeten vergelijken.
Voorlopig nog geen afwijkend gedrag kunnen vinden van de individuele cellen. Logisch ook gezien de snelheid waarmee het geheel clusterde....

EDIT: zo lekker ligt EC er ook niet helemaal in. 12Z van gisteren had het zwaartepunt over S-/C-NL. Laatste 00Z vergelijkbaar. Terwijl het meeste spektakel zicht juist over C-/N-NL af speelt.

T.a.v SRH: Dit heb ik ook niet beweerd. Het is echter wel het gebied waar de aandacht naar uitgaat (ging) en daar ging het me om. Immers daar speelt zich het meest actieve weer af (mits vold. pot energie aanwezig).

Wat heet "niet zo lekker",  ter vergelijk de EC uitdraai van 15h00 convect. RR. Kan deze mening dan ook niet met je delen. Kijk maar eens hoe mooi het model, ook qua timing, de buien aan lands oostgrens en Dld oppakt.

Daarnaast merkte ik nog op //Even niet vergeten dat het hier het ECMWF model betreft (globaal model), geeft dus slechts een indicatie van wat mogelijk is. Vwb de details beter de "meso" modellen vervolgen (Harmonie, Hirlam) en nog veel belangrijker now-casten (radar) ! //

TaL

Tot hiertoe stelt die level 2 niets voor in België :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jeroen

Half uur geleden in Coevorden, shelfje in de maak. Paar minuten ervoor was er niks te zien.

"What goes up, can fly"

Powered by EzPortal