Onweerskansen maandag 26 mei

Topic gezien door 37207 bezoekers
Gestart door Johann, za 24 mei 2014 - 13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Vanaf tien uur morgen waarschuwingen in zuidoost Nederland http://alarm.noodweercentrale.nl/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Na het zonnige voorjaarsweer van vandaag zien we morgen een omslag naar behoorlijk nat weer. Vanuit Frankrijk schuiven enkele stevige regen- en onweersbuien noordwaarts en die arriveren in de vroege maandagochtend in het zuiden van ons land. Vervolgens bereikt het geheel in de middag ook het midden van het land en lokaal kan een flinke plens regen vallen. Enkele tientallen millimeter zijn regionaal mogelijk. Pas in de nacht naar dinsdag komt ook het uiterste noorden aan bod, zij het dat de buien dan iets aan activiteit inleveren. Ook dinsdag en woensdag blijft die regenzone boven ons land zwabberen, waarna de boel op Hemelvaartsdag (donderdag 29 mei) en de dagen daarna weer een beetje kan opdrogen.

Vandaag (zondag) lag er een klein hogedrukgebiedje boven ons land en lagedrukgebieden met hun bijbehorende storingen werden dan ook uit de buurt gehouden. De zon speelde dan ook de hoofdrol en het was zo goed als droog. Ten westen van ons, boven de Britse eilanden, ligt in de bovenlucht een complex lagedrukgebied, wat simpelweg betekent dat er meerdere kernen in terug te vinden zijn.

Trog
Eén zo'n kern breidt zich in de nacht naar maandag uit tot boven de Golf van Biskaje en beweegt vervolgens weer langzaam noordwaarts, ofwel onze kant op. In de meteorologie noemen we zo'n uitloper van een lagedrukgebied een trog. Dichterbij het aardoppervlak ontwikkelt zich daarin ook een klein lagedrukgebiedje, waar omheen allerlei buiengebieden en regenzones ontstaan. Met één zo'n regenzone blijven we tot en met woensdag nog te maken houden.

Weerstand
Met wat hoger in de atmosfeer namelijk een zuidelijke wind, rondom die trog, en dichterbij de grond juist een noordoostenwind, rondom een hogedrukgebied boven Scandinavië, komt die regenzone tot stilstand en wel precies boven ons land. Daar vooruit wordt met die noordoostenwind nog relatief warme lucht aangevoerd, waarna de regenzone op zijn weg noordwaarts geleidelijk verder activeert en buiig van karakter wordt. Vooral in de middag kan er vervolgens ook onweer bij die buien ontstaan.

Flinke plens
Omdat er door het hogedrukgebied boven Scandinavië weerstand wordt geboden, trekken de buien relatief langzaam en kan er lokaal veel regen vallen. In een strook over het midden van het land zijn op zeer lokale schaal hoeveelheden tot 50 millimeter in 6 uur tijd niet uitgesloten.

De noordelijke provincies houden het nog tot aan de avond droog, maar zijn vervolgens de dagen daarna aan de beurt. Dinsdag ligt hetzelfde buiengebied vooral nog boven het midden en noorden van het land en schuift vervolgens woensdag weer langzaam zuidwaarts. Als is een precieze verwachting met dit soort stagnerende weersystemen lastig, zeker op een termijn van 3 dagen vooruit of meer.



De verschillende weermodellen laten voor morgen (maandag) vooral in het midden en zuiden van het land potentieel veel neerslag zien in korte tijd. Dit is het Engelse weermodel UKMO voor morgen. Lokaal komt dit model met meer dan 50 millimeter in 6 uur (paarse vlak).

Het Europese model ECMWF is iets minder scheutig met de neerslag, maar ook hier zie je wel dat er in het zuidoosten en hier ook zuidwesten plaatsen kunnen zijn waar het behoorlijk nat wordt.




weer.nl


boxer

1 ding is cker........'t wordt nat in NL :P

PatrickM

Wat een water!
5 jaar geleden was het ook niet verkeerd. :P

Joep

Voorwaarsschuwing onweer NL en Europa

Noodweercentrale


Jelte

Het lijkt Terschelling allemaal grotendeels te missen: http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html
Maar er ontstaat wel een fikse noordoosten wind die als het goed is fantastisch kitesurfweer zou moeten geven! Ook tof!

ron12

Totaal verwachte neerslag tot donderdag avond
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

KNMI heeft nog steeds GEEN waarschuwingen gegeven
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

densta

Middag dienst morgen. Word dus droge kleding meenemen. Werkzaamheden buiten. Omgeving Arnhem.

ron12

Begint wat te ontstaan http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_page=archive&bo_map=sat_europe_mpe&bo_animation=now&lang=nl boven zuid Duitsland. 8) tot 22.15 uur dit zelf als later is effe de tijd aanpassen waar een plusje staat ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: Joep op zo 25 mei 2014 - 19:33
Ten westen van ons, boven de Britse eilanden, ligt in de bovenlucht een complex lagedrukgebied, wat simpelweg betekent dat er meerdere kernen in terug te vinden zijn. Eén zo'n kern breidt zich in de nacht naar maandag uit tot boven de Golf van Biskaje en beweegt vervolgens weer langzaam noordwaarts, ofwel onze kant op. In de meteorologie noemen we zo'n uitloper van een lagedrukgebied een trog. Dichterbij het aardoppervlak ontwikkelt zich daarin ook een klein lagedrukgebiedje, waar omheen allerlei buiengebieden en regenzones ontstaan. Met één zo'n regenzone blijven we tot en met woensdag nog te maken houden.

Er moet nogal wat worden opgetuigd om de verwachte plens water hier te brengen. Mooi om te lezen. De regenmeters zijn hier inmiddels geleegd/schoongemaakt. We zullen in deze omgeving vast wel een deel van de verwachte bak met water meekrijgen. Kijken maar wie aankomende week de meeste millimeters mag aftappen, WRF (12km, 12z) denkt er momenteel zo over tot en met woensdag:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jdolky

Benieuwd of ik morgenochtend mijn bed uit gedonderd en geflitst wordt, ik zit tussen keulen en aken in de komende dagen.

Geen statief bij me alleen, dus dat wordt improviseren...

ron12

Citaat van: Jdolky op zo 25 mei 2014 - 23:37
Benieuwd of ik morgenochtend mijn bed uit gedonderd en geflitst wordt, ik zit tussen keulen en aken in de komende dagen.

Geen statief bij me alleen, dus dat wordt improviseren...
dan zit of sta je eerste rang  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Jdolky op zo 25 mei 2014 - 23:37
Benieuwd of ik morgenochtend mijn bed uit gedonderd en geflitst wordt, ik zit tussen keulen en aken in de komende dagen.

Geen statief bij me alleen, dus dat wordt improviseren...

Een stapel boeken op de vensterbank kan wonderen doen :P

EDIT:

Estofex geeft een level 2 af voor het zuidelijk deel van Nederland en België.

A level 2 was issued for Belgium, Luxembourg, parts of the Netherlands, parts of Germany and parts of N-Austria mainly for excessive rain.

A level 1 surrounds both level 2 areas mainly for heavy to excessive rain, (very) large hail and strong to isolated severe wind gusts. An isolated tornado threat exists for Benelux and W-Germany.

Vertaling:

Een level 2 is afgegeven voor België, Luxemburg, delen van Nederland, delen van Duitsland en delen van Noord-Oostenrijk, voornamelijk voor extreme regenval.

Een level 1 omsingeld de twee level 2 gebieden, voornamelijk voor zware tot extreme regenval, (zeer) grote hagel en zware maar lokale windstoten. Een kans op een lokale windhoos bestaat voor de Benelux en West-Duitsland.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Moet zo weg dus maar even snel de Guidance KNMI (Geldig tot dinsdag 27 mei 2014 24.00)

SYNOPTISCHE SITUATIE:

Een hoogtelaag met een kern boven Ierse Zee en een kern boven de Golf van Biskaje, kantelt en komt als een hoogte trog over Frankrijk richting de Middellandse Zee te liggen. Boven de Duitse Bocht ligt een zwak hoog, wat langzaam noordwaarts trekt. Een vlak thermisch laag boven Zwitserland trekt langzaam nw-waarts en diept door PVA aan de voorzijde van de opvullende hoogtetrog nog wat uit. Maandag overdag ligt dit als een langgerekt, west-oost georiënteerde vore boven België. Aan de noordkant van de vore vindt in toenemende mate warmte advectie plaats, met de hoogste ThetaW waarden op 850 van 13-14 graden maandagavond boven het oosten en zuidoosten.

MODELBEOORDELING:

Voor vandaag zien we de druk- en hoogtepatronen nog behoorlijk overeenkomen, hoewel Harmonie de vore wat noordelijker heeft dan de andere modellen. In de neerslagvelden zien we wel verschillen, hoewel deze kleiner worden. De nieuwste runs hebben het zwaartepunt van de neerslag een fractie zuidelijker dan eerdere runs, wel het zwaartepunt van de neerslag over het midden en zuiden (in de occlusie), maar noord daarvan ontstaat mogelijk nog een bui. In de middag lijkt de convectie met name in het zuidoosten en oosten nog vanaf de grond te kunnen, waardoor buien ontstaan. In de avond lijkt deze convectieve component af te nemen en lijkt de warmteadvectie een belangrijke rol te spelen.

NEERSLAG:
Eind van de ochtend van het zuidoosten uit toenemende kans op regen. Aanvankelijk lijkt de opbouw stabiel gelaagd, maar in de middag wordt de atmosfeer in toenemende mate onstabiel, dankzij warmteaanvoer onderin en dagelijkse gang. In de middag kunnen de buien ook vanaf de grond ontstaan. Waar dat gebeurt is nog uitermate onzeker en detaillering is nog erg lastig. MuCape tegen de avond hoogste over het zuidoosten van het land, lokaal 1000-2000 J/Kg, windschering 0-3 km 30-35 kt (met name richtingsschering). Forcering door zwakke PVA van de hoogtetrog maar vooral toch dagelijkse gang en mogelijk de warmteadvectie. Convectiemodus: multicell. Lokaal kan er behoorlijk wat neerslag vallen (Harmonie komt met een brede strook over het oosten van het land met 20-40 mm, een klein gebied met nog iets meer, Hirlam heeft dit zuidelijker en EC zit lager. Wel is de tendens in de modellen (met name Harmonie) dat het elke run wat minder zwaar wordt. Over korte afstand kunnen er in ieder geval er grote verschillen optreden. Kans op onweer volgens INDECS groot in het midden en zuidoosten. Harmonie daarentegen komt een stuk noordelijker komt soms met 40-80 ontl/5 min. Hagel behoort ook tot de mogelijkheden.

Bron: KNMI-Guidance

Tam

Ben benieuwd of ik mn kleine droog van school kan halen. Leuke maandag is het in ieder geval.

hj32

Citaat van: Tam op ma 26 mei 2014 - 08:11
Ben benieuwd of ik mn kleine droog van school kan halen. Leuke maandag is het in ieder geval.

Ligt eraan hoe klein klein is natuurlijk.
Met 4 jaar zijn ze meestal redelijk droog ;)

:P

Jan van Ooijen

Flinke neerslaghoeveelheden in Brabant

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Ik ben benieuwd vanmiddag, Vanuit het oosten is meestal met een lage treksnelheid dus vandaar de evt. wateroverlast.
Hopen op een paar mooie klappers ook hier in Zuid-Holland. :)

Powered by EzPortal